אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטיסות חוזרות! גם הזיהום הקברניט מטוס נוסעים בואינג איירבוס | צילום: שאטרסטוק

דעה

הטיסות חוזרות! גם הזיהום

אחד האתגרים החשובים ביותר של ענף התעופה הוא חזרה לשגרה אחרי המגפה, תוך פגיעה סביבתית קטנה ככל הניתן; הארכת זמני הטיסות בשל סגירת המרחב האווירי הרוסי ממש לא תקדם את היעד הזה; מיסוי ממשלתי על זיהום הוא צעד נכון בכיוון

17.03.2022, 12:42 | רונן מנחם

האומיקרון הולך ומתפוגג, אם כי בקורונה, כמו בקורונה, שום דבר לא נגמר עד שזה נגמר. פה ושם יש סימני התפרצות מחודשת, או שירידת המקדם נבלמת, אך כנראה לא מדובר בהתפתחות שתמנע את החזרה לחיים לצד הקורונה.

וזה אומר שהתעופה חוזרת עם הפנים לחו"ל. בחלקת אלוהים הקטנה שלנו כבר רואים את התורים לחופשות פסח, בואכה טרמינל 3. וזה מחזיר ניחוחות מהעבר הקרוב (או הרחוק, תלוי איך מסתכלים על זה), ממה שהיה פה לפני הקורונה.

והנה תזכורת, ב-2018 היתה תנועת שיא של 1.1 מיליארד נוסעים בשמי האיחוד האירופי, עלייה של 63 מיליון נוסעים בתוך שנה וזינוק של 43% בהשוואה לתחילת העשור. טיסות תוך-ארציות היוו חמישית מסך הטיסות בשמי היבשת.

חברת התעופה לופטהנזה, צילום: ויקימדיה חברת התעופה לופטהנזה | צילום: ויקימדיה חברת התעופה לופטהנזה, צילום: ויקימדיה


חזרת הטיסות היא אחת האינדיקציות החזקות ביותר לחזרה לשגרה, אך הקילומטרז' עומד לעלות לא רק בגלל התפוגגות הקורונה, אלא גם בגלל איסור הטיסה בשמי רוסיה, מדינת הענק, שתיאלץ חברות רבות להאריך את מסלולי הטיסה שלהן ליעדים השונים. וזה אומר שהשימוש בדלק סילוני יגדל מאוד' וחברות הטיסה והלקוחות יצטרכו לשאת בנטל, וגם כמובן בהתייקרות הדלקים הנובעת מעליית מחירי הנפט בעולם.

אבל חזרה לשגרת טיסות (ונסיעה בכלל) מחזירה לסדר היום גם את נושא פליטת דו-תחמוצת הפחמן והזיהום הנכרך בהן. לפי דו"ח חדש של ארגון OECD, בצד התרומה החיובית של התאוששות ענף הטיסות לצמיחה הכלכלית הגלובלית וליצירת מקורות תעסוקה, היא תעלה באופן משמעותי את פליטת הגזים הרעילים. בדו"ח מצוין כי לפני פרוץ הקורונה הציפיות היו שהפליטות הללו תגדלנה פי שלושה בין 2015 ל-2050 (בארגון פיתחו בסיס נתונים שמאפשר לעקוב אחר הפליטות בטיסות בזמן אמת כמעט).

בדו"ח נאמר בין היתר כי ב-2019, קצת לפני שהחלה הקורונה, פליטת דו-תחמוצת הפחמן מתעבורה אווירית היוותה 3% מסך הפליטות בעולם. זו, מתברר, כל כמות הפליטות ביפן, לדוגמה. הבעיה בלטה יותר במדינות ה-OECD עצמן, שם אחוז הפליטות היה גבוה יותר ועמד על 5%. כשפרצה המגפה היתה פליטת הגז בחודשים אפריל ומאי נמוכה יותר ב-75% מאשר בחודשים הללו ב-2019.

לקח שנה לפליטות מטיסות הפנים לחזור לרמתן מלפני הקורונה, ואילו טיסות החוץ עדיין פלטו 45% פחות. כיום, לפי תחזית עדכנית יותר של פורום התחבורה הבינלאומי (ITF), צפוי גידול של פי 2.5 בפליטות עד 2050 (אם לא יינקטו צעדים להגבלתן).

אחד האתגרים החשובים ביותר של ענף התעופה הוא חזרה לשגרה (לצד הקורונה) תוך פגיעה סביבתית קטנה ככל הניתן. בהתאם לכך החברות יידרשו להשקיע בכך כספים רבים, לא רק בשל המעקב של שוחרי איכות החברה, אלא גם משום שיש כיום גם משקיעים שאחריות תאגידית, כולל בתחום האקלים, מהווה שיקול חשוב בהחלטות.

נאחל לכולנו שנרבה לטוס, לבלות, ליהנות ולראות מקומות חדשים. לסביבתנו נאחל שנפלוט כמה שפחות גזים רעילים בדרך ונשמור על כדור הארץ. מדידה נכונה ומשופרת בזמן אמת תהיה אחד הכלים החשובים ביותר לשלב בין שתי המטרות.

חופשה נעימה.

רונן מנחם הוא הכלכלן הראשי בבנק מזרחי טפחות

תגיות