אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עקף את H&M וזארה: SHEIN כבר שווה 100 מיליארד דולר קמפיין של SHEIN | צילום: shein

עקף את H&M וזארה: SHEIN כבר שווה 100 מיליארד דולר

הערכת השווי הפכה את אתר האופנה הסיני לחברה הפרטית בעלת השווי השלישי בגובהו בעולם, אחרי בייטדאנס וספייס X. בשנתיים האחרונות האתר תפס תאוצה בישראל - גובה הסל הממוצע עמד על 269 שקל

06.04.2022, 10:39 | ליטל סמט

השווי של אתר האופנה הסיני שיין עומד על 100 מיליארד דולר לאחר סבב גיוס הון, כך לפי דיווח ב”וול סטריט ג'ורנל” המתבסס על אנשים המעורים בנושא. הערכת שווי של 100 מיליארד דולר הופכת אותה לחברה הפרטית בעלת השווי השלישי בגובהו בעולם אחרי בייטדאנס, הבעלים של אפליקציית טיקטוק, וספייס X, חברת חקר החלל של אלון מאסק. בנוסף, פירוש הדבר שהשווי שלה גבוה משל היריבות האירופיות H&M (שווי 23.5 מיליארד דולר) ואינדיטקס, הבעלים של זארה (68.4 מיליארד דולר), ביחד.


קראו עוד בכלכליסט:

לדברי המקורבים, סבב גיוס ההון, שנסגר בשבוע שעבר, גייס בין 1 ל–2 מיליארד דולר לחברה. חברת הפרייבט אקוויטי ג'נרל אטלנטיק השתתפה בסבב גיוס ההון, שכלל גם את טייגר גלובל מנג'מנט וסקויה קפיטל צ'יינה, שכבר השקיעו בשיין.

ב־2020 הערכת השווי של שיין עמדה על סביבות 15 מיליארד דולר, כך לפי הנתונים שאספו בחברת PitchBook Data. לחברה אין חנויות פיזיות, אך היא מציעה למכירה מעל 600 אלף פריטים הנשלחים ליותר מ־150 מדינות ברחבי העולם. עם זאת, החברה, שמייצרת את רוב פריטיה בסין, לא מוכרת במדינה עצמה בשל התחרות העזה על בגדים זולים.


אתר האופנה הסיני שיין, צילום: בלומברג אתר האופנה הסיני שיין | צילום: בלומברג אתר האופנה הסיני שיין, צילום: בלומברג


שיין זוכה להצלחה גדולה במדינות כמו ארה"ב, בריטניה וישראל הודות למכירה של מגוון רב של פריטי לבוש אופנתיים במחירים זולים יחסית המתחלפים בתדירות גבוהה. המעצבים של החברה נוהגים לעקוב אחר משפיענים במדיה החברתית ותצוגות אופנה ולקבל משם השראה. ההצלחה של שיין נזקפת גם לזכות רשת נאמנה של אלפי מתפרות עצמאיות ברחבי גואנגזהאו בדרום סין, שעובדות עבורה. בשנה שעברה דיווחו ב”וול סטריט ג'ורנל” כי לפחות 5,000 מפעלים עובדים ישירות עם החברה באזור. "כמעט כל חברה פה מספקת לשיין", צוטט ג'ין פינג שעובד כמעצב עבור שיין. לפי הדיווחים, בחברה מייצרים לרוב מגוון רחב של בגדים זולים, בתחילה בכמויות מצומצמות של בין 100 ל–500 יחידות בלבד, ואם הנתונים מצביעים על מכירות גבוהות, הם מגדילים במהירות את ההזמנות בקרב הספקים. הגישה הזו מאפשרת לשיין לשמור על עלויות מלאי נמוכות.

