אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אנחנו רוצים להיות האקדמיה של עולם הגיימינג" אור בריגה מנכל ומייסד נובוס | צילום אוראל כהן

ראיון

"אנחנו רוצים להיות האקדמיה של עולם הגיימינג"

חברת Novos מתל אביב פיתחה פלטפורמה לאימון גיימרים, שמסייעת לזהות את החולשות שלהם וגם מספקת מסגרת חברתית. "שמונה שעות משחק ביום לא יעזרו לך להגיע ליעד, בניגוד לשלוש שעות אימון מדויקות", אומר המנכ"ל והמייסד אור בריגה. המטרה בעתיד - להיות מרכז גיימינג לשחקנים חובבים מכל העולם

19.04.2022, 06:21 | עירד עצמון שמאייר

ענף הגיימינג התחרותי (eSports) תופס תאוצה בשנים האחרונות ומתבסס לצד ענפי הספורט המסורתיים. 474 מיליון איש צופים מדי שנה בטורנירים של גיימינג תחרותי, ועל פי חברת המחקר Newzoo, שווי התעשייה ב־2021 הסתכם ב־1.08 מיליארד דולר.


קראו עוד בכלכליסט:


רוב המשחקים חינמיים לחלוטין. כל אחד יכול להוריד את League of Legends, פורטנייט או Call of Duty: Warzone ולהתחיל מיד להתחרות בגיימרים יריבים מרחבי העולם. בפורטנייט משחקים 80 מיליון איש מדי חודש, בוורזון משחקים 100 מיליון ובליג אוף לג'נדס משחקים 180 מיליון.

קהל המשתמשים העצום הזה צמא לשפר את מיומנויותיו, ובשנים האחרונות צמח שוק של מאמני גיימינג. אתרים כמו LegionFarm, GamerSensei ו־ProGuides מארחים גיימרים מקצועיים המציעים קורסים לשיפור יכולות המשחק. באתר השירותים Fiverr יש כיום יותר מ־3,300 איש המציעים שיעורים פרטיים כדי שתוכלו לנצח את החברים שלכם בפעם הבאה שתשחקו ב־Valorant.

כל אחד מאותם מאמנים יכול לאמן לא יותר מעשרות גיימרים על בסיס קבוע. אור בריגה רוצה לאמן מיליונים. Novos, החברה שהוא ייסד ומנהל, מפתחת פלטפורמה שעוקבת אחר ביצועי השחקן ומייצרת עבורו תוכנית אימונים מותאמת אישית. לאחרונה השלימה החברה סבב גיוס סיד של 6 מיליון דולר בהובלת קרן MizMaa ובהשתתפות קרן Kaedan, אינטל איגנייט, Gal Ventures וכמה משקיעים פרטיים. בסך הכל, מאז הקמתה ב־2019, Novos גייסה 6.5 מיליון דולר.

אנו פוגשים את בריגה ימים ספורים לאחר ששב יחד עם עובדי החברה מטורניר Intel Extreme Masters שנערך בקטוביץ' בפולין. "המשחקיםהיו הזדמנות לחבר'ה שלנו לראות גיימינג תחרותי במלוא הדרו בפעם הראשונה”, אומר בריגה. “כשאתה מאמן גיימרים, אתה רוצה לראות לאן זה יכול להגיע. זו היתה החלטה נכונה להטיס את עובדי החברה לאירוע הזה".

בריגה, בן 31, גדל בכרמיאל. "לגדול בכרמיאל זה אומר שיש את פסטיבל המחולות ביולי, ועד אז כל אחד מוצא לו תחביב", הוא מספר. “אני נמשכתי לשני תחומים: נגינה על קלרנית וגיימינג. בגיימינג יש משהו מקסים. זה רק אתה והיכולות שלך נגד כל העולם. אפשר להתחרות נגד חבר'ה מארה"ב, סין או רוסיה. אין פה אלמנט של מזל. זה נטו כישרון".

האתר של Novos. "יש גם תכנים מנטליים כמו איך להפחית מתחים",  האתר של Novos. "יש גם תכנים מנטליים כמו איך להפחית מתחים" האתר של Novos. "יש גם תכנים מנטליים כמו איך להפחית מתחים",

בתיכון בריגה איגד קבוצה של חמישה חברים שהיו מתחרים יחד בגיימינג תחרותי ברמה חובבנית. "היינו אפילו טובים יחסית", הוא מעיד. "פעם אחת אפילו השתתפנו בתל אביב ב־LAN פארטי, אירוע משחק רב־משתתפים המתרחש בעזרת רשת אינטרנט מקומית. זכינו בשתי מקלדות".

