אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עסקת נדל"ן הצילה את הרווח השנתי של סנו קו ייצור במפעל סנו | צילום: טל שובל

עסקת נדל"ן הצילה את הרווח השנתי של סנו

חברת מוצרי הניקוי הציגה בשנה החולפת הכנסות של 1.8 מיליארד שקל - צמיחה של 1.4% ביחס ל-2020; הרווח הנקי טיפס ב-18.2% ל-254.5 מיליון שקל, הודות למכירת קרקעות בעמק חפר

28.03.2022, 16:19 | אורנה יפת

חברת מוצרי הניקוי סנו סיכמה את שנת 2021 עם צמיחה של 1.4% בהכנסות ל-1.8 מיליארד שקל.

קראו עוד בכלכליסט:

העלייה נבעה בעיקר ממכירות במגזר מוצרי הניקוי לבית. בהשוואת המכירות לשנת 2019, טרום הקורונה, רשמה החברה עלייה בהיקף המכירות בכל מגזרי הפעילות. מכירות מוצרי הניקוי עלו ב־21%, מוצרי נייר ב־5.8% וטואלטיקה וקוסמטיקה ב־1.2%. מגזר אחרים בו משווקת סנו גם כן מוצרי ניקוי עלה ב־38%.

ג ג'ל חיטוי של סנו | צילום: שופרסל ג

סנו היא השחקנית הגדולה בתחום מוצרי הניקוי ונתח השוק שלה מוערך ב־39% בעוד המתחרות העיקריות שלה רחוקות ממנה. פרוקטר אנד גמבל מחזיקה בנתח שוק של 14%, רקיט בנקיזר ב־13%, והנקל סוד ויוניליוור ב־7% כל אחת. בדצמבר האחרון העלתה סנו את המחירים בשורה של מוצרים, אך לאחר חודש, בעקבות לחץ ציבורי, הודיעה שהיא חוזרת בה ותפעל להוריד מחירים.

הרווח הגולמי השנתי של סנו ירד ב-3% ל-691 מיליון שקל, בשל התייקרות מחירי חומרי הגלם שהשפיעו על תוצאות הקבוצה בעיקר במחצית השנייה של השנה, וכן מעלייה בהוצאות השכר והלוגיסטיקה. במקביל, סנו דיווחה כי "ממשיכה מגמת שחיקה במחירי המכירה כתוצאה מתחרותיות בענפי פעילות הקבוצה".

רווחי הון והכנסות אחרות תרמו לעלייה של 5.5% ברווח התפעולי שעמד על 304 מיליון שקל. בניכוי רווחי ההון רשמה סנו קיטון של 30 מיליון שקל ברווח התפעולי בשל השחיקה ברווחיות הגולמית.

החברה סיימה את השנה עם עלייה של 18.2% ברווח הנקי ל־254.5 מיליון שקל. העלייה ברווח לא נבעה מפעילות שוטפת, אלא ממכירת קרקעות בעמק חפר בתמורה ל-63 מיליון שקל ומשיפוי של 8 מיליון שקל (מתוך 13 מיליון שקל בסך הכול) עבור קניית מכונה חדשה למפעל הנייר בהוד השרון במקום מכונה שנהרסה בשריפה שפרצה במפעל באפריל 2021. בנוסף, נהנתה סנו מהכנסות מימון של כ־11 מיליון שקל בשל כתוצאה מעליות שערים ושערוך השקעות בניירות ערך.

עלייה של 8% במחירי הגלם שחקה את הרווחיות של סנו בכל מגזרי פעילות הליבה: חומרי ניקוי לבית, מוצרי נייר, טואלטיקה וקוסמטיקה. בתחום חומרי הניקוי מכירות החברה עלו, בעוד במוצרי נייר וטואלטיקה רשמה סנו ירידה במכירות. אבל הרווח המגזרי בכל התחומים ירד בגלל ספיגת ההתייקרויות.

החברה אמנם הציגה עלייה של 3.8% במכירות מוצרי ניקוי הבית (בו היא פועלת עם מותגים כמו סנו ז'אוול, נקה, ריצפז ופוליוויקס), ואלה הסתכמו ב־918 מיליון שקל, אך הרווחיות הגולמית נשחקה ל־39% לעומת 40% בשנת 2020. ברבעון הראשון של השנה עמדה הרווחיות בתחום מוצרי הניקוי לבית על 41.2% וברבעון הרביעי היא צנחה ל־37.9%.

במגזר מוצרי הנייר, בו מייצרת ומשווקת החברה נייר טואלט, מפיות ומגבות נייר וחיתולים למבוגרים, קטנו המכירות ב־2.5% לעומת שנת 2020 ושיעור הרווח הגולמי ירד ל־32% לעומת 34% אשתקד. מכירות מוצרי הנייר עמדו בסוף השנה על 317 מיליון שקל והרווחיות בסוף הרבעון הרביעי נשחקה ל־27.7% בלבד. לאור הירידה במכירות ירד נתח השוק המבורקד של החברה מ־25% ל־23% בשנת 2021.

הפגיעה הגדולה ביותר של סנו היתה בתחום מוצרי הטואלטיקה והקוסמטיקה, תחום תחרותי במיוחד שבו רשתות השיווק משחקות עם מותגים פרטיים וכולל גם יבוא נרחב של מותגים בינלאומיים. סיום הקורונה והירידה בביקוש למוצרי חיטוי שנכללים במגזר פעילות זה הוביל להקטנת הפעילות במגזר וירידה ברווחיות וגם העליה במחיר חומרי הגלם השפיעה לרעה על התוצאות.

המכירות השנתיות של מוצרי הטואלטיקה והקוסמטיקה ירדו ב-6% לעומת שנת 2020 והסתכמו ב-362.6 מיליון שקל. תחום זה מאופיין ברווחיות גולמית גבוהה ביחס לשאר תחומי הפעילות של החברה לצד עלויות גבוהות של כוח אדם, פרסום ושיווק. הרווחיות הגולמית נשחקה ל־41% לעומת רווחיות של 45% בשנת 2020.


תגיות