אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעשייה תלויה על חוט (אוקראיני): יצרני הרכב באירופה רועדים מפחד התקנת רתמת חוטים | צילום: מיני

תעשייה תלויה על חוט (אוקראיני): יצרני הרכב באירופה רועדים מפחד

שורת חברות כמו אאודי, פורשה, סקודה, מרצדס בנץ ובנטלי כבר הודיעו על פגיעה ביכולת שלהן לייצר מכוניות; הסיבה: הן תלויות בייצור רתמות החוטים החשמליים - אותו רכיב שנמצא בכל רכב ובכל הרכב, כשאורכם של החוטים עשוי להגיע ל-3 ק"מ לפחות; איך נוצרה התלות הזו באוקראינה הנאבקת כעת בפלישה הרוסית? ואיך ירוויחו ממנה היצרנים באסיה?

05.03.2022, 11:01 | תומר הדר

להתראות משבר השבבים, שלום משבר הכבלים. תעשיית הרכב באירופה נאבקת בימים אלה עם איום חדש: היעדר אספקה מאוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית.


קראו עוד בכלכליסט:


כבר עם תחילת הלחימה באוקראינה נשמעו תחזיות ראשונות על פגיעה מהותית ביצרני הרכב, ולאחר מספר ימים הודיעו עוד ועוד יצרנים על השבתת מפעלים, בעיקר כאלה שמבחינה גאוגרפית קרובים לאוקראינה. מדובר במפעלים אשר שוכנים במדינות כמו גרמניה וצ'כיה.



מכונית אאודי, צילום: יצרן מכונית אאודי | צילום: יצרן מכונית אאודי, צילום: יצרן


נכון להיום יותר ויותר יצרני רכב אירופים מדווחים על צמצום יצור או שיתוק טוטאלי של מפעלים: אאודי, מרצדס בנץ, סקודה, פורשה, בנטלי ויצרניות נוספות הודיעו על פגיעה ביכולת הייצור אשר תוביל לסגירה זמנית של קווי יצור או השבתה חלקית עד יעבור זעם.

אבל מהו אותו רכיב אוטומוטיבי (כלומר שמשמש לייצור מכוניות) אשר משבית את היצור באירופה, ולמה אי אפשר פשוט לקנות את הרכיב הזה מחוץ לאוקראינה? בעבר הלא רחוק, היה מדובר במשבר השבבים ששיתק את תעשיית הרכב, והפעם מדובר במחסור ברתמות חוטים או בשפה היותר מקצועית wire harness.

קילומטרים של חוטים אוקראיניים במכונית אירופית

אם נשווה מכונית מודרנית לגוף אנושי, אזי המתכת והמרכב הם השלד, אבל כדי להעביר את המידע ממקום למקום נדרשת מערכת עצבים. במקרה של המכונית אותה רשת של הולכת מידע היא מה שנקרא "רתמה". אם נפרק לגורמים מכונית משפחתית רגילה אזי נגלה שלאורך כל המכונית מותקנת רשת צפופה של חוטי חשמל אשר משמשים להעברת המידע.



מפעל סקודה בצ מפעל סקודה בצ'כיה | צילום: בלומברג מפעל סקודה בצ


בפועל מדובר בהרבה יותר מ"חוטי חשמל" אלא במערכת מורכבת וצפופה של סיבים, כבלים חשמליים, חיישנים ומעבדים. רתמת החוטים מגיעה לכל חלק וכל אביזר ברכב אשר מקבל מתח חשמלי: מחשב המנוע, כריות האוויר, הפנסים, הרדיו, החלונות והמושבים. תפקיד חוטי הרתמה הוא כה קריטי עד שבמכונית נוסעים ממוצעת אשר יוצאת משעריו של מפעל של יצרן רכב מותקנים לא פחות משלושה קילומטרים שלהם. הנתון הזה נשמע לכאורה בלתי הגיוני, אבל אם נפרק מכונית חדישה לגורמים ונפרוס את כל רתמות חוטי החשמל שבה זו אחר זו, מחוט זעיר אשר שולט בחלון החשמלי ועד החיווט של מחשב המנוע וכריות האוויר, אזי נגיע למרחק בקו אווירי מחוף תל אביב ועד מגדלי עזריאלי. זו לא טעות. במכוניות מנהלים ומכוניות יותר מורכבות מדובר אפילו ברתמות באורך כולל של כ-10-6 קילומטרים. והרתמות האלה הן ענף היצוא האוטומוטיבי העיקרי של אוקראינה.


רתמת חוטים, צילום: דלפיי רתמת חוטים | צילום: דלפיי רתמת חוטים, צילום: דלפיי



22 יצרניות חלפים, שיכולות למוטט את תעשיית הרכב הגרמנית

המחקר העדכני ביותר של תעשיית הרכב האוקראינית אשר פורסם בשנת 2020 על ידי alixpartners קבע כי רתמות אוטומוטיביות מהוות 7% מהיקף היצוא של חלקי רכב מאוקראינה לאירופה, וזהו החלק האוטומוטיבי המיוצר ביותר במדינה. יתר היצור מתחלק בין חלקי מתכת, רכיבי אלקטרוניקה וכיוצא בזאת.



פורשה, צילום: יצרן פורשה | צילום: יצרן פורשה, צילום: יצרן


אולם לפי פרסומים באירופה, היקף היצוא של רתמות אוטומוטיביות מאוקראינה גדול עוד יותר, מכיוון שהמדינה מייצאת גם חלקי רתמות לרכב. מדוע דווקא רתמות? התשובה טמונה במשאבים, מתכות בעיקר, אשר משמשים ליצור של הרתמות והופכים את אוקראינה למדינה האידיאלית לשם כך: גם עשירה במשאבים וגם קרובה לאירופה.

יצרני הציוד האוטומוטיבי באוקראינה אינם מקומיים אלא חברות בינלאומיות כמו קרומברג אנד שוברט, פרטי, יאזאקי היפנית ועוד. בפועל בכל אוקראינה יש 22 חברות אשר מייצרות חלקי רכב. החברות האלה מפעילות 38 מפעלים אשר מעסיקים 60 אלף עובדים.

המחסור ברכיב זה הוא קריטי מאחר שרתמות אוטומוטיביות יש בכל מקום ברכב, ובכל רכב. אם היה מדובר במשבר אשר פוגע "רק" בבולמי זעזועים, או בפנסים, או אפילו בכריות אוויר, אזי הבעיה היתה ניתנת לבידוד מהיר ולמעבר לספק אחר. כלומר אם לספקית מסוימת אין למשל כרית אוויר בנמצא, אזי לספקית אחרת יהיו אותן. כך הצליחה תעשיית הרכב העולמית להתמודד בקלות יחסית עם משבר טקאטה.

אבל הבעיה שונה מאוד כאשר מדובר במערכת שנמצאת כמעט בכל נקודה במכונית ומגיעה ממדינה שיכולה לייצר את המערכת הזאת הודות לאוצרות טבע. כלומר, גם אם כעת יצרני הרכב האירופאים יחפשו מדינה קרובה שתוכל לספק רתמות, בקרקע שלה אין את המרבצים אשר דרושים לכך.

עובדתית יש כמובן מדינות נוספות שמייצרות רתמות. תעשיית הרכב היפנית פחות תלויה באוקראינה לדוגמה, אבל לספקים של תעשיית הרכב היפנית יש דאגות משלהם. וכשיצרני הרכב באירופה יבקשו לרכוש מהם רתמות, הם יגבו מחירים גבוהים כמובן. מה שעשוי בהחלט לייצר בחודשים הקרובים סדר עולמי חדש ובעייתי בו יצרני הרכב האירופאים יידחקו לשוליים לטובת סינים, יפנים וקוריאנים, שלמכוניות שלהם יש רתמות מוכנות לייצור.


תגיות