אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל על מחפשת מזומנים בלוח הטיסות: מוכנה לשעבד את ה"סלוטים" עבור הלוואה קני רוזנברג מטוס אל על | צילום: רויטרס, Centers Health Care

בלעדי

אל על מחפשת מזומנים בלוח הטיסות: מוכנה לשעבד את ה"סלוטים" עבור הלוואה

חברת התעופה מנהלת מגעים לשעבוד חלונות זמן של המראות ונחיתות בנמלי תעופה ברחבי העולם, לצורך קבלת הלוואה של 100 מיליון דולר

20.02.2022, 06:00 | גולן חזני

בצעד חריג מנהלת חברת התעופה אל על מגעים לשעבוד של סלוטים - חלונות זמן של המראה ונחיתה בשעות קבועות - בנמלי התעופה המרכזיים שבהם היא פועלת, לצורך קבלת הלוואה בנקאית.

קראו עוד בכלכליסט:

ל"כלכליסט" נודע כי המגעים מתקיימים מול בנק זר, אחד הגדולים בתחום הבנקאות בעולם, ונוגעים להלוואה של כ־100 מיליון דולר. על פי הערכות, אל על מוכנה לשעבד את הסלוטים תמורת ההלוואה, לצד נכסים נוספים כמו מניות במועדון הנוסע המתמיד פליי קארד. מגעים להלוואה התנהלו גם מול גופים פיננסיים ישראלים.

במקביל, מתקדם המו"מ בין אל על לבין בנק הפועלים לרכישת 20% ממניות מועדון הנוסע המתמיד, לפי שווי חברה של 250 מיליון דולר. עם קבוצות אחרות כמו שופרסל ובזק המגעים לא התקדמו.

לוח טיסות. חברות התעופה סוחרות בחלונות הזמן, צילום: ענר גרין לוח טיסות. חברות התעופה סוחרות בחלונות הזמן | צילום: ענר גרין לוח טיסות. חברות התעופה סוחרות בחלונות הזמן, צילום: ענר גרין

“חלונות זמן” (סלוטים) לנחיתות והמראות בנמל תעופה, הינם נכס שנחשב מוחשי, סוג של מטבע עובר לסוחר בין חברות התעופה. הוא משמש כאמצעי לתכנון לוח טיסות בהתאם לקיבולת בנמלי התעופה, והמידע לגביו נוגע לטייסים ולחברות תעופה ולא לנוסעים או סוכני נסיעות. סלוט מייצג את הזמן והתשתית הפנויה לנחיתה ולהמראה של כל מטוס בנמל התעופה. על חלון זמן של שעת בוקר מוקדמת, למשל, קיים ביקוש מצד חברות תעופה רבות, שכן הדבר מאפשר לאותו מטוס שיוצא בשעה כזו לבצע מספר טיסות הלוך ושוב באותו יום ליעד, או אפשרות להגיע בזמן לטיסת המשך פופולרית.

טיסות רפאים בשביל סלוט

כשחברת תעופה פעלה בסלוט מסוים בעבר ובהווה היא זכאית לו גם בעתיד. סלוטים היסטוריים כאלה הם בעלי ערך כספי ובשעות השיא המבוקשות הוא יקר ביותר. ככל שנמל תעופה עמוס יותר ופועל קרוב לשיא הקיבולת שלו - כך עולה מחיר הסלוט. הביקוש הזה גורם לעליית מחירי הסלוטים שחברות תעופה מוכנות לקנות אחת מהשנייה, כדי לתאם את טיסותיהן. שווי סלוטים יכול להגיע למיליוני דולרים בודדים בשדה תעופה מרכזי ובשעות מבוקשות. הגורמים המלווים יוכלו במצב של מימוש השעבוד להציע את הסלוטים למכירה לחברות תעופה אחרות.

