אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק ישראל ממליץ: תיקצוב המטרו בצורה ישירה ימנע בעיות של תזרים מזומנים מטרו | צילום: נת"ע

בנק ישראל ממליץ: תיקצוב המטרו בצורה ישירה ימנע בעיות של תזרים מזומנים

פרויקט המטרו אמור לעלות כ-150 מיליארד שקל. ההמלצה תעזור להתמודד עם פערים בעיתוי שבין ההכנסות להוצאות הביצוע. המלצת הבנק למימון המטרו היא העלאת מסים, ריסון בגידול ההוצאות האחרות או הגדלה זמנית של החוב הציבורי

15.03.2022, 14:13 | יובל שדה

בנק ישראל המליץ לממשלה לתקצב את המטרו באופן ישיר, וזאת כדי להתמודד עם מקרים בהם ייווצרו פערי עיתוי בין ההכנסות המיועדות למימונו (50% מתקציב המטרו אמור להגיע מהרשויות המקומיות וממיסי השבחה), לבין ההוצאות על ביצועו. הבנק המליץ לעשות זאת "בשל העלות המשקית הגבוהה של עיכובים בביצוע הפרויקט" וכי מדיניות כזו תמנע עיכוב בפרויקט מסיבות של תזרים מזומנים.

קראו עוד בכלכליסט:

פרויקט המטרו אמור לעלות כ-150 מיליארד שקל, ולכן אגף התקציבים באוצר יצר מנגנונים שיאפשרו למדינה לממן אותו ממקורות חוץ-תקציביים. זאת כדי להימנע מהכבדה גדולה מדי על תקציב המדינה. בבנק ישראל חולקים על מדיניות זו, וקובעים שהפרויקט אמנם עצום בהיקפו, אך פריסתו לאורך יותר מ-15 שנה מאפשרת לממשלה לממן אותו על ידי העלאת מסים, ריסון בגידול ההוצאות האחרות או הגדלה זמנית של החוב הציבורי.

בנוסף, נטען מטעם הבנק כי ניתן לממן חלק מהפרויקט ב"שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי", כאשר הכוונה היא למודל PPP (Private public partnership). בבנק כותבים כי הקמה של פרויקט המטרו בשיתוף המגזר הפרטי צפויה לייקר את עלות ההון, אך להגדיל את יעילות השימוש בו.

קו מטרו M2 מפתח תקוה לתל אביב, צילום: נתע קו מטרו M2 מפתח תקוה לתל אביב | צילום: נתע קו מטרו M2 מפתח תקוה לתל אביב, צילום: נתע

לפני חודש בדיוק הוועדה למיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים, בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), אישרה את חוק המטרו לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. למרות שבממשלה טוענים כי מדובר בחוק חשוב מאין כמוהו שיש עליו קונצנזוס קואליציוני, הוא טרם עלה להצבעה במליאה ולא ברור מתי יאושר.

אורך רשת קווי המטרו צפוי להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום. קווי המטרו M2 ו-M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, ונמצאים בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.

קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות, ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.

קו המטרו M2 יעבור בציר מזרח-מערב, ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ, והוא צפוי לשרת תשע רשויות מקומיות ולכלול כ-22 תחנות לאורכו. הקו צפוי לשרת את תושבי חולון, בת ים, תל אביב יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון.

קו המטרו M3 יהיה באורך 40 ק"מ ויכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נמל התעופה בן-גוריון. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, ויעבור דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.

תגיות