אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בניגוד למגמה בענף: נטו רשמה עלייה שנתית במכירות בעלי נטו דודי עזרא | צילומים: צפריר אביוב, נועם מושקוביץ

בניגוד למגמה בענף: נטו רשמה עלייה שנתית במכירות

קבוצת המזון החמישית בגודלה בישראל סיכמה את 2021 עם צמיחה של 9.8% בהכנסות ל-3.6 מיליארד שקל, לעומת ירידה של 3.2% בשוק המזון בארץ; ברווח הנקי ירד ב-4.7% ל-211 מיליון שקל, בשל רווחים חד פעמיים מ-2020

27.03.2022, 10:31 | נורית קדוש

נטו, חברת המזון החמישית בגודלה בישראל, חתמה את 2021 עם עלייה חדה במכירות, בניגוד למגמת הענף ושיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית.

קראו עוד בכלכליסט:

הרווח הנקי עמד על 211 מיליון שקל, ירידה של 4.7% ביחס ל-2020, שבה רשמה החברה רווח הון ממכירת חלקה בסיטונאית הירקות ביכורי שדה.

מכירות יבואנית ויצרנית המזון צמחו ב-2021 ב-9.8% ל-3.6 מיליארד שקל, זאת בעוד שוק המזון רשם ירידה של 3.2% במכירות.

הצמיחה במכירות הושגה בזכות זינוק של 49% במכירות זרוע הייבוא, הפועלת לייבוא בשר טרי וקפוא ומצמיחת השוק המקומי, שבו הרחיבה החברה את פעילותה בשיווק עופות, החל מאוקטובר האחרון. פעילות מפעלי הקבוצה ירדה ב-17%.

יו"ר נטו דודי עזרא, ברקע מפעל החברה, צילומים: צפריר אביוב, נועם מושקוביץ יו"ר נטו דודי עזרא, ברקע מפעל החברה | צילומים: צפריר אביוב, נועם מושקוביץ יו"ר נטו דודי עזרא, ברקע מפעל החברה, צילומים: צפריר אביוב, נועם מושקוביץ

נטו רשמה ירידה בשיעור הוצאות המכירה והשיווק ל-6.2% מהמכירות לעומת 6.5% ב-2020 וירידה בהוצאות הנהלה ל-1.5% מהמכירות לעומת 1.7% ב-2020. הרווח התפעולי טיפס ב-20.2% ל-261 מיליון שקל.

נטו נהנתה בשנה החולפת מהכנסות מימון, אשר בקיזוז ירידה בהוצאות מימון עלו ב-57% ל-13.3 מיליון שקל. אלא שמימוש חלקה (50%) בסיטונאית הירקות והפירות ביכורי שדה וחברת האשראי החוץ בנקאי גרין ארק, הוביל לכך שחלק החברה ברווחי חברות מטופלות לפי השווי המאזני ירדו מ-65 מיליון ב-2020 ל-947 אלף שקל בשנה החולפת. בעקבות כך, ירד הרווח הנקי. בנטרול רווחי ההון, הייתה נטו חותמת את 2021 עם עלייה של 32 מיליון שקל ברווח הנקי.

נטו בניהולו של עמי גולדין, פועלת בארבעה מגזרים: מפעלי הקבוצה: דלידג, שלושת האופים, טיבון ויל, ויליגר וריץ'; מגזר ייבוא ושיווק בשר קפוא וטרי, עגלים חיים, דגים קפואים וטריים, גבינות ועוד; מגזר נוסף שפועל בשיווק והפצת עוף ובשר טרי בכשרויות מהודרות; ומגזר המוצרים שאינם מזון הכולל ייצור יבוא ושיווק של כלים חד פעמיים, מגבונים ונרות באמצעות חברת פאלאס.

עמי גולדין, מנכ"ל קבוצת נטו עמי גולדין, מנכ"ל קבוצת נטו עמי גולדין, מנכ"ל קבוצת נטו

בספטמבר האחרון השלימה נטו אחזקות, שייסדה משפחת עזרא, מכירת מחצית מאחזקותיה לדוד מצסה וירדה לאחזקה של 24.99%. העסקה בין מצסה לנטו יצאה לדרך אחרי שהמשפחה לא הצליחה למכור את מלוא אחזקותיה שעמדו אז על 57% בתמורה למיליארד שקל, והחלה לממש אחזקות בהיקף של כ-400 מיליון שקל. מימוש נוסף נרשם כשהחברה פירקה את השותפות עם אילן וששי שבע בסיטונאית הירקות והפירות ביכורי שדה דרום, ומכרה להם את חלקה (50%) לאחים שבע בתמורה ל־215 מיליון שקל.

לצד מימוש חלק מאחזקותיה, גרפה המשפחה למעלה מ־500 מיליון שקל בחלוקת דיבידנדים בשנתיים וחצי האחרונות. במקביל, פעלה החברה לחיזוק פעילותה בשוק המזון ובאוקטובר האחרון, חתמה נטו מלינדה על הסכם לרכישת זכויותיה של מילמיט שיווק, לקבל 50% מרווחי מיזם משותף העוסק בשיווק עופות ובשר, תמורת 112.5 מיליון שקל.

עלות שכרם של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-8.7 מיליון שקל. מתוכם 2.94 מיליון שקל לדודי עזרא, יו"ר ונשיא החברה ו-2.86 מיליון שקל למנכ"ל גולדין.

תגיות