אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחריות סביבתית צריכה גם נתונים מקררים למיחזור באתר תאגיד אקומיוניטי

דעה

אחריות סביבתית צריכה גם נתונים

יצרנים נדרשים כיום לציין רק את הדירוג האנרגטי של המכשירים; . אפשר וצריך להוסיף את דירוג הזיהום והמיחזור בתהליך הייצור, באופן שיאפשר לצרכנים לקבל החלטת רכישה מושכלת; קביעת הסטנדרטים בתחום הוא התפקיד של הממשלות

18.03.2022, 08:01 | גיהן ישין


הנה שאלה שלא רבים יודעים לענות עליה: עד כמה אתם מזהמים? כמה פסולת נגרמת מהפעולות היום-יומיות שלכם? עד כמה, למעשה, כל אחד ואחת מאיתנו תורם ותורמת להתחממות כדור הארץ? אל דאגה, אני לא בא להאשים אתכם במשבר האקלים. המאבק הזה, החשוב ביותר בדורנו, תלוי הרבה יותר במדיניות של ממשלות ותאגידים מאשר בהחלטות של אנשים פרטיים, אבל גם לנו יש מה לתרום בנושא.

באמצעות שורה של החלטות יחסית פשוטות אנחנו יכולים להפחית מאוד את תביעת הרגל הפחמנית שלנו. כדי לעשות את זה אנחנו קודם כל צריכים מידע, שכיום לא נגיש לרובנו. בזמן שהממשלה מתקשה לגבש צעדים גדולים יותר, היא יכולה לכל הפחות לסייע לאזרחים לקבל החלטות נכונות יותר.

לפי מחקר שערכנו באירופה, 83% מהציבור מרגישים אחריות אישית לנקוט בפעולות שיעזרו להילחם בבעיות אקלים. הבעיה היא פער המידע – קשה לנו מאוד להבין איזה פעולות שלנו גורמות נזק ואיך ניתן לצמצמם אותו. בפרסומים של מכוניות, למשל, הרגולטור מחייב להוסיף דירוג מובן יחסית של זיהום האוויר הנגרם מהרכב. בשאר המוצרים שאנחנו צורכים מדובר במשימה מורכבת יותר.

טלפונים ישנים, צילום: שאטרסטוק טלפונים ישנים | צילום: שאטרסטוק טלפונים ישנים, צילום: שאטרסטוק


האחריות הראשונה היא קודם כל של החברות שמייצרות את אותם מוצרים. בשרשרת הייצור והאספקה יש גורמים מזהמים רבים וראוי שהחברה תציין, בצורה ברורה ופשוטה, איך היא מתייחסת אליהם. לדוגמה, חברה יכולה לציין את כמות החומר הממוחזר במוצר, או כיצד היא מסייעת להפחית פסולת. כיום היצרנים נדרשים לציין רק את הדירוג האנרגטי, שמייצג למעשה את כמות החשמל שהמוצר צורך. זה חשוב, אבל חלקי וגם לא תמיד מובן. אפשר וצריך להוסיף מדדים נוספים, כמו למשל דירוג המיחזור, שיאפשר לצרכנים לקבל החלטה מודעת ומושכלת.

כמובן שאי אפשר לחכות שהחברות יתנדבו לנקוט צעדים, שלרבים מהם יש משמעות כלכלית משמעותית. זה בדיוק תפקידן של ממשלות, לייצר סטנדרטים ולפעול לשקיפות ולצמצום פער המידע בין היצרנים לצרכנים. ממשלות יכולות לחייב יצרנים לנקוט פעולות לצמצום הזיהום ולפרט את מידת הנזק שמוצריהן גורמים. הממשלות גם צריכות להעניש חברות שלא עומדות בתקנים ופוגעות בסביבה.

משבר האקלים הוא האויב הגדול של האנושות ומחייב אותנו לשלב כוחות ואף אחד לא פטור מאחריות. זו מלחמה ובמלחמה כולם מתגייסים – מהאזרח הקטן, דרך החברות הגדולות ועד לממשלות. אנחנו חייבים להתחיל לבסס את ההחלטות הצרכניות שלנו על שיקולים סביבתיים; היצרנים חייבים להנגיש לנו בצורה ברורה מידע מלא ומקיף על הפגיעה הסביבתית שהם מייצרים; והממשלות חייבות לקבוע תקנים ולאכוף אותם. למרות שזה לא תמיד נראה ככה, להחלטות שלנו, אפילו הקטנות ביותר, יש משמעות מרחיקת לכת לעתיד הכדור.

גיהן ישין הוא מנכ"ל Beko ישראל, מותג מכשירי החשמל לבית

תגיות