אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד לא נפל אסימון ה-NFT אצל אספני האומנות הוותיקים גיא ברעם על רקע יצירת NFT של סיגלית לנדאו | צילום: אוראל כהן

עוד לא נפל אסימון ה-NFT אצל אספני האומנות הוותיקים

בתערוכת ה־NFT שנפתחה השבוע הוצגו אמנים מוכרים כמו סיגלית לנדאו, דדה וניצן מינץ, בעיקר כדי למשוך אספנים ותיקים. אלה עדיין סקפטים

17.03.2022, 20:26 | דנה גילרמן

הדבר הכי מרשים בתערוכת ה־NFT שנפתחה ביום ראשון בקומת הגג של מלון נורמן בתל אביב היו המסכים. מסכים יפהפיים, דקים ובעלי איכות מהפנטת. כאלה שלא צריך לחבר אותם עם כבלים מכוערים, אלא פשוט נצמדים לקירות הבית, באלגנטיות, ממש כמו תמונה. התענוג הזה עולה לא מעט אבל גם לא המון - כמה אלפי דולרים - ולמי שנכנס לזירת ה־NFT החדשה כמובן שלא צריכה להיות בעיה עם זה.

קראו עוד בכלכליסט:

אני לא אומרת את זה בציניות. זה ניסיון חלוצי ומעניין להראות כיצד אפשר להציג בסלון הבית את היצירות הללו (ראשי תיבות של Non Fungible Token, אסימון חסר תחליף) שנקנות ונסחרות ברשת במטבעות דיגיטליים, אך מה שנקנה הוא בעצם הבעלות על היצירה ולא היצירה עצמה. כך, הדבר העלום הזה מקבל ממשות.

כמובן שבתוך המסכים היפים האלו גם היו עבודות דיגיטליות, שמייצגות את הפלטפורמה החדשה, ומה שמייחד את המכירה הזאת, בניגוד לתערוכות אחרות שצצות עתה במהירות, זו העובדה שמציגים בה אמנים בולטים משדה האמנות: סיגלית לנדאו, למשל, שמציגה על פני שלושה מסכים אנימציה של עץ שקדייה המשיר את פירותיו במהירות; אנג׳ליקה שר, שמציגה שתי עבודות אנימציה; ועבודות דיגיטליות של אמני הרחוב בינסקי, דדה וניצן מינץ. אפשר להניח שיש לזה קשר הדוק לכך שיזם האירוע הוא גיא ברעם, בעלי ברעם פרסום מקורי, המתמחה בשילוט חוצות, שיצר כבר כמה שיתופי פעולה עם אמנים ואמניות וברור שהבחירה להציג שמות מוכרים משדה האמנות בפלטפורמה החדשה היא ניסיון לפתות את האספנים הוותיקים להרפתקה החדשה.

גיא ברעם על רקע יצירת NFT של סיגלית לנדאו בתערוכה. תומחרה ב־2.55 את’ריום (6,703 דולר), צילום: אוראל כהן גיא ברעם על רקע יצירת NFT של סיגלית לנדאו בתערוכה. תומחרה ב־2.55 את’ריום (6,703 דולר) | צילום: אוראל כהן גיא ברעם על רקע יצירת NFT של סיגלית לנדאו בתערוכה. תומחרה ב־2.55 את’ריום (6,703 דולר), צילום: אוראל כהן

באותו הערב של יין ומזטים פגשתי כמה מהם. הם לא באו לקנות, אלא לראות ולגשש, ונשמעו סקפטיים לגבי רכישה (״אולי בעתיד״). העבודה שלכדה את תשומת לבם היתה זו של לנדאו, המוכרת להם, שגם מחירה היה צנוע למדי: 2.55 את’ריום (שווה ערך ל־6,703 דולר) לעותק במהדורה של 18 עותקים. זאת, לעומת אמנים אחרים בתצוגה, כמו מוטי גולן, שיצירתו ״סצנת הרצח״ שבה רואים מקק הפוך ולידו קליעי אקדח, במהדורה של שבעה עותקים, תומחרה ב־7 את’ריום (18,400 דולר). ביקור בתערוכה נעשה רק בתיאום מראש (באינסטגרם: nftlvnorman)

השקיפות המאפיינת את הפלטפורמה החדשה, שבה אפשר לראות בדיוק מה נקנה על ידי מי, מתי ובכמה, מאפשרת לעקוב אחר המכירות. אין צורך בדיווחים סותרים של בעלי עניין. פשוט כותבים באתר הסחר הגדול ליצירות אלה opensea.io את שם האמן (המקורי או הבדוי) או את שם האירוע (NFTLV) ורואים שטרם היתה תנודה במניה, סליחה ביצירה, ״No offers yet״. כלומר, טרם נרכשו העבודות של לנדאו, שר וגם לא של גולן, אך כמובן שהכל נזיל ומשתנה, ואולי מה שלא נמכר היום יימכר עוד מעט בעשרות אלפי דולרים, אף שהטענה הרווחת היא שרק 3% מאינסוף היצירות הללו נמכרים בסופו של דבר. בקרוב נראה עוד מבול של תערוכות NFT וזו רק ההתחלה. לכל הסקפטים אפשר לומר: נכון, NFT הוא לא מדיום חדש אלא פלטפורמה חדשה, אבל הפלטפורמה הזו היא הבסיס להולדתו מחדש של מדיום היצירות הדיגיטליות, וזו כבר מהפכה של ממש.

תגיות