אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סדק במונופול: החגיגה בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל עומדת להסתיים אפסטור, גוגל פליי | צילום: שאטרסטוק

דוח טכנולוגי

סדק במונופול: החגיגה בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל עומדת להסתיים

גוגל וספוטיפיי הגיעו להסכם תקדימי, במסגרתו יוכלו משתמשי האפליקציה המוזיקלית לרכוש מנוי גם דרך מערכת תשלומים חלופית - ואפשר להניח שיגיעו בעקבותיו הסכמים דומים נוספים. חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) של האיחוד האירופי עשוי לזרז מאוד את התיקון החשוב הזה

27.03.2022, 11:00 | עומר כביר

חנויות האפליקציות של שתי פלטפורמות המובייל הגדולות – פליי של גוגל ואפסטור של אפל – פועלות כחומה בצורה תחת שליטה מלאה של החברות. הן מחליטות אילו אפליקציות יפעלו שם ותחת אילו כללים, יכולות לחסום או לאשר פעילות ובעיקר שולטות באופן התשלום בפלטפורמה, כשהן מחייבות את כל מי שרוצה לבצע עסקאות להסתמך על מערכות התשלומים שלהן.

קראו עוד בכלכליסט:

ואולם, בשבוע שעבר נבקע סדק ראשון ומשמעותי בחומה שבנה גוגל, כשהחברה וענקית הסטרימינג ספוטיפיי הודיעו שהן הגיעו לסיכום שיאפשר לשלב באפליקציית האנדרואיד שלה מערכת תשלומים חלופית. נכון להיום, אין כל אפשרות לרכוש מנוי לספוטיפיי מאפליקציית האנדרואיד או האייפון שלה. בברירה בין שימוש במערכת התשלומים של גוגל/אפל לאי מכירת מנויים באפליקציה בחרה ספוטפיי באפשרות האחרונה, כשהיא מסתמכת על כך שהמותג שלה מספיק חזק כדי לשכנע משתמשים חדשים לרכוש מנוי ישירות מאתרה - זאת, בעיקר על רקע עמלה בסך של עד 30% שגובות החברות מכל עסקה.

בימים האחרונים, כאמור, הגיעו גוגל וספוטיפיי לסיכומים, במסגרתם תוכל ספוטיפיי לאפשר למשתמשים לרכוש מנוי באמצעות מערכת התשלומים של גוגל או באמצעות מערכת תשלומים חלופית משלה. החלופה תהיה זמינה בהמשך השנה ובשלב זה לא ברור האם גוגל תקבל עמלה גם מרכישות במערכת החלופית. "סיכמנו תנאים מסחריים שעומדים ברמות ההגינות שלנו", נמסר מספוטיפיי, לפי דיווח בוול-סטריט ג'ורנל. המנכ"ל והמייסד דניאל אק כתב בטוויטר שהסיכום מכין את הזירה "לאיך יראו הפלטפורמות של הדור הבא".

הסיכום הזה מעניין ומשמעותי מכמה הבטים. ראשית, מכיוון שברור שהוא לא יהיה יחידי לזמן רב. מרגע שנפער סדק בחומה, קל להרחיב ולהעמיק אותו. גוגל לא תוכל להמנע מסיכומים דומים עם שחקניות אחרות, לרבות מפעילות שירותי סטרימינג מתחרות אבל גם שירותים אחרים לחלוטין - בוודאי לא בלי לעורר חמת זעם מוצדקת מצד הרגולטורים והציבור. זה אולי ייקח קצת זמן, אבל סביר להניח שהמודל של הסיכום עם ספוטיפיי ישוכפל לאפליקציות אנדרואיד אחרות ויהיה אולי כבר השנה התקן המקובל: ניתן להציע שירות תשלומים חלופי, כל עוד יש למשתמש בחירה בינו לבין זה של גוגל. זו פשרה נאה שהמרוויח הגדול ממנה יהיה המשתמש.

