אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקלה בממגורת דגון עלולה להוסיף דלק למחירי המזון ממגורת דגון. שער הכניסה העיקרי של תבואה לישראל | צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי

תקלה בממגורת דגון עלולה להוסיף דלק למחירי המזון

משאבת תבואה בממגורה בחיפה, שדרכה עוברים 90% מיבוא הגרעינים, הושבתה. כתוצאה מכך קצב פריקת התבואה צפוי לצנוח ב־70%, מה שעלול לייקר עוד יותר את מחירי המזון. יבואני התבואה: "אם לא יפתרו את הבעיה נישאר בלי אוכל"

14.03.2022, 07:02 | יובל שדה

תקלה שאירעה אתמול במשאבת התבואה המרכזית של ממגורת דגון בחיפה (משאבה שנקראת "פורק 8") מאיימת על שער הכניסה העיקרי של תבואה לישראל.

קראו עוד בכלכליסט:

לפי מידע שהגיע ל"כלכליסט", אתמול הושבת הפורק עקב תקלה חשמלית, וההערכה היא כי אספקה של חלק חילוף מחו"ל תיארך כארבעה חודשים וצפויה רק בחודש יולי. המשמעות היא שקצב פריקת התבואה צפוי לצנוח מ־2,000 טונות ל־600 טונות בשעה, 30% מההספק הרגיל. נכון לעכשיו, הנהלת החברה מנסה למצוא פתרון זמני עד להגעת החלק אך לא ברור אם זה יימצא.

ממגורת דגון בחיפה, שמופעלת בשנה האחרונה על ידי חברת גדות, היא מסוף הגרעינים הנמלי המרכזי של ישראל. בשנת 2021, 90% מכלל יבוא הגרעינים של המדינה, כ־3.8 מיליון טון של חיטה, תירס, סויה, שעורה, דורה ועוד עברו דרך הממגורה בחיפה.

אם התקלה תימשך, הדבר עלול להוביל לעליות מחירים משמעותיות של רוב מוצרי המזון בישראל, מפני שהתבואה המגיעה לישראל משמשת גם למזון לבני אדם (גרעיני חיטה לייצור קמח) אך גם למזון בעלי חיים שעליית המחירים בו תוביל לעליית מחירי הביצים, הבשר והחלב. עליות מחירים אלו יצטרפו לעליות מחירי התבואה הצפויות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, אחת מיצרניות התבואה הגדולות בעולם. בנוסף לכך, אם אכן תיחתך כניסת הגרעינים ב־70% הדבר עלול להוביל אף למחסור מזון של ממש.


ממגורת דגון. שער הכניסה העיקרי של תבואה לישראל, צילום: אלעד גרשגורן ממגורת דגון. שער הכניסה העיקרי של תבואה לישראל | צילום: אלעד גרשגורן ממגורת דגון. שער הכניסה העיקרי של תבואה לישראל, צילום: אלעד גרשגורן

"כמעט כל האוכל שאנחנו מקבלים מגיע מממגורת דגון", אמר ל"כלכליסט" איתי רון, מנכ"ל יבואנית התבואה צנציפר ויו"ר איגוד יבואני התבואות בישראל. "אם לא יצליחו לפתור את הבעיה אנחנו בסכנה שנישאר בלי אוכל. נגיע למצב שיצרכו פה יותר אוכל ממה שנפרק. במשך כל השנה שעברה לא היה יום אחד שהממגורה הזו לא עבדה וכל הזמן היה תור של אוניות. נמל אשדוד לא מתפקד ולא מוריד מהלחץ".

דבריו של רון מתייחסים לכך שממגורת דגון היא מונופול, בין היתר מפני שיבוא התבואה באשדוד אינו מהווה אלטרנטיבה: קצב הפריקה בנמל אשדוד איטי בגלל ציוד מיושן ובגלל שממגורת התבואה באשדוד מרוחקת כשני קילומטר מהרציף ויש להוביל במשאיות את המטען שנפרק.

בנמל אשדוד מודעים לבעיה, ולכן בימים אלו הם מקימים, יחד עם חברת נמלי ישראל (חנ"י), מסוע גרעינים שאמור להסיע תבואה מרציף 21 לממגורת התבואה של אשדוד, אך זה רחוק מלהיות מוכן ולא יוכל להוות אלטרנטיבה בתקלה הנוכחית.

מחברת גדות נמסר: ״אירעה תקלה באחד ממתקני הפריקה. אנו בודקים מול יצרן הציוד את זמינות חלקי החילוף״.

מחנ"י נמסר: "האחריות המלאה על תפעול ומתן השירות היא של מפעיל הממגורה כולל התחזוקה. נפעל על מנת לסייע לו ככל שיידרש".

תגיות