בדידותו של הגיימר

לאחר שירות צבאי במודיעין שדה חזר לכרמיאל אבל חלם על יפן. “מה שמשך אותי היה מזרח־אסיה, זו תרבות שתמיד ריתקה אותי. יש גם מתאם גבוה בין גיימרים לתרבות הזו, מאנימה ועד משחקי מחשב. חיפשתי דרך להגיע ליפן, אבל היה ממש קשה להגיע לשם.

"מצאתי עבודה כבודק ביטחוני של אל על בשדה התעופה בהונג קונג. בימים הייתי עובד, ובלילות משחק. הונג קונג כבר היתה במקום שבו אני מאחל לישראל להיות בשנתיים הקרובות. טורנירים ענקיים של eSports התקיימו שם כל הזמן. אתה רואה את הדבר הזה קורה לך מול העיניים ואומר, 'זה יקרה בכל העולם, זו שאלה של זמן'. היה ברור שזה יגיע לשאר העולם".

גם בריגה וחבריו השתתפו באחד הטורנירים, ללא הצלחה. "לא היינו ברמה מקצועית. לא התאמנו מספיק וגם היינו מבוגרים יחסית. זה ספורט מאוד צעיר. אתה נכנס אליו בגיל 16 ונשאר עד 24-23 כי אחרי זה הרפלקסים כבר לא חדים", הוא אומר. "בגיימינג התחרותי יש תחלופה מהירה מאוד".

אחרי הונג קונג בריגה התחיל ללמוד משפטים במרכז הבינתחומי (אוניברסיטת רייכמן) והתקבל לתוכנית זל ליזמות. שם פגש את שי ארנון שהקים איתו את Novos וכיום משמש כסמנכ"ל הטכנולוגיה בחברה. "אני ושי זו אהבה ממבט ראשון", הוא אומר. "החיבור נוצר סביב האהבה למשחקים. גילינו ששנינו אוהבים לשחק את אותה דמות ב־League of Legends. הרגשנו שזה זיווג משמיים”.

אור בריגה, מנכ"ל ומייסד נובוס, צילום: אוראל כהן אור בריגה, מנכ"ל ומייסד נובוס | צילום: אוראל כהן אור בריגה, מנכ"ל ומייסד נובוס, צילום: אוראל כהן

בריגה וארנון אבחנו בעיה מהותית בתעשיית הגיימינג התחרותי: בדידותו של הגיימר. "התעשייה הזאת נבנתה מלמעלה, עם טורנירים, חסויות קבוצות וזכויות שידור. אבל כל מי שהוא לא מקצוען, נותר לבדו. כל מה שיש לו זה יוטיוב וטוויץ'. יש פער עצום בין מאות מיליוני גיימרים לבין ה־0.02% שיש להם סיכוי להיות מקצוענים. שאלנו את עצמנו איך אנחנו סוללים את הדרך מהספה בבית לבמה הענקית בקטוביץ'.

"דיברנו עם אלפי שחקנים. כמעט כולם אמרו לנו שיש להם שתי בעיות. ראשית, אף אחד לא לוקח אותם ברצינות כי הדור שמעליהם ממש לא מבין למה הגיימינג חשוב להם. שנית, אין להם אף מסגרת. לחברים שלהם יש חוגים, יש להם מקום וחברים שחולקים איתם את התחביב, אבל הגיימר נשאר לבד במערכה הזו.

"אז חוץ מאימון אנחנו פותרים בעיה נוספת: מסגרת חברתית לגיימרים עם היתרונות האדירים של העולם הווירטואלי. המידע כבר נמצא שם. אנחנו יודעים לשאוב אותו ולנתח אותו. אנחנו לא צריכים מגרש, כדור או אפילו שהגיימרים יתכנסו במקום אחד".

בשלב זה הפלטפורמה של Novos תומכת בפורטנייט ובקרוב גם ב־Valorant. “אנחנו סטארט־אפ בשלב מוקדם וצריכים לשמור על מיקוד. כשפיצחנו את פורטנייט ראינו שיש לנו משתמשים שחוזרים ומשלמים. הבנו שאנחנו יודעים לבנות מערכי אימונים לגיימרים. עכשיו נתחיל להתרחב למשחקים נוספים".

איך עובד האלגוריתם שלכם?