החברה הוקמה ב־2008 כקמעונאית של בגדי נשים, ובמהלך המגפה הרחיבה משמעותית את נתח השוק שלה, ועקפה רשתות כמו H&M, זארה ופוראוור 21. לפי נתונים שאספו בחברת המחקר ארנסט ריסרץ’, נתח השוק שלה בארה"ב עלה מ־7% בינואר 2020 לקרוב ל־30% באותה השנה, והיא הפכה לקמעונאית הגדולה ביותר בתחום האופנה המהירה בארה"ב במונחי מכירות. בשנה שעברה היא אף עקפה את אמזון בדירוג אפליקציות הקניות הפופולריות ביותר. בדומה, בבריטניה דווח ב־2020 כי שיין מוכרת כ-30 אלף פריטים בכל יום, ומוציאה יותר על פרסום בממלכה מכל מותג בגדים אחר. "יש ביקוש ענק לאופנה במחירים בני־השגה. יש לנו את H&M, זארה ואסוס, אבל נראה ששיין לוקחת את זה צעד אחד נוסף קדימה", אמר אנליסט האופנה ג'ו קאזינורינס ל”דיילי מייל”. "כולם יודעים שפריימרק מביאה את כל הסחורה שלה מסין, אבל הם המתווכים. שיין פונה ישירות ללקוח. קשה לקמעונאיות אחרות להתחרות במחירים כשהם מוכרים ישירות מסין".


יו"ר קבוצת אינדיטקס־זארה מרתה אורטגה. “קשה לקמעונאיות האחרות להתחרות במחיר", צילום: גטי אימג יו"ר קבוצת אינדיטקס־זארה מרתה אורטגה. “קשה לקמעונאיות האחרות להתחרות במחיר" | צילום: גטי אימג'ס יו"ר קבוצת אינדיטקס־זארה מרתה אורטגה. “קשה לקמעונאיות האחרות להתחרות במחיר", צילום: גטי אימג


אולם, על אף ההצלחה, שיין לא חפה מביקורות. בראשן, הפגיעה הסביבתית של האופנה המהירה. באתר גוד און יו, שעוקב אחר נוהלי הקיימות של מותגים, העניקו לשיין דירוג "גרוע ביותר". בעיה נוספת שעמה מתמודדת החברה היא האשמות בהפרת זכויות יוצרים. עד כה הוגשו נגדה בעניין כמה תביעות, כולל אחת ב־2020 מהיצרנית של ד”ר מרטינס, AirWair International. בשיין הכחישו את הטענות ומסרו כי הם מכבדים את זכויות הקניין הרוחני של מעצבים אחרים.



קמפיין של SHEIN, צילום: shein קמפיין של SHEIN | צילום: shein קמפיין של SHEIN, צילום: shein


שיין בישראל

מקום שני בהזמנות, מקום ראשון בגובה הקנייה

האתר הסיני שיין לא הפך פופולרי רק בבריטניה ובארה"ב, אלא גם בקרב הצרכנים הישראלים. בשנתיים האחרונות האתר תפס תאוצה בארץ, בין היתר בשל מגפת הקורונה שהובילה את הציבור להזמין יותר פריטי אופנה באונליין. זאת למרות הקושי בתחילת המגפה באספקת מוצרים מסין. לפי נתוני שופאנליטיקס, האתר הפופולרי ביותר בקרב הישראלים מבחינת כמות הזמנות הוא עלי אקספרס הסיני, שבו הישראלים מבצעים הכי הרבה עסקאות.

ואילו במקום השני והמכובד נמצא אתר שיין, שהוא גם האתר שבו העסקה הממוצעת היא הגבוהה ביותר. גובה הסל בשיין עמד נכון ליוני 2021 על 269 שקל, מעבר לרף הפטור ממס העומד על 75 דולר.

באתרים פופולריים נוספים בישראל שמתחרים בשיין בשוק האופנה, הסל הממוצע היה נמוך יותר. כך למשל בנקסט, אתר שבו לרוב מזמינים ישראלים בגדי ילדים, גובה הסל הממוצע עמד 201 שקל, ובאסוס על 216 שקל.

לפי נתוני דואר ישראל, האתרים הפופולריים לשופינג אונליין בקרב ישראליים בהזמנות מחו"ל הם שיין, עלי אקספרס, אמזון, נקסט, eBay, אסוס ו־iherb.


תגיות