אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיון סוער בוועדת הכלכלה על העומס בנמלים: "השתלטות פושעת של ההסתדרות" אביר קארה | צילום: עמית שאבי

דיון סוער בוועדת הכלכלה על העומס בנמלים: "השתלטות פושעת של ההסתדרות"

סגן השר אביר קארה: "הגיע הזמן שהמדינה, כשמישהו פוגע בה כמו אויב, תדע להפעיל כוח"; יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "בחסות החסינות אפשר להגיד הכל"; משרד התחבורה ידווח בעוד שבועיים על הצעדים שנקט

21.02.2022, 18:03 | יובל שדה

משרד התחבורה ידווח בתוך שבועיים על הצעדים שיינקטו כדי להפחית את התור התפעולי בנמלי ישראל - כך עולה מדיון שקיימה היום ועדת הכלכלה בנושא העומס בנמלים.


קראו עוד בכלכליסט:

הדיון, שנערך לבקשת ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) ויום טוב כלפון (ימינה), התאפיין בהתנגשויות צפויות בין חברי כנסת לבין נציגי ההסתדרות. סגן השר אביר קארה אמר כי מדובר בהשתלטות פושעת של ההסתדרות על הנמלים, וכי "הימים שאיימתם הסתיימו, הגיע הזמן שהמדינה, כשמישהו פוגע בה כמו אויב, תדע להפעיל כוח כמו נגד כל קבוצה אחרת". יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר כי כשמישהו קורא להסתדרות עובדים אויבת ופושעת - הוא פוגע ב-850 אלף העובדים שהיא מייצגת. הוא ביקש מקארה להסיר את החסינות: "בחסות החסינות אפשר להגיד הכל". 

נציג רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, צביקה שפירא, העריך כי הבעיה היא מחסור בעובדים וכוח אדם מקצועי וזמין. בהמשך הדיון התכנס לשני אפיקי פתרון מרכזיים שצריכים להתקיים במקביל – גיוס כוח אדם נוסף לנמלים ופתיחת רציפים נוספים לפעילות. ח"כ בצלאל סמוטריץ' ציין כי למרות המשבר, משרד התחבורה לא יכול לנקוט צעדים שיובילו לפגיעה משמעותית בנמלים הוותיקים, וכי מדובר באירוע מורכב. נציגת משרד התחבורה, סיגלית ברקאי, הגיבה ואמרה כי השרה והמנכ"לית עוקבות באופן שוטף ומודעות לנושא, ונערכות פגישות יום-יומיות, לרבות מעקב אחר היקף כוח אדם והכלים. "הנושא על סדר היום של המשרד, כל ההצעות שהועלו פה נידונות והן חלק מהמערך", אמרה.


נמל אשדוד, קרדיט: אבי רוקח נמל אשדוד | קרדיט: אבי רוקח נמל אשדוד, קרדיט: אבי רוקח

במהלך הדיון אמר יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), כי יאפשר לחברה לקבל שטח עורפי לוגיסטי נוסף, וזאת כדי לאפשר לה להתנהל טוב יותר עם פריקת המטען הכללי. מדובר בשטחים עורפיים הנמצאים באחזקת חנ"י, ולא ברציפים שבהם ייפרקו אוניות.

ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ רון כץ, סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולשר האוצר להגדיל את כתב ההסמכה ולאפשר לחברת מספנות ישראל לפרוק היקף נרחב יותר של אוניות מטען כללי. הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולחברת נמלי ישראל לאשר לנמל הצפון לתפעל את הרציפים 7 ו-8 לפריקת אוניות מטען כללי. הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולהסתדרות להגיע בהקדם להסכם שיאפשר להגדיל את היקף העובדים הזמניים בנמלי אשדוד וחיפה. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לדווח לה בכתב בתוך שבועיים אילו צעדים נקטה ואילו צעדים בכוונתה לנקוט כדי להפחית את התור התפעולי בנמלי ישראל. לאחר קבלת הדיווח של שרת התחבורה הוועדה תקיים ישיבת מעקב בהשתתפותה. לא ננוח עד שנמצא פתרון. בזמן חירום נוקטים פעולות של חירום".

הפקק בנמלים הוא מחדל מתמשך שמלווה את כלכלת ישראל כבר שנה. נכון להיום, כ-57 אוניות עמדו בלב ים מחוץ לנמלים. לפי נתוני האוצר, הפקק בנמלים מסב למשק נזק יומי של 16 מיליון שקל ביצוא ו-23 מיליון שקל ביבוא - כ-14 מיליארד שקל בשנה.

תגיות