אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פורסם מכרז הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנצרת הדמיה רכבת קלה נופית | in3D עבור חוצה ישראל

פורסם מכרז הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנצרת

המכרז שפורסם היום הוא לעבודות המוגדרות כ"אינפרא 2", המוערכות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. בין המתמודדות במכרז: CRCC ו-CRRC הסיניות, שהתמודדותן במכרז של הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן נפסלה על רקע לחצים מממשל ביידן למנוע מהחברות לזכות במכרז

13.04.2022, 19:58 | יובל שדה

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל פרסמו היום (ד') את המכרז הזכייני למימון, תכנון, הקמה ותפעול של הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנצרת. מדובר במכרז סגור, ורק שש הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם יוכלו לעיין במסמכי המכרז.


קראו עוד בכלכליסט:


המכרז שפורסם היום הוא לעבודות המוגדרות כ"אינפרא 2", ואלה כוללות בין היתר הקמת מסילה כפולה, תחנות, רכש קרונות, תשתיות חישמול, איתות ובקרה, הקמת דיפו ומרכז בקרה, רכש צי קרונות, הפעלה ואחזקה של הרכבת הקלה לתקופה של 25 שנים. עבודות אלו מוערכות בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. בחוצה ישראל מעריכים כי עלות הפרויקט כולו תעמוד על כ-7.5 מיליארד שקל, כאשר תקציבו העיקרי (4.5 מיליארד שקל) נובע מעבודות ה"אינפרא 1" שכוללות בניית גשרים לרכבת ופינוי תשתית קיימת למסילה.

הדמיית תחנת אתא דרום של הרכבת הקלה, הדמיה: in3D הדמיית תחנת אתא דרום של הרכבת הקלה | הדמיה: in3D הדמיית תחנת אתא דרום של הרכבת הקלה, הדמיה: in3D

במענה לשאלת "כלכליסט" בנוגע לתמחור הזול יחסית של הפרויקט (7.5 מיליארד שקל לתוואי של 41 ק"מ) ענו גורמים במשרד התחבורה כי מדובר בתמחור ריאלי שכן מדובר בפרויקט שברובו מוקם בתוואי הבינעירוני, לא מצריך הזזת תשתית עירונית ואינו מכיל מקטעים תת-קרקעיים.

הרכבת הקלה "נופית" היא רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ומיועדת ליצור רצף תחבורתי מהיר ונגיש באמצעות חיבור גושי ההתיישבות במטרופולין הצפוני – גוש חיפה, גוש הקריות וגוש נוף הגליל-נצרת. אורכו של קו הרכבת הקלה נופית הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות בתדירות נסיעה מרבית של כל 4 דקות. על פי התחזית, מספר הנוסעים יהיה 100 אלף ביום ומהירות הנסיעה המתוכננת היא 100 קמ"ש.

הקבוצות המעוניינות להשתתף במכרז הזכייני נדרשות להציג את הצעתן עד לתום השנה. הקבוצה הזוכה תוכרז במהלך שנת 2023. עבודות הזכיין יחלו בשנת 2024, ובחוצה ישראל מעריכים כי הרכבת תחל לפעול באופן מסחרי בשנת 2028.

שש קבוצות, שעברו כבר הליך מיון מוקדם, מתמודדות במכרז להקמת הקו:

1. דן (ישראל), CREC (סין), PESA (פולין), SHENYANG (סין), ATM (איטליה)

2. שפיר (ישראל), CAF (ספרד), קרן נוי (ישראל)

3. מנרב (ישראל), אלקטרה (ישראל), ALSTOM (צרפת), אלייד (ישראל)

4. COMSA (ספרד), GLOBALVIA (ספרד), JSC Transmashholding (רוסיה), לסיכו (ישראל)

5. מאיר (ישראל), אפקון (ישראל), CRRC (סין), CRCC (סין)

6. שיכון ובינוי (ישראל), אגד (ישראל), STADLER (שוויץ), HITACHI (יפן), TEXMACO (הודו), DOWNER (אוסטרליה)

יצוין כי CRCC ו-CRRC התמודדו גם במכרז של הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. הקבוצה שכללה את שתי החברות הללו נפסלה, ונטען כי הצעתן היתה זולה באופן חריג. עם זאת, ברקע עלו דיווחים על כך שממשל ביידן לוחץ על בכירים ישראלים ואף על ראש הממשלה נפתלי בנט למנוע מהחברות לזכות במכרז. חברת CRCC נכנסה ל"רשימה השחורה" של החברות האסורות להשקעה של ממשל ביידן, וחברת CRRC הוקעה על ידי ממשל טראמפ.

תגיות