שנית, הסיכום והשינוי הצפוי באנדרואיד יגבירו את הלחץ על אפל לבצע ויתורים דומים. אפל, על חוקי האפסטור הנוקשים שלה, היא המטרה הבולטת בקרב ארוך השנים של ספוטיפיי ושל שחקניות אחרות כמו מפתחת פורטנייט אפיק גיימס. אם עד עכשיו החברה הייתה יכולה להתחבא מאחורי טיעון שכפיית מערכת התשלומים שלה היא הנוהג המקובל בתעשייה (טיעון בעייתי בהתחשב בכך שמדובר בתעשייה של שתי שחקניות, אבל זה כבר דיון אחר לפעם אחרת), בא המהלך של גוגל ומושך לה את השטיח מתחת לרגליים. היא תתקשה מאוד להגן על העמדה שלה אחרי שגוגל הדגימה שקיים פתרון לשביעות רצון כל המעורבים ותתקשה לתרץ סירוב לספק פתרון דומה.

גוגל פליי. טוב, אז אולי לא הכל-הכל מגיע לנו, צילום: שאטרסטוק גוגל פליי. טוב, אז אולי לא הכל-הכל מגיע לנו | צילום: שאטרסטוק גוגל פליי. טוב, אז אולי לא הכל-הכל מגיע לנו, צילום: שאטרסטוק

שלישית, וחשוב ביותר, שינוי הכיוון של גוגל יקשה עליה ועל ענקיות הטכנולוגיה האחרות להציב טיעונים משכנעים בגנות תקנות חדשות שהציג בשבוע שעבר האיחוד האירופי כחלק מהצעת חוק השווקים הדיגיטליים (Digital Markets Act, או DMA בקיצור). הצעת החוק מכוונת במיוחד לענקיות הטכנולוגיה וצפויה לחול על כל חברה עם שווי שוק של יותר מ-75 מיליארד יורו (כ-82.4 מיליארד דולר) או הכנסות שנתיות של 7.5 מיליארד דולר, שמפעילות "פלטפורמת ליבה" כמו רשת חברתית או דפדפן עם לפחות 45 מיליון משתמשים חודשיים ו-10 אלף משתמשים עסקיים שנתיים באיחוד.

חברות אל תוגדרנה כשומרות סף דיגטליות ותחויבנה לפעול לפי כללי עשה ואל-תעשה שונים. כך למשל, הן תחויבנה לאפשר לגורם צד ג' לפעול מול השירותים שלהן, להתיר לעסקים לגשת למידע שנוצר כתוצאה מהפעילות שלהם בפלטפורמה, לספק למפרסמים כלים ומידע שיאפשרו אימות עצמאי של מטריקות הפרסום ולהתיר למשתמשים עסקיים להציע ולסגור עסקאות מחוץ לפלטפורמה. מנגד, יאסר עליהן לתעדף שירותים שלהן על פני שירותים זהים של מתחרים, למנוע מלקוחות להתחבר לעסקים מחוץ לפלטפורמה, ולמנוע מלקוחות להסיר יישומים מותקנים מראש.

תקנות שנחשפו בשבוע שעבר מתמקדות באפליקציות מסרים מידיים כמו ווטסאפ ומסנג'ר של מטא או iMessage של אפל, וקובעות כי מפעילות שירותים אלה תחויבנה לאפשר הדדיות עם אפליקציות מתחרות. כלומר, משתמש באפליקציה כמו סיגנל יוכל לשלוח ולקבל הודעות ממשתמש בווטסאפ בלי צורך לעבור בין האפליקציות.

