אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

העונג לתת גז אל התשוקה, הפחד והעשירון העליון

אם אתם עדיין מחפשים במכונית הנאה וגאווה, התרגשות לקראת כל התנעה, מבט אחרון בחניה לפני פרידה, שפע של אופי והיסטוריה - הדגם החדש של פורשה 911 GTS תפור עליכם. רק תתארגנו על 1,505,384 שקל והוא שלכם

07.03.2022, 07:02 | תומר הדר

וידוי מסוכן ובעייתי: מעולם לא נסעתי במכונית חשמלית שגרמה לי לרצות לקחת אותה הביתה. יש מכוניות חשמליות יעילות, יש מכוניות חשמליות מהירות, יש מכוניות חשמליות טכנולוגיות. אבל אף אחת מהן לא גורמת התרגשות. לאף אחת מהן אין היסטוריה, אין להן מורשת.


קראו עוד בכלכליסט:


אלה לא מכוניות שגורמות לאדם עונג, לא גאווה ולא הנאה. סליחה. זו האמת לאמיתה. במדינה של שונאי מכוניות, מדינה שבה מכונית נחשבת לכלי עבודה שעדיף שיהיה רחוק מהעין, עדיף אולי לנסוע במכוניות חשמליות - מקררים לבנים חסרי זהות ורעש, קונפורמיות בפקק זה טוב לכולם.

כדי שמכונית תייצר אצל בעליה, או אצל מי שיכול לקחת אותה, תחושה של הנאה וגאווה, התרגשות לקראת כל התנעה, מבט אחרון בחניה לפני עזיבה ללילה של דאגות, היא לא חייבת להיות יקרה. אפשר גם משומשת. היא לא חייבת להיות מהירה מאוד, אבל טוב אם היא תהיה כזאת. היא לא חייבת להיות יפה, רק להיות מאוד מיוחדת.


פורשה 911 GTS. כל כך מתקשרת, מהירה, מסוכנת. את מי שיודע לשלוט בה, היא תציל, צילום: טל אזולאי פורשה 911 GTS. כל כך מתקשרת, מהירה, מסוכנת. את מי שיודע לשלוט בה, היא תציל | צילום: טל אזולאי פורשה 911 GTS. כל כך מתקשרת, מהירה, מסוכנת. את מי שיודע לשלוט בה, היא תציל, צילום: טל אזולאי


היא חייבת להתנהג היטב. היא חייבת שיהיה לה שפע של אופי. אופי דרך הכיסא, אופי דרך הדוושות, אופי דרך הידיים ודרך גלגל ההגה. כדי להיות נחשקת, מכונית צריכה היסטוריה. היא צריכה עבר, הווה ועתיד, ומי שנוהג בה צריך לדעת להכיר את ההיסטוריה, להתייחס אליה בכבוד, להבין שמדובר במכונית שה־DNA שלה קשור עם דגמי עבר והיא מתנהגת כמוהם. שהריח שלה, הרעש שלה, הכל מגיע ממקום מסוים שמיועד ליודעי דבר.

וגם המכונית הזאת, החדשה לחלוטין, תהיה יום אחד מכונית ישנה. ומי שיקנה אותה במיטב כספו במחיר של מכונית משפחתית יידע בדיוק מדוע. בדיוק מהסיבה שכיום אפשר לרכוש מכונית של אותו יצרן, אבל בת 30, וליהנות מההתנהגות, מהריח ומהרעש ולדעת ששום דבר לא השתנה. רק שבשנת 2022 יש הרבה, הרבה, הרבה יותר כוחות סוס.

כשהמנוע נמצא בישבן

פורשה 911 GTS היא כל מה שפורשה יודעת שהיא יכולה לשחרר לעולם שבו ליטר בנזין עולה מעל 7 שקלים, יצרני הרכב עוברים לחשמל, העתיד נראה לא בטוח.

