אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנוסעים ישלמו: נדחתה דרישת הרכבת להגדיל תקציבה ב-19 מיליארד שקל רכבת ישראל | צילום: דוברות רכבת ישראל

פרסום ראשון

הנוסעים ישלמו: נדחתה דרישת הרכבת להגדיל תקציבה ב-19 מיליארד שקל

תוכנית החומש של הרכבת לשנים הקרובות נחשפת: תנהל בין 2021-2025 תקציב בגובה של יותר מ-46 מיליארד שקל. לפי הרכבת, אי תקצוב נוסף של האוצר משמעותו המשך פגיעה בדיוק רכבות, מחסור בקרונות לחומש הבא, ואי השלמת פרויקט החשמול בפריפריה

02.03.2022, 12:53 | יובל שדה

תקציב המדינה לשנים 2021-2022 עבר בנובמבר האחרון, ואחד הסעיפים הכבדים ביותר שנכללו בו הוא סעיף בגובה 46.2 מיליארד שקל בשם "תוכנית הפיתוח וההצטיידות של רכבת ישראל לשנים 2021-2025", או לחילופין תוכנית החומש. לידי "כלכליסט" הגיעו מסמכים מפורטים על התוכנית, שמתפרסמים כאן לראשונה.


קראו עוד בכלכליסט:


בכל הקשור לתקציבים, הרכבת צפויה לנהל בעשור הנוכחי תקציב בגובה 67 מיליארד שקל: 46.2 אושרו בתקציב האחרון, 19 מיליארד שקל כבר אושרו בתקציבים קודמים ו-2 מיליארד שקל נוספים מגיעים מתקציב חיצוני לפרויקט המסילה הרביעית באיילון.


רכבת ישראל ליד נתיבי איילון, צילום: עוז מועלם רכבת ישראל ליד נתיבי איילון | צילום: עוז מועלם רכבת ישראל ליד נתיבי איילון, צילום: עוז מועלם


למרות הסכומים העצומים, ברכבת ציפו לסכום גבוה יותר ב-19 מיליארד שקל על מנת לעמוד ביעדים, ותוכנית החומש שמיושמת מוגדרת כ"תוכנית מרודדת".

הקיצוצים המשמעותיים נעשו בפרויקטים דוגמת "הכפלת מסילת העמק" שלא תוקצבו, קיצוץ מסיבי בגובה של כ-7 מיליארד שקל במתחמי אחסון ותחזוקה של רכבות, קיצוץ של 2.3 מיליארד שקל בקרונות, קיצוץ משמעותי בכל הקשור לתקצוב פרויקטים טכנולוגיים וחשמול וקיצוץ רוחבי בפרויקטים רבים.

לפי מסמכי התוכנית, המשמעות של התקצוב החלקי היא המשך פגיעה בדיוק רכבות, מחסור בקרונות לחומש הבא, ואי השלמת פרויקט החשמול בפריפריה (קו העמק והמסילה לבית שמש). גורמים באוצר ששוחחו עם "כלכליסט" דחו את טענות הרכבת ואמרו כי "כמו בכל משא ומתן בהיסטוריה הגוף המבצע מציג בקשות תקציביות והגוף המממן מכנס את התכנית לתקציב המאושר".

עד 2040 מספר הנסיעות יעלה פי 4 ל-300 מיליון בשנה

תוכנית החומש אינה רק תוכנית תקציבית, אלא גם מהווה תוכנית אסטרטגית ותוכנית פעולה לשנים הקרובות. בכל הקשור ליעדים אסטרטגיים, הרכבת הגדירה כי עד שנת 2040 מספר הנסיעות השנתיות יעלה פי 4 לכ-300 מיליון בשנה, הגדלת שיעור נסיעות ברכבת מ-3% לכ-9% מכלל הנסיעות ברכב מנועי, והגדלת שיעור הנסיעות הארוכות (מעל 50 ק"מ) ברכבת מ-10% כרגע ל-40%.

ברכבת רואים את פרויקט המסילה הרביעית באיילון כקריטי בהקשר הזה, וזאת מכיוון שהוא אמור לפתור את צוואר הבקבוק הרכבתי בציר האיילון (שדרכו עוברות כרגע 75% מהרכבות) ולהכפיל את הרכבות הנוסעות בציר זה. פרויקט המסילה הרביעית באיילון מתוקצב בכ-5 מיליארד שקל ונכון לעכשיו צפוי להסתיים ב-2029.


