אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דן זכתה במכרז אוטובוסים בליסבון ב־80 מיליון יורו אוטובוסים חשמליים של דן | צילום: דן

בלעדי

דן זכתה במכרז אוטובוסים בליסבון ב־80 מיליון יורו

חברת האוטובוסים יוצאת לראשונה אל מחוץ לישראל: הזכייה במכרז תהפוך אותה לחברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בפורטוגל. המנכ"ל אופיר קרני: "הרגולציה בישראל מקטינה את היכולות שלנו לגדול, לכן אנו פונים לשווקים חדשים"

06.04.2022, 06:00 | יובל שדה

חברת האוטובוסים דן זכתה במכרז להפעלת מערך התחבורה הציבורית במרכז ליסבון בירת פורטוגל בהשקעה כוללת של 80 מיליון יורו.

קראו עוד בכלכליסט:


החברה תחליף את פעילות חברת התחבורה הציבורית ARRIVA במחוז אחד בליסבון. העסקה תהפוך את דן לחברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בפורטוגל, שבה חברה אחת (Rede Expressos) מחזיקה ברוב השוק. זו תהיה גם ההשקעה הראשונה של דן בחו"ל.


מנכ"ל דן, אופיר קרני, צילום: יונתן בלום מנכ"ל דן, אופיר קרני | צילום: יונתן בלום מנכ"ל דן, אופיר קרני, צילום: יונתן בלום


לפי מנכ"ל החברה אופיר קרני, ARRIVA (חברת תחבורה ציבורית בינלאומית שבשליטת קונצרן הרכבות הגרמני Deutsche Bahn) החליטה למכור את שירותי התחבורה הציבורית שלה בכמה מדינות, חלקם בסקנדינביה, חלקם במזרח אירופה ואחד בפורטוגל. "התמודדנו בכמה מדינות ולבסוף החלטנו להתמקד בפורטוגל", אמר קרני ל"כלכליסט". לדבריו, הרגולציה והמבנה של שירותי התחבורה הציבורית בפורטוגל דומים לאלה שבארץ. ARRIVA פעלה בליסבון יותר מ־20 שנה, ולפני כשנה זכתה במכרז חדש ל־9-7 שנים – אך כעת דן תחליף אותה.

במסגרת המכרז דן תרכוש כ־300 אוטובוסים חדשים וכמה עשרות אוטובוסים מהצי של ARRIVA. דן גם תקבל לידיה שלושה חניונים ומוסכים בשטח של כ־30 אלף מ"ר ותרכוש חברה־בת מקומית של ARRIVA שמעסיקה כ־700 עובדים. המכרז נעשה בשיטת תשלום לפי ק"מ (הנהוגה בישראל) ומבוסס על למעלה מ־19 מיליון ק"מ בשנה. קרני הוסיף ש"שמנו לנו למטרה לפעול ולהתפתח קודם כל באירופה. אנו עדיין בתהליכים בכמה מכרזים באירופה". סיבה נוספת להתרחבות לאירופה, לפיו, היא ש"השוק המקומי מתקמצן והרגולציה מקטינה את היכולות שלנו לגדול, ומטבע הדברים האלטרנטיבה הישירה של זה היא התרחבות לשווקים חדשים".


אוטובוסים חשמליים של דן, צילום: דן אוטובוסים חשמליים של דן | צילום: דן אוטובוסים חשמליים של דן, צילום: דן


לפני כשלושה חודשים זכתה דן עם קבוצת אלסטום ואלקטרה במכרז הענק של נת"ע להפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה. דן מוחזקת על ידי חברי דן (50%) וקרן ההשקעות הפרטית ווליו LBH תשתיות (50%). ווליו LBH מוחזקת בידי עופר לינצבסקי, שמעון בן חמו ו-ווליובייס. יושבי הראש המשותפים בדן הם עופר זילביגר ושמואל רפאלי.


תגיות