כלל אחר יחייב את אפל לאפשר למשתמשי אייפון להתקין אפליקציות שלא דרך האפסטור. "אנחנו מאמינים שבעלים של סמאטרפון צריך לזכות בחופש לבחור איך להשתמש בו", נמסר מנציבות האיחוד האירופי. "החופש הזה כולל את היכולת להוריד אפליקציות ממקורות חלופיים. עם ה-DMA, בעל סמארטפון יוכל ליהנות מהשירותים הבטוחים והמאובטחים של חנות ברירת המחדל במכשיר. בנוסף, אם המשתמש יבחר בכך, ה-DMA יאפשר לו לבחור בחנות אפליקציות בטוחה אחרת".

אפסטור. מלכת העמלות הבלתי מעורערת, צילום:  שאטרסטוק אפסטור. מלכת העמלות הבלתי מעורערת | צילום: שאטרסטוק אפסטור. מלכת העמלות הבלתי מעורערת, צילום:  שאטרסטוק

חברה שלא תעמוד בדרישות הצעת החוק יכולה להקנס בעד 10% מהכנסתה השנתית בעד 20% במקרה של עבירות חוזרות. במקרה של הפרות שיטתיות, נציבות האיחוד האירופי תוכל לאסור על המפרה לרכוש חברות אחרות לפרק זמן מסוים. הצעת החוק טרם אושרה, אך לפי הערכות באיחוד הליך האישור יושלם עד אוקטובר הקרוב.

ענקיות הטכנולוגיה הגיבו עם כל הטיעונים הרגילים. "החוק החדש ייצור סיכוני פרטיות ואבטחה חדשים ובלתי נחוצים למשתמשים שלנו ובו בזמן ימנע מאיתנו לחייב על קניין רוחני שבו השקענו סכום רב", הגיבה אפל, לפי דיווח של הפייננשל טיימס. מגוגל נמסר: "אנחנו מודאגים מכך שחלק מהכללים הללו יכולים להפחית את החדשנות ואת הבחירות שזמינות לאירופאים". בתגובה של גוגל מוטמע איום מרומז למשוך את השירותים שלה מאירופה. בהתחשב במה שקרה למטא באוסטרליה, לא הייתי ממהר להתרגש ממנו.

גם באיחוד האירופי לא מתרגשים מהטיעונים האלו. "טיעון הביטחון תמיד היה ויהיה הטיעון של חברות דומיננטיות כדי לפגוע בחדשנות ובתחרותיות", אמר לפיינשל טיימס שר הכלכלה הדיגיטלית של צרפת סדריק או, שנמנה על מובילי חקיקת ה-DMA. "יותר תחרות מביאה ליותר חדשנות, וזה בדיוק מה שיקרה. אלה חדשות טובות מאוד לחדשנים ולסטארט-אפים באירופה".

פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל. עושה סדר, צילום: שאטרסטוק פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל. עושה סדר | צילום: שאטרסטוק פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל. עושה סדר, צילום: שאטרסטוק

הטיעונים של ענקיות הטכנולוגיה, בעיקר בכל הנוגע לסוגיות אבטחה ופרטיות, הם לא נעדרי הגיון, אבל הסיכום העדכני בין גוגל לספוטיפיי מספק להם תשובה נחרצת אחת: כשרוצים, אפשר. גם במקרה זה, במשך שנים התריעו החברות מבעיות אבטחה, פרטיות ואי תגמול על הקניין הרוחני שלהן אם יותר לאפליקציות לעשות שימוש בשיטות תשלום חלופיות. והנה, נמצא פתרון שמתמודד עם כל האתגרים הללו (אפשרות אחרת היא שמדובר היה בטיעוני סרק, אבל תאגיד קפיטליסטי שמנסה לשמר את ההכנסות שלו בחיים לא יעשה דבר כזה, נכון?).

כשרוצים, אפשר למצוא פתרון לכל בעיה כמעט. זה רק שאלה של רצון. אם חוק השווקים הדיגיטליים יאושר וייכנס לתוקף, האיחוד האירופי יכפה על החברות את הרצון הזה. הפיתרון, אפשר להיות בטוחים, יגיע מהר מאוד בעקבותיו.


תגיות