פורשה 911 GTS היא מכונית שיש לה רשימת המתנה, בדיוק כמו לפורשה 911 בת ה־30. מי שקונה יודע שעדיף לקנות עכשיו לפני שלא יהיה. פורשה 911 GTS בצבע כחול מסטיק מגוחכת. נמוכה. כמו 911 ישנה של פעם אבל הרבה יותר גדולה, הרבה יותר נמוכה, הרבה יותר מפחידה. העיקרון נשאר אותו עיקרון: פרארי זורמת עם הפיזיקה, למבורגיני משוגעת אבל עובדת. אסטון מרטין באה עם עוצמה של פטיש למחוץ את כל מה שבכביש לפניה.


פורשה GT S 911. מבפנים, צילום: טל אזולאי פורשה GT S 911. מבפנים | צילום: טל אזולאי פורשה GT S 911. מבפנים, צילום: טל אזולאי


פורשה 911 אינה הגיונית. מאז ומתמיד המנוע נמצא בישבן שלה, כלומר הוא רוצה להיכנס לסיבוב ואז הישבן של המכונית רוצה לצאת מהסיבוב דרך השוליים, או דרך עץ או דרך גדר.

פורשה 911 היא מכונית סלקטיבית: אפשר לנהוג בה מהר ולהיהרג ואפילו זה קורה בקלות. המהירות המרבית היא מעל 300 קילומטרים לשעה, אופן אספקת הכוח אינו מתחנף. הכוח מגיע במכות אלימות. ה־911 רק רוצה דם, עדיף של מי שנוהג בה.

פורשה 911 אינה פרארי, אינה אסטון מרטין. היא מכונית שמיועדת למי שבא לנהוג ורק לנהוג, במיוחד ה־GTS. פעם אף אחד לא חלם על תיבת הילוכים אוטומטית בפורשה 911. פעם אף אחד לא חלם שפורשה תייצר מכונית חשמלית. כפתור מצב ספורט, צינורות הפליטה של ה־911 נושפים ענן של זעם.

עשרות שנים 911 נשמעות בדיוק אותו הדבר: כוורת זועמת של כוחות סוס, יריות, יריקות, פיצוצים, הילוך ראשון, בום. ל־911 יש שני מגדשי טורבו ו־480 כוחות סוס. ההספק של ה־911 אינו מטורף, ממש לא. יש מכוניות שמוציאות 700 כוחות סוס בקלות, אבל ההספק של ה־911 מאוזן.

המנוע כל כך ליניארי, אפשר לשלוט בה עם דוושה בלי להרגיש, הידיים, ההגה, לפעמים מדובר בעניין מיותר לחלוטין. וטוב שככה בגלל שדווקא ההגה של ה־911 אינו מה שהיה פעם. ורק מי שנסע על פורשה 911 משנות השבעים והשמונים יודע להעריך. אולי גם מי שנסע על כל GTI ישנה של פיג'ו, או פולקסווגן. איפה המכוניות הנפלאות האלה ואיפה המקררים החשמליים של היום.

כשהפחד במוח לא פועל

לפעמים, כדי שמכונית תייצר אושר וגאווה אצל הנהג, לא צריך הרבה כסף, רק הרבה אהבה, הרבה הבנה והרבה מוכנות לקלוט את כל החוויה הזאת. במהירות מטופשת המחשבות נעלמות בבת אחת, כמו זריקת אדרנלין. 911 GTS היא מכונית של להיות או לחדול: להיות סופר־מרוכז בנהיגה או לחדול מלהתקיים בתאונת דרכים.


פורשה GTS 911. יפייפיה אמיתית, צילום: טל אזולאי פורשה GTS 911. יפייפיה אמיתית | צילום: טל אזולאי פורשה GTS 911. יפייפיה אמיתית, צילום: טל אזולאי


לא כיף להתנהל עם 911 ביומיום, היא לא נוחה, היא צפופה, כמו כל 911 היא לא בשביל כל אחד. כתם כחול מהיר עולה בכביש ההוא של נס הרים, הכביש שבו אין אחיזה בכלל בקטעים מסוימים במכוניות עם 200 כוחות סוס, אז 480 כוחות סוס זה כנראה הרבה יותר. 911 שוברת אחיזה, מנתקת צמיגים, נזרקת בפראות אבל נתפסת בקלות.

