אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלחמה הבריחה מרוסיה בעיקר חברות שירותים וטלקום מדפים ריקים בסופרמרקט במוסקבה | צילום: Christian Thiele

המלחמה הבריחה מרוסיה בעיקר חברות שירותים וטלקום

דו"ח של חברת הייעוץ BCG מציג את השפעות הלחימה באוקראינה על הכלכלה העולמית ואת המגזרים שהובילו את היציאה מרוסיה לעומת מי שבחרו במהלכים פחות מחייבים. מבין החברות שהקפיאו פעילות, 33% הם יצרניות מוצרי צריכה

18.04.2022, 22:00 | תמר טוניק

המלחמה באוקראינה שפרצה בשלהי פברואר נמצאת עדיין בעיצומה, כאשר לפי הערכות שהשמיע מזכ"ל נאט"ו בחודש שעבר, היא עלולה להימשך חודשים ארוכים ואף שנים.


קראו עוד בכלכליסט:


בשבועות הספורים שחלפו מאז הפלישה הרוסית, גלי ההדף הכו בכלכלה הגלובלית. מחירי סחורות מרכזיות רשמו זינוק חד, לעתים גם תלת־ספרתי, השיבושים בשרשראות אספקה שהחלו במגפה הוחמרו, וגל פליטים עצום, בהיקף של כ־4 מיליון אנשים, שוטף חלקים מאירופה.

הפגנה נגד המלחמה, החודש בליטא, צילום: אי.אף.פי הפגנה נגד המלחמה, החודש בליטא | צילום: אי.אף.פי הפגנה נגד המלחמה, החודש בליטא, צילום: אי.אף.פי

בדו"ח מקיף, ענקית הייעוץ האמריקאית Boston Consulting Group (BCG) כימתה את עיקרי ההשפעות הכלכליות של המלחמה, נכון לסוף חודש מרץ, החל בסנקציות שהשיתה הקואליציה המערבית וכלה בהורדת תחזיות צמיחה עבור רוסיה, גוש היורו והעולם.

לפי מעקב שמבצעת אוניברסיטת ייל, שנתונים ממנו מוצגים בסקירה של BCG, מעל 750 חברות צמצמו פעילות ברוסיה או יצאו ממנה לחלוטין מאז פרוץ המלחמה. לפי הנתונים המעודכנים ביותר, 195 חברות גלובליות נשארו עדיין ברוסיה, ובהן ענקית המשקאות הבלגית AB InBev, חברת התשתיות הצרפתית EDF, ענקית התעשיות האמריקאית קוך וכן שורה ארוכה של חברות סיניות והודיות, זאת בהתאם למדיניות ממשלותיהן שבחרו שלא להחרים את רוסיה.

פילוח של החברות שבחרו לצאת מרוסיה מראה כי הנתח הגדול ביותר, 25%, הוא במגזר השירותים המקצועיים, כאשר במקומות השני והשלישי נמצאים מגזר הטכנולוגיה, מדיה וטלקום וחברות מוצרי צריכה.

מבין ההשפעות הנלוות של המלחמה מציין הדו"ח את הפגיעה בפעילות השוטפת של מסילות הרכבת המחברות בין סין לאירופה, זאת משום שרוב הנתיבים עוברים דרך רוסיה. בחודש שעבר דיווח האתר gcaptain.com כי למעלה ממיליון מכולות שאמורות היו לעשות את דרכן על מסילות הרכבת המחברות בין מערב אירופה למזרח סין דרך רוסיה, נאלצו למצוא נתיבים חלופיים בדרכי הים, מה שמוסיף לעלויות ההובלה ומאיים להחמיר את הכאוס שנוצר ממילא בשרשראות האספקה. בצל הלחימה, יצואניות וחברות לוגיסטיקה המובילות, בין השאר, חלקי רכב, מכוניות, לפטופים וסמארטפונים, חוששות להפר את הסנקציות ולהביא להחרמת מוצרים המתניידים על מסילות בתחומי רוסיה.

הנסיקה במחירי חומרי הגלם והקושי להוביל מוצרים משפיעים גם על תעשיית האנרגיה הירוקה. כך, למשל, 13% מהפרויקטים של חברות אמריקאיות נדחו בשנה או בוטלו, מאז פרצה המלחמה.

המחקר מונה את הסיכונים הניצבים בפני חברות כתוצאה מההפרות שגרמה להן המלחמה ומהסנקציות שהשית המערב. אלה כוללים פוטנציאל לשיבושים ארוכי טווח בתמחור ובביקושים, מחסור בהיצע ומתקפות סייבר מצד גורמים רוסיים. בה בעת, הפגיעה הפיננסית הצפויה היא פחותה מזו שנגרמה בעקבות מגפת הקורונה. מחברי הדו"ח ממליצים כי חברות ימפו את החשיפה שלהן לדרישות הסחר החדשות ויבצעו מבחני לחץ באופן קבוע. על מנת להתמודד עם מחסור אפשרי בחומרי גלם, מחברי הדו"ח ממליצים לחברות לשריין ספקים חלופיים.

תגיות