סלוטים בנמל התעופה: סלוט הוא חלון זמן המגדיר את התשתית הפנויה לנחיתה ולהמראה של כל מטוס בנמל התעופה. חברות התעופה רוכשות את הסלוטים, הם מהווים נכס מוחשי עבורן, והן רשאיות לסחור בסלוטים לפי שיקוליהן

מגפת הקורונה הביאה להתפתחויות גם בתחום הזה. בחודש שעבר פורסם כי חברת התעופה הבלגית בריסלס איירליינס תפעיל במהלך החורף הנוכחי 3,000 טיסות ריקות או ריקות כמעט לחלוטין, כדי להימנע מאובדן סלוטים בנמלי תעופה מרכזיים באירופה. זאת בצל ירידה בתנועת הנוסעים עקב התפשטות וריאנט האומיקרון. טיסות אלה הוגדרו בתקשורת הבלגית כטיסות רפאים.

לפני מגפת הקורונה, כללי התעופה האירופים קבעו כי חברות תעופה נדרשות לנצל לפחות 80% מהסלוטים המתוכננים להמראות ונחיתות, כתנאי להמשיך להחזיק בהם. לאחר פרוץ המגפה, תוקנו הכללים ל־50% מהסלוטים ולאחרונה עלו ל־64% כרף שחברות התעופה חייבות לנצל. 

עסקאות בסלוטים נחשבים מהלך עסקי שגרתי בין חברות תעופה ולא מעט שיאים נשברו בנמל התעופה היתרו בלונדון. למשל, חברת התעופה העומנית רכשה זוג סלוט (המראה ונחיתה) מאייר פראנס־KLM ב־75 מיליון דולר ב־2016 ובשנה שאחריה שילמה אמריקן איירליינס סכום דומה ל־SAS תמורת סלוט. 

לפי IBA, חברת ייעוץ בריטית בתחום התעופה, אין זה נדיר שסלוטים משמשים ערבויות להלוואות שנוטלות חברות תעופה, כשב־2015 וירג'ין אטלנטיק נטלה הלוואה של 220 מיליון ליש"ט בשיעבוד של הסלוטים שלה בשדה התעופה בהיתרו.

גיוס כתנאי לקבלת סיוע

העובדה שאל על מוכנה לשעבד את הסלוטים שלה, בין היתר ביעדים מרכזיים כמו היתרו בלונדון, JFK בניו יורק, שארל דה גול בפאריס וכן הונג קונג, טורונטו ועוד עשויה להצביע על המצוקה שבה נמצאת החברה בניסיון לגייס את ההון שאליו התחייבה מול המדינה.


מטוס דרימליינר 787 של אל על, צילום: אלברטוס מטוס דרימליינר 787 של אל על | צילום: אלברטוס מטוס דרימליינר 787 של אל על, צילום: אלברטוס



אל על התחייבה לגייס 100 מיליון דולר נטו כנגד מועדון הנוסע המתמיד, ובמידה שהגיוס ייעשה באמצעות הנפקת איגרות חוב שניתנות להמרה למניות או הלוואה, החברה לא תחל בפירעון ההלוואה עד לינואר 2023. מכירת נתח משמעותי היא חלק מההתחייבויות שאל על קיבלה על עצמה כתנאי לקבלת סיוע נוסף של 30 מיליון דולר מהמדינה, בעקבות ההגבלות שהוטלו על חברות התעופה הישראליות במגפת הקורונה. 

גיוס הון או חוב כנגד מועדון הנוסע המתמיד הוא אחד התנאים שאי־מימושם במועד על ידי אל על נחשב כהפרה יסודית של הסכם הסיוע, ומקנה למדינה את הזכות לדרוש פירעון מיידי של הסכום שהעבירה לאל על בתוספת הפרשי הצמדה וריבית שנתית של 5%.

אל עד דיווחה בסוף השבוע כי קיבלה בשבוע שעבר מהמדינה 50 מיליון דולר להלוואות סיוע והקדמות תשלומים לצריכת דלק, בהמשך להזרמה של 20 מיליון דולר מבעל השליטה בחברה קני רוזנברג.

מאל על נמסר כי "החברה פועלת לשיפור האיתנות הפיננסית שלה כחלק מתוכנית עסקית רחבה להבטחת תזרים מזומנים והתנהלות פיננסית יציבה. מטבע הדברים לא נוכל להתייחס לנושאים שנבחנים וככל שהללו יבשילו נדווח על כך לשוק ההון כמתחייב בכללי הממשל התאגידי".


תגיות