"אנחנו יודעים למשוך הרבה מאוד מידע דרך ה־API (ערכת קוד לחיבור בין תוכנות שונות) של המשחק, מהמשחק הראשון שלך בפורטנייט ועד היום. אנחנו רואים את מגמות השיפור שלך אבל גם איפה אתה לא מצליח להשתפר. לאחר מכן אנחנו שואלים על מה אתה רוצה לעבוד ובאילו ימים ושעות אתה רוצה להתאמן. המסגרת חשובה מאוד מפני שמחויבות היא מפתח להצלחה.

"דיברנו עם אלפי שחקנים. כמעט כולם אמרו שאין להם אף מסגרת. לחברים שלהם יש חוגים, יש להם מקום וחברים שחולקים אותו תחביב ואילו הגיימר נשאר לבד. אז חוץ מאימון אנחנו פותרים בעיה נוספת: מסגרת חברתית לגיימרים"

"לאחר שיש לנו פרופיל ברור של הגיימר, אנחנו יוצקים את המידע לאלגוריתם נוסף, המשמש מנוע המלצות המתאים בין הגיימר למערכי אימון שונים. אנחנו מתמקדים בשני מדדים: שיפור מוחשי ומעורבות (Engagement). חלק מהתפקיד שלנו הוא לגרום לגיימרים להבין שהם לא ישתפרו אם הם יטחנו שעות משחק. שמונה שעות משחק ביום לא יעזרו לך להגיע ליעד שהצבת, בניגוד לשלוש שעות אימון מדויקות.

"אלה מסרים שאנחנו כל הזמן מטפטפים לגיימרים: תעזוב את המשחק, לך לעשות סיבוב בחוץ, תעשה 20 שכיבות סמיכה, תעשה נשימות. זה באמת עוזר לגיימרים להשתפר. זה עוזר להם לנקות את הראש, לצאת מ'ראייה מנהרתית' (Tunnel Vision) ולחזור חזרה . אנחנו מייצרים את מערכי האימון תוך התחשבות בצורך באיזון".

מהו המודל העסקי שלכם?

"אנחנו רואים את עצמנו כמו חוג ולכן גובים מהמשתמשים מחיר קבוע של 10 דולר בחודש. נקבנו במחיר הזה בשלב מאוד מוקדם. עשינו סקר בין הגיימרים ושאלנו כמה הייתם מוכנים לשלם. זה יצא סביב 12 דולר. לפי השימוש הממוצע כיום, אני מניח שבקרוב נעלה את המחיר. גיימר ממוצע משתמש ב־Novos שמונה שעות בשבוע, שזה המון. אנחנו מרגישים שאנחנו נותנים יותר מדי ערך ביחס למחיר שאנחנו גובים".

"חלק מהתפקיד שלנו הוא לגרום לגיימרים להבין שהם לא ישתפרו אם הם יטחנו שעות של משחק. אנחנו אומרים: תעזוב את המשחק, לך לעשות סיבוב בחוץ, תעשה 20 שכיבות סמיכה, תעשה נשימות. זה באמת עוזר לגיימרים להשתפר"

לדברי בריגה, כיום יש ל־Novos כמה אלפי משתמשים משלמים. “אחד הדברים החשובים שאנחנו מוסיפים זה האלמנט החברתי של האימון”, הוא מציין. “כשאתה נרשם לחוג, זה בין היתר בגלל האנשים מסביבך שחולקים איתך את האהבה לתחביב. גם את זה אנחנו מכניסים לעולם הדיגיטלי. גיימינג זה תחביב חברתי בהגדרתו. 100% מהגיימרים משחקים עם החברים שלהם, בין שאלה חברים מהכיתה ובין שווירטואליים. חלק מהאחריות שלנו זה לחבר ביניהם, ליצור קבוצות שמתאמנות יחד. זה הופך את חוויית האימון לנעימה וכיפית. זה טוב גם עבורנו מפני שקשה לעזוב משהו שאתה מחובר אליו רגשית דרך האנשים שאיתם אתה נמצא".

את מי אתם רואים כמתחרים שלכם?

"אנחנו לא המשוגעים היחידים שרוצים להיכנס לשוק העצום הזה. היום התחרות שלנו היא בעיקר משלושה מישורים. הראשון, זה אימונים אחד על אחד. זה שוק שמתחיל לגדול, בין היתר באמצעות פייבר. השוני המהותי בינינו לבין פייבר הוא הדגש על המסגרת ועל יצירת הרגל, בניגוד לאימון אד־הוק. התחרות במישור השני היא סימולטורים, משחקונים המחקים התנהגות של משחק. אנחנו רואים אותם יותר כמשתפי פעולה מאשר כמתחרים. אם לגיימרים יש את אחד הכלים הללו, הם יכולים לסמן בפלטפורמה שלנו ואז כחלק מתוכנית הלימודים נכניס מערכי אימון שמתאימים לתוכנה שבה הם משתמשים. התחרות השלישית היא מצד כיתות אמן של גיימרים מקצוענים שמקליטים סרטוני אימון. החיסרון של הסרטונים האלה הוא שהמשחק משתנה מדי שלושה חודשים בממוצע ותכנים שצולמו בעבר הופכים ללא רלבנטיים. לעומתם, אנחנו יוצרים במשרדים שלנו תכנים שמתעדכנים כל הזמן".

