אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה נשתנה הפסח הזה? שילמנו יותר בסופר סופר מדפי גבינות | צילום: אוראל כהן

בלעדי

מה נשתנה הפסח הזה? שילמנו יותר בסופר

מבצעי פסח ברשתות הורידו מחירים נקודתית, אך בהשוואה לשבועות שלפני פסח 2021 הצרכנים שילמו יותר בקופה. בהשוואה למרץ אשתקד, נרשמה עלייה של 4.8 נקודות במדד המחירים, שמבטאת היטב את גל ההתייקרויות

20.04.2022, 11:03 | אורנה יפת

תקופות החגים, ובייחוד פסח, מאופיינות במבצעים רבים ועמוקים ברשתות המזון. גם השנה, לפי נתוני סטורנקסט, ירדו המחירים בזכות מבצעי הפסח.

קראו עוד בכלכליסט:

אלא שזו ירידה זמנית בלבד, שבלמה נקודתית את גל עליות המחירים המתמשך שהחל ב־2021. למעשה, בהשוואה לשבועות שלפני פסח 2021, ניכר כי למרות המבצעים, הצרכנים שילמו יותר בקופה.

מדד המחירים של סטורנקסט רשם עלייה של 4.6 נקודות מדד מתחילת השנה, ינואר עד מרץ, לעומת התקופה המקבילה 2021. במרץ העלייה התמתנה, כאמור, על רקע המבצעים לפסח ובהשוואה לחודש פברואר, חודש מרץ 2022 רשם ירידה של 0.7 נקודות במדד המחירים. אך בהשוואה למרץ אשתקד, נרשמה עלייה של 4.8 נקודות במדד המחירים, שמבטאת היטב את גל ההתייקרויות.

הירידה במכירות נמשכת

כפי שפורסם ב"כלכליסט", מכירות מוצרי הצריכה ירדו במרץ ב־3.4% ביחס למרץ 2021 והסתכמו ב־4.5 מיליארד שקל. הירידה נרשמה על רקע השינוי במועד חג הפסח: בשנה שעברה פסח חל במרץ והשנה באפריל, ועל כן המכירות בקטגוריות שקשורות לחג, בהן יינות תירוש, מצות ומשקאות קלים, רשמו ירידה. זו מגמת ירידה שנרשמה מתחילת 2022 ואפיינה גם את שנת 2021. בחודש פברואר ירדו המכירות ב־4.8% ביחס לפברואר 2021 ובינואר נרשמה ירידה של 5.5% ביחס לינואר 2021.

המגמה התבטאה גם במכירות הספקים הגדולים. על פי נתוני סטורנקסט, נתח השוק של 20 הספקים המובילים עמד בינואר עד מרץ 2022 על 63.7% - עלייה של 0.6 נקודות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 10 הספקים המובילים מחזיקים ביחד נתח של 52.5% המהווה עלייה של 0.5 נקודות מול התקופה המקבילה בשנה שעברה. הספקית הגדולה בישראל היא חברת תנובה שאוחזת בנתח שוק של 11.3% לעומת 11.4% בתקופה מקבילה 2021. מכירותיה ירדו ב־5.3%.

נתח השוק של שטראוס עלה קלות מ־10.2% ל־10.4%, ומכירותיה ירדו ב־2.5%. המכירות של אסם, שהתמודדה עם "מחאת הפסטה", ירדו ב־2.8%, ושל החברה המרכזית למשקאות ב־4.7% על רקע הירידה בצריכת משקאות. דיפלומט, שהגדילה את נתח השוק ל־4% לעומת 3.7% אשתקד, רשמה גם עלייה במכירות של 2.6%. המכירות של נטו, ללא בשר, דגים ועוף, ירדו בשיעור החד ביותר - ב־10.4%. גם מכירות סנו ירדו ב־7.2% על רקע השינויים בצריכת כלים חד־פעמיים ומוצרים לבית.

חוזרים לחטיפים

מבחינת קטגוריות בולטות, נרשמת חזרה של הציבור לממתקים וחטיפים, אחרי האטה מסוימת בשל סימון המדבקות האדומות של הסוכר, השומן והנתרן. בתחומי המזון והמשקאות קטגוריית השוקולד, מאפים מתוקים ומלוחים וכן קטגוריית החטיפים המלוחים מציגות עלייה משמעותית במכירות במרץ לעומת מרץ אשתקד. קטגוריות אלו הושפעו לחיוב מעיתוי חג הפורים שחל השנה בחודש מרץ, ובהתאם נרשם זינוק של 20% במכירות הכספיות בקטגוריות שקשורות לחג.

מימין: מנכ"ל סנו יובל לנדסברג ומנכ"ל ויו"ר נטו דודי עזרא. הנפגעים העיקריים מהירידה במכירות, צילומים: מורג ביטן, נועם מושקוביץ מימין: מנכ"ל סנו יובל לנדסברג ומנכ"ל ויו"ר נטו דודי עזרא. הנפגעים העיקריים מהירידה במכירות | צילומים: מורג ביטן, נועם מושקוביץ' מימין: מנכ"ל סנו יובל לנדסברג ומנכ"ל ויו"ר נטו דודי עזרא. הנפגעים העיקריים מהירידה במכירות, צילומים: מורג ביטן, נועם מושקוביץ

כך מכירות מוצרי השוקולד זינקו במרץ ב־37.7%, מכירות המאפים המתוקים והמלוחים עלו ב־11% ומכירות החטיפים המלוחים עלו ב־7.7%. לעומת זאת, המכירות בקטגוריית הכלים החד־פעמיים צנחו ב־34% על רקע עיתוי הפסח והשפעת מס הקנייה בגובה 11 שקל לק"ג, שהשפיע על קניות מוצרי הנייר והפלסטיק. גם קטגוריית עזרי הניקיון ירדה ב־36%, ומכירות חומרי הניקוי לבית נחתכו במרץ ב־16% בהשוואה למרץ 2021.

תגיