אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם החניה בנתב"ג התייקרה: רשות שדות התעופה העלתה מחירים בעד 14% החניון בנתב"ג | צילום: יובל חן

גם החניה בנתב"ג התייקרה: רשות שדות התעופה העלתה מחירים בעד 14%

מחיר חניה יומית בחניון לטווח ארוך עלה מ-40 ל-45 שקל, מחיר חניה מקורה התייקר מ-70 ל-80 שקל ליממה. גם מי שמגיע לשדה לאסוף נוסעים ישלם יותר: 20 שקל לשעת חניה, במקום 18 שקל. רשות שדות התעופה: "12 שנה לא העלינו מחירים, העלויות השוטפות שלנו ממשיכות לגדול ללא פיצוי מהמדינה"

15.02.2022, 16:25 | אודי עציון

בזמן שהממשלה לחצה על חברות ויבואני המזון לעצור ולבטל התייקרויות, דווקא רשות ממשלתית בולטת מעלה מחירים. רשות שדות התעופה העלתה בסוף ינואר את מחירי החניה בנתב"ג בעד 14%. 


קראו עוד בכלכליסט:



כך למשל מחיר חניה יומית בחניון לטווח ארוך התייקר מ-40 ל-45 שקל. מחיר חניה מקורה בחניון לטווח ארוך התייקר מ-70 ל-80 שקל ליממה. גם מי שמגיע לשדה לאסוף נוסעים ישלם יותר: 20 שקל לשעת חניה, במקום 18 שקל.



החניון בנתב"ג, צילום: יובל חן החניון בנתב"ג | צילום: יובל חן החניון בנתב"ג, צילום: יובל חן


יצוין כי העלאת המחירים מגיעה בתקופה שבה רבים חוששים להגיע לשדה בתחבורה ציבורית בגלל מגפת הקורונה, והרכבת פועלת בתדירות מוגבלת בגלל מחסור בעובדים שחלו או שוהים בבידוד, וביטלה את רכבות הלילה שהסיעו נוסעים רבים לשדה.

לא מדובר בהתייקרות ראשונה בתעריפי רש"ת, שמשפיעה על עלויות הטיסה של הישראלים: בספטמבר התייקרה אגרת הנוסע שמשולמת עבור כל המראה ונחיתה בשדה מ-27 ל-30 דולר.

ההכנסות ירדו משמעותית בזמן הקורונה

מגפת הקורונה חתכה בחדות את הכנסות רש"ת, שעברה להפסדים וקיבלה הקלות מהמדינה. לפי דו"ח חברת מידרוג, בשנים שקדמו לפרוץ המגפה, 2017 ,2018 ו-2019, הגיעו הכנסות הרשות לכ-3.6 מיליארד שקל, כ-3.8 מיליארד שקל ו-4.1 מיליארד שקל בהתאמה. הרווח התפעולי המתואם עמד על כ-939 מיליון שקל, כ-897 מיליון שקל וכ-887 מיליון שקל בהתאמה, והמדינה גבתה ממנה תמלוגים שהגיעו ל-1.219 מיליארד שקל ב-2019. 

לעומת זאת, ב-2020 ההכנסות הסתכמו במיליארד שקל, ובמחצית הראשונה של 2021 בכ-372 מיליון שקל. בהתאם לכך הרשות הציגה הפסד תפעולי בהיקף של כ-4.1 מיליארד שקל ב-2020, וכ-657 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021. על פי תחזית הרשות העדכנית, בשנת 2021 צפויה כמות הנוסעים לעמוד על כ-6 מיליון בלבד, כאשר בשנים 2024-2022 צפויה כמות הנוסעים לגדול בהדרגה עד ל-24 מיליון, ועמה גם הכנסות הרשות מאגרות תעופה. ב-2019, השנה המלאה האחרונה לפני המגפה, הגיע מספר הנוסעים ל-26.5 מיליון איש.

בגלל הפגיעה החריפה בהכנסות ויתרה המדינה ב-2020 לרשת על תמלוגים בסך 19 מיליון שקל, ואפשרה לה השנה להנפיק איגרות חוב בשווי 2-2.5 מיליארד שקל, הנפקה שצפויה בהמשך השנה.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "מחירי החניה בנתב"ג התעדכנו לראשונה זה 12 שנה. בתקופה שבה לא פעלה תחנת הרכבת בשדה, ולא התאפשרה העלאת נוסעים מטעמי בריאות הציבור, הענקנו לנוסעים הנחה של 50%. אבל העלויות השוטפות שלנו ממשיכות לגדול, ואנחנו לא מקבלים מהמדינה פיצוי אחר. גם כעת עלות חניה יומית בנתב"ג היא מהנמוכות בארץ, בטח שבאזור המרכז". 

תגיות