אתם יותר טובים ממאמן אנושי?

"כן ולא. למאמן אישי קבוע יש יתרון גדול כי הוא נמצא איתך ויכול לנהל איתך דו־שיח. יש דברים הקשורים בסגנון המשחק הספציפי של כל שחקן שיהיה קשה מאוד להחליף את המאמן האנושי, לא משנה כמה למידת המכונה שלנו תהיה משוכללת. היתרון שלנו הוא שהאימונים שלנו מבוססים על ידע של מאות מאמנים. הרוטינות שלנו מגיעות מהמאמנים הטובים בעולם. אנחנו מסוגלים להכיל כמות ידע שאין לאף מאמן יחיד.

"יש לנו מאמנים שמייצרים רק תכנים מנטליים: איך להתכונן לטורניר ואיך להפחית מתח."אנחנו גם מלמדים איך להימנע מ־Tilt, מצב שבו אתה נכנס לשרשרת הפסדים. אגב, הפתרון די קל: פשוט לקחת הפסקה. כשאתה מסביר את זה מנקודת מבט של מאמן, ועם המוניטין של Novos, זה לא כמו שההורים שלך גוערים בך ואומרים לך לצאת להפסקה".

תשתית ל־eSports העתידי

איך אתם מתכוונים להגדיל את מספר המשתמשים?

"לקבוצות eSports, כמו אלה שהתחרו בטורניר בקטוביץ', יש קהל עצום. עשרות מיליוני אנשים אוהדים את הקבוצות ואת השחקנים שלהן. אבל בניגוד לספורט מסורתי, הקבוצות האלה לא מצליחות להפיק הרבה תועלת כלכלית מהאוהדים. בבייסבול הקבוצות מכניסות כ־20 דולר בממוצע על כל אוהד, בגיימינג רק חצי דולר. המוצר שלנו יכול ליצור ערך כספי עבור קבוצות הגיימינג התחרותי. אנחנו רוצים ליצור אקדמיות של eSports, בלי מגבלות של מקום. זה כמו ששחקן צעיר מברזיל יוכל להשתתף באקדמיית הנוער של ברצלונה מבלי לצאת מהבית, ואולי יום אחד לשחק בברצלונה".

איך זה יעבוד? התוכנה תאותת להם שהוא מוצלח, הם ישלפו אותו ויזמינו אותו לשחק בנבחרת הצעירה?

"התשובה היא כן. אבל הם יידעו עוד דברים, למשל שהוא משתפר יותר מהר. אפשר לראות איך הוא משחק עם יתר חברי הקבוצה. זה קריטי. הרבה פעמים קורה שקבוצות רוכשות שחקנים, אבל הם לא מתאימים לדינמיקה הקבוצתית. גם את זה אפשר לבדוק ולבחון איזה תפקיד מתאים לו. על ידי טיפוח שחקנים באקדמיה, הקבוצות יכולות לחסוך המון כסף בציד כישרונות. אנחנו רואים את עצמנו כתשתית לגיימינג תחרותי חובבני. אם האקדמיה של מכבי תל אביב היא התשתית לשחקני כדורגל חובבים בתל אביב, אז אנחנו התשתית של גיימרים חובבים ברחבי העולם".

מיהם העובדים שלכם?

"יש לנו 11 עובדים בארץ ועוד שמונה בחו"ל. בשלב מאוד מוקדם הבנו שאי אפשר למצוא בארץ את רוב הטאלנטים שלנו.יש לנו חבר'ה מהולנד, סינגפור, קנדה, ארה"ב, אנגליה. אנחנו צופים שנהיה כ־40 איש עד סוף השנה, בארץ וגם בחו"ל. אנחנו מחפשים את האנשים הכי טובים, לא משנה איפה. בישראל זה יתרון, אבל אם הטאלנט שאנחנו מחפשים נמצא בברזיל, אז גם סבבה".

איך נראית ההפי האוור בחברה שלכם?

"ההפי האוור שלנו זה משחקי מחשב. אז אנחנו נכנסים, משחקים כמה סבבים וזה מוריד את הלחץ".

תגיות