אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תיתן לה כנפיים? אל על תקבל הלוואה של 130 מיליון דולר מהפניקס מטוס בואינג דרימליינר 787 של אל על | צילום: אלברטוס

בלעדי

תיתן לה כנפיים? אל על תקבל הלוואה של 130 מיליון דולר מהפניקס

המגעים קרובים לחתימה על מזכר כוונות. ההלוואה צפויה לשאת ריבית גבוהה של 7%‑8%, שעשויה לעמוד גם על 12%‑13%. הפניקס צפויה לקבל שעבוד על תזרים המזומנים ועל המניות של מועדון הנוסע המתמיד

10.03.2022, 06:00 | גולן חזני

במקביל למגעים אותם היא מנהלת מול בנק זר, להלוואה של מעל 100 מיליון דולר, מנהלת אל על מגעים מתקדמים לקבלת הלוואה של 130 מיליון דולר מהפניקס.

קראו עוד בכלכליסט:

ל"כלכליסט" נודע כי המגעים בין חברת התעופה לחברת הביטוח מצויים בשלב לקראת חתימה על מזכר כוונות. אל על מנסה לעמוד בדד ליין שקיבלה מהמדינה עד 14 במרץ השנה, אולם בניגוד למה שהיה ידוע עד כה, דד ליין זה אינו נוגע לחתימה על הסכם מחייב, אלא רק להודעת החברה למדינה באיזה מתווה החליטה לבחור: הלוואה, או מכירת נתח ממועדון הנוסע המתמיד. החברה תודיע כי בחרה בהלוואה מהפניקס.

מימין: אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס וקני רוזנברג, בעל השליטה באל על
, פאביאן קולדורף מימין: אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס וקני רוזנברג, בעל השליטה באל על | פאביאן קולדורף מימין: אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס וקני רוזנברג, בעל השליטה באל על
, פאביאן קולדורף

לאחר החתימה, צפויה הפניקס לבצע בדיקות נאותות. ההלוואה צפויה להיות בריבית גבוהה יחסית של 7%‑8% ואם כוללים בה מרכיבים נוספים, היא עשויה להגיע גם לריבית אפקטיבית של 12%‑13% בשנה. זאת, לאור הסיכון שבו נמצאת אל על בפרט וענף התעופה בכלל.

עוד נודע כי הפניקס צפויה לקבל שעבוד על תזרים המזומנים של מועדון הנוסע המתמיד של אל על ויתכן שגם על המניות של המועדון. מדובר בנכס המשמעותי ביותר של אל על בתקופה המאתגרת בה היא נמצאת מאז פרוץ משבר הקורונה.

כפי שנחשף ב"כלכליסט" לפני כשבועיים, אל על מנהלת גם מו"מ עם בנק זר לקבלת הלוואה של מעל 100 מיליון דולר כנגד שעבוד של חלונות זמן של המראות ונחיתות (סלוטים) ביעדיה המרכזיים. אל על אף העדיפה את ההלוואה, הזרה מאחר שהריביות שלה היו נמוכות משמעותית מאלו של הפניקס.

עם זאת, המגעים מול הפניקס, שידעו עליות ומורדות, נכנסו להילוך גבוה בעיקר לאחר שמשרד האוצר אותת לאל על כי אינו רואה בעין יפה את שעבוד הסלוטים שלה, שהם נכס משמעותי שהמדינה לא יכולה להרשות את העברתם לחברה זרה. משכך, בשבוע האחרון חזרו השיחות בין הנהלת אל על ובעל השליטה קני רוזנברג, להפניקס המנוהלת בידי אייל בן סימון, להתנהל בהילוך גבוה.

המו"מ הכפול על קבלת ההלוואה הוא חלק מניסיונות החברה לשפר את נזילותה. זאת, לאחר שאל על התחייבה לגייס 100 מיליון דולר עד סוף פברואר 2022 כנגד קבלת הלוואה או מכירה של נתח משמעותי במועדון הנוסע המתמיד, כחלק מהסכם עם המדינה לקבלת סיוע של 30 מיליון דולר מנובמבר 2021.

מועד ההחלטה הוארך ע"י המדינה עד ל־14 במרץ ואילו הגיוס עצמו יהיה עד מאי. לפי ההסכם, אי מימוש התחייבותה של אל על לגיוס הסכום המדובר יהווה הפרה יסודית של ההסכם. במקרה כזה, למדינה תהיה זכות להעמיד את את 30 מיליון הדולר שהזרימה לפירעון מיידי, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית של 5%.

במקביל, מנהלת אל על מגעים עם בנק הפועלים על רכישת 20% ממועדון הנוסע המתמיד לפי שווי של 250‑300 מיליון דולר. מגעים אלה מתקיימים על אש קטנה, מאחר שמדובר בעסקה של 50‑60 מיליון דולר בלבד, בעוד שאל על מתמחרת את המועדון בשווי של קרוב לחצי מיליארד דולר.

אל על גם התחייבה לגייס 105 מיליון דולר בהנפקת מניות עד ספטמבר 2022. אם תצליח לקבל את ההלוואה מהבנק הזר תמורת שעבוד הסלוטים, היא עשויה לדחות את מכירת הנתח ממועדון הנוסע המתמיד. עם זאת, לעסקה עם הפועלים יש משמעות אסטרטגית מבחינת אל על, בנוסף למשמעות הפיננסית, ונראה כי החברה תעשה מאמץ להוציא אותה לפועל.

בחודש שעבר קיבלה אל על 50 מיליון דולר מהמדינה עבור הקדמת סיוע בגין עודף הוצאות הדלק והתחזוקה, הנובעות משימוש במערכת ההגנה מטילי קרקע אוויר, מגן רקיע, וכן סכום נוסף של 20 מיליון דולר מבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, כחלק מהתחייבותו במסגרת הסכם הסיוע של המדינה.

בסך הכל קיבלה אל על מהמדינה 236 מיליון דולר מתחילת משבר הקורונה. מתוכם, 36 מיליון דולר הושקעו ברכישת 13.5% ממניות החברה בספטמבר 2020. חלק נוסף הוא בגין הקדמת תשלומים עבור כרטיסי טיסה לאנשי הביטחון במטוסי החברה למשך 20 שנה, שהחברה קיבלה במאי 2021, וחלק שלישי הוא הלוואות כנגד הנפקת אג"ח שניתנות להמרה למניות אל על. המדינה התחייבה בהסכם שלא תחזיק ביותר מ־24% ממניות אל על בכל שלב, ותמכור את המניות שרכשה באל על בתוך 3 שנים.

מטוס אל על, צילום: מוטי קמחי מטוס אל על | צילום: מוטי קמחי מטוס אל על, צילום: מוטי קמחי


תגיות