אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פקק האוניות ישתחרר? מיכאלי מעבירה את הרציפים הריקים לרשות הנמלים החדשים נמל המפרץ | צילום: אלעד גרשגורן

פקק האוניות ישתחרר? מיכאלי מעבירה את הרציפים הריקים לרשות הנמלים החדשים

הרציפים, ששייכים לחברת נמלי ישראל וממוקמים לצד הנמלים החדשים, אמורים לגייס כוח אדם לזירוז הפריקה. שרת התחבורה קראה להסתדרות להפגין "אחריות לאומית". ארגון העובדים: "מהלך פופוליסטי שלא נעשה בתיאום איתנו"

06.04.2022, 12:00 | יובל שדה

שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה הבוקר בהצהרה לתקשורת כי היא מעבירה את הרציפים הריקים לנמלים החדשים – נמל הדרום באשדוד שבשליטת TIL השוויצרית, ונמל המפרץ בחיפה שבשליטת SIPG הסינית. מדובר ברציף 28 באשדוד וברציפים 7 ו-8 בחיפה. השרה הודיעה כי עכשיו הגיע תורם של הנמלים הפרטיים להוכיח שהם מסוגלים לפתור את הפקק ולגייס כוח אדם לצורך פריקת מטען כללי.

מיכאלי הוסיפה כי לא מדובר בשבירת הסכם עם ההסתדרות, וכי הדבר נעשה בשיח מולה; לדבריה, היא סומכת על ההסתדרות שתפגין אחריות לאומית, וכי גם הא תתגייס לטובת פתרון המשבר הלאומי. בתגובה הודיעה ההסתדרות כי הנושא לא תואם איתה, וכי מדובר בצעד פופוליסטי שמהווה הפרה גסה של הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר שמונה שנים של מו"מ.


קראו עוד בכלכליסט:


הרציפים הריקים שייכים לחברת נמלי ישראל (חנ"י) וממוקמים בצמוד לנמלים הפרטיים החדשים. הרציפים הללו עומדים כעת ריקים, ובמסגרת הרפורמה היו מיועדים להימסר לנמלים הפרטיים בעוד כמה שנים, כדי ליצור תחרות הדרגתית ולהימנע ממצב של קריסת הנמלים הוותיקים.

פקק האוניות מחוץ לנמל חיפה, דוברות התאחדות התעשיינים פקק האוניות מחוץ לנמל חיפה | דוברות התאחדות התעשיינים פקק האוניות מחוץ לנמל חיפה, דוברות התאחדות התעשיינים

לפי איציק בלומנטל, מנכ"ל חנ"י, לא מדובר בשבירת ההסכם עם ההסתדרות, מפני שההסכם מדבר על כך שלא ייפרקו מכולות ברציפים החדשים - והכוונה כעת היא לפרוק רק מטען כללי.

המהלך של שרת התחבורה מיכאלי מתבצע בניגוד לעמדה המקצועית של חברת נמלי ישראל, רשות הספנות והנמלים הוותיקים, וגם נגד מה שהיא בעצמה סברה שיפתור את המשבר - שנובע לפי גורמי המקצוע, בראש ובראשונה, ממחסור בכוח אדם. כעת היא מעבירה את האחריות לגיוס כוח האדם לנמלים הפרטיים עצמם, שלא הצליחו עד כה להוכיח כי הם מצליחים לפרוק אוניות מטען כללי בקצב מהיר.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר בתגובה: "העומס בנמלים הוא בעיה כלל-עולמית שההסתדרות אינה זו שגרמה לה, אך עושה כל שביכולתה כדי לצמצם את הפגיעה במשק. ההסתדרות בראשותי פועלת בממלכתיות, אך עם זאת לא אתן לפגוע בעובדי הנמלים".

75 אוניות ממתינות כרגע מחוץ לנמלי ישראל, מרביתן אוניות מטען כללי שנושאות מתכות. 33 מתוכן מחכות מחוץ לנמל אשדוד, 14 מחוץ לנמל חיפה הממשלתי, 19 מחוץ לנמל מספנות ישראל הפרטי, 6 אוניות תבואה מחכות מחוץ לרציף הממגורות בחיפה, 2 נוספות ברציפי הכימיקלים של חיפה ואוניית מכולות אחת ממתינה להיכנס לנמל הדרום באשדוד.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר ל"כלכליסט" כי בעקבות הצעד של מיכאלי הם מתכוונים להכריז על סכסוך עבודה. בנוגע לשביתה של ממש, אמר אדרי כי "אם במדינה יתעשתו לא יהיה צורך להשבית".

בעקבות הודעת מיכאלי, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברות נמלי הים והתעבורה הימית. ההחלטה כוללת את חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת תעבורה ימית חיפה ואת חברת תעבורה ימית אשדוד. בסך הכל מדובר בכ-2,600 עובדים. לפי ההסתדרות, מיכאלי והממשלה "התנהלו באופן חד-צדדי במסירת רציפים נוספים לנמל הפרטי החדש, בניגוד להבנות רבות שנים בין הצדדים שעמדו ביסוד הסכמי הרפורמה". עוד נטען כי המהלך מאיים על איתנותם הפיננסית של הנמלים הקיימים, כתוצאה מפתיחה בלתי מבוקרת של השוק לתחרות.



תגיות