שרת התחבורה מרב מיכאלי , אביגיל עוזי שרת התחבורה מרב מיכאלי | אביגיל עוזי שרת התחבורה מרב מיכאלי , אביגיל עוזי


היבטים אסטרטגיים נוספים כוללים שינוי בתפיסת העבודה של הרכבת אל מול המדינה, משרד התחבורה והחברות הממשלתיות האחרות. מהלך זה, שמקודם על ידי מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, מבקש להפוך את הרכבת ללקוח הקצה של הפרויקטים הרכבתיים המקודמים על ידי חברות אחרות. לצורך העניין, ברכבת מעוניינים שאישור תכנון של חברות תשתית אחרות יבוצע באופן מלא על ידי רכבת ישראל מפני שהרכבת היא הגורם המקצועי הרלוונטי ולא משרד התחבורה. תפיסה זו באה לידי ביטוי בחילוקי הדעות בין הרכבת לבין נתיבי ישראל בפרויקט המסילה הרביעית, ונדמה שמשרד התחבורה בראשות השרה מרב מיכאלי נוטה לקבל אותה.

בטווח הקצר יותר, הרכבת הציבה לעצמה מספר יעדים שיספקו פתרון קצר טווח לחלק מהבעיות הקיימות כיום. מפני שהרכבת לא יכולה להגדיל את כמות הנסיעות על המסילות הקיימות, יש כוונה להגדיל את אורך הקרונות ואף להכפיל אותם כדי לתת מענה לכל הנוסעים. כרגע, המכשול העיקרי לכך הוא אורך הרציפים בתחנות רבות שאינם מותאמים לרכבות ארוכות, ולכן הרכבת יוצאת השנה לפרויקט הארכת רציפים שצפוי להסתיים בשנת 2025. במסגרת הכפלת הקרונות, צפוי להינתן גם פתרון להסעת אופניים בקרונות, וברכבת מתכוונים לשנות את עיצוב הקרונועים החשמליים החדשים בכדי לתת לזה פתרון.


מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר , צילום: אלעד גרשגורן מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר | צילום: אלעד גרשגורן מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר , צילום: אלעד גרשגורן


בנוסף, הרכבת שמה לעצמה מטרה לשפר את האינטגרציה בינה לבין שירותי תחבורה ציבורית אחרים, ויש כוונה לשלב מסכים שיראו זמני הגעת אוטובוסים בתחנות ולדאוג לתיאום שעות שירות עם רכבות קלות ואוטובוסים. החברה גם מתעתדת לשפר את רמת השירות ללקוח, להחזיר את הוויפי לרכבות, להוציא פושים על איחורים ואף לתת עליהם פיצויים אוטומטיים לנוסעים.

אלו פרויקטי הפיתוח העיקריים המופיעים בתוכנית החומש של הרכבת, עם התקציבים ותאריכי סיום העבודה המופיעים בהם:

• המסילה רביעית הרביעית באיילון, מתוקצבת בכ-5 מיליארד שקל, סיום עבודה 2029.

• פרויקט החשמול, מתוקצב בחצי מיליארד שקל. לו"ז הפרויקט מחולק למקטעים: עד סוף השנה צפויה להסתיים העבודה על מקטעים נתניה-ת"א-רחובות ולוד-הראשונים. עד 2023 צפויה להסתיים העבודה על מקטעים בנימינה-ת"א-אשקלון, הרצליה-רעננה-ת"א וראשל"צ-אשקלון-ב"ש. עד 2024 צפויה להסתיים העבודה על מקטע ת"א-ב"ש ועד 2025 צפויה להסתיים העבודה על מקטעים נהריה-ת"א-ירושלים וכרמיאל-ת"א-ב"ש.

• מסילת 431 בין ראשל"צ למודיעין מתוקצבת בכ-3.4 מיליארד שקל והעבודה עליה צפויה להסתיים ב-2026.

• חיבור מסילתי בין מודיעין לירושלים מתוקצב בכ-330 מיליון שקל וצפוי להיפתח לפעילות עד סוף החודש.

• המסילה המזרחית מתוקצבת בכ-8.7 מיליארד שקל (חלקה בביצוע של נתיבי ישראל) והעבודה עליה צפויה להסתיים ב-2026.

• הכפלת מסילות החוף בין חיפה לתל אביב בסכום של 15.5 מיליארד שקל עם צפי סיום ל-2030.

• פרויקטים נוספים כוללים את המשך הקו המהיר לירושלים, שדרוג תחנת נתב"ג וחיבור רוחבי של מסילות בדרום.

תגיות