יש מכוניות שיודעות לרחף כאשר האחיזה שלהן מתרופפת, הן משדרות לנהג מידע. הן מיידעות אותו דרך ההגה כמה אחיזה יש לצמיגים הקדמיים, מאפשרות לו לנתק את הצמיגים האחוריים בלחיצה אלימה, משיבות לו אהבה באמצעות בלמים מלאי תחושה. 911 היא מכונית שרוצה להרוג. אבל את מי שיודע לשלוט בה, היא רוצה להציל. היא כל כך מתקשרת, כל כך מהירה, כל כך מסוכנת. במהירויות גבוהות באמת, החלק במוח שאחראי על הפחד מפסיק לפעול. אין מחשבה על מה יהיה במקרה של ריסוק, איך יכול להיות ריסוק אם הנהג ראוי והמכונית מייצרת אהבה?

חשוב לציין לטובת מי שירצה לדעת: לפורשה 911 GTS יש מזגן. יש לה דיבורית בלוטות', יש לה מערכת בקרת אקלים, יש לה חיישנים שדואגים לכל מכאוב של הנהג, וגם בקרת בולמי זעזועים. כל אלה לא מעניינים כהוא זה. המזגן של ה־GTS לא הופעל אפילו פעם אחת. הכפתור החשוב ביותר בתא הנוסעים של ה־911 הוא הכפתור שמוריד את החלונות החשמליים, כדי שיהיה אפשר לשמוע את הרעש הבלתי נמנע ממערכת הפליטה. 911 GTS שואבת כבישים מפותלים, אבל לא כמו 911 של פעם.

היא מרגישה יותר גדולה, יותר מגושמת, פחות יושבת כמו כפפה על כביש הררי ישראלי מפותל. ה־911 הנוכחית מיועדת יותר לכבישים מהירים. למשל, לירידה מהירה דרומה לכביש שיוצא מטבורה של ירוחם למכתש רמון. לכל המקומות שמי שלא אוהב לנהוג לא מגיע.

פורשה 911 GTS עומדת בפקק. זו הנקודה הלא נעימה בנסיעה במכונית כזאת. בישראל עדיין יש מי שמתלהב. יש מי שנהנה מההתלהבות. מי שאוהב מכוניות יודע: תשומת לב מהנה אמיתית מתקבלת בהערכה ואהבה ממי שמבין מכוניות, אוהב מכוניות, לא ממי שצועק, לא ממי שמצלם. מאחורי ה־911 נוסעת מכונית חשמלית, הנהגת משתקפת במראה של הפורשה, והיא לא מתעניינת ב־911, רק במסך הענק של המכונית שלה, מכונית למי שלא אוהב לנהוג. ל־911 אין מסך גדול, יש רק מסך קטן, שיתריע היכן המשטרות. צפצוף חזק, ההיא עם החשמלית מתעוררת במרחק קצר מה־911. אולי הפרענו לה.

עוד מעט לא יהיו יותר מכוניות כמו הפורשה 911. לפחות לא בתצורה הזאת. כן יהיו מכוניות מהירות, אבל הן יהיו מהירות יעילות. שקטות. להוציא מהן גרם של אופי יהיה משימה קשה ולגרום למישהו להתאהב בהן ולרצות כזאת בת 30 כדי להגשים חלום יהיה משימה בלתי אפשרית. בקרוב העולם יהיה מקום יותר עצוב.


אהבנו

התנהגות כביש נפלאה. כוח אדיר. טונות של אופי

פחות אהבנו

הגה קל מדי. נוחות נסיעה נמוכה. תא נוסעים צפוף

מתחרים

אסטון מרטין וונטאג’

לסיכום

נפלאה. קלאסית ברגע לידתה



פורשה 911 GTS

מנוע: בנזין, נפח 2,981 סמ”ק, מנוע עזר חשמלי. הספק מרבי 480 כ”ס, מומנט מרבי 56 קג”מ

ביצועים: מהירות מרבית 310 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש 3.7 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 11.3 ק”מ לליטר. נתוני מבחן: 6.6 ק”מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, לא נבחן במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אקטיבית

קבוצת זיהום: 15

מחיר (גרסת מבחן): 1,505,384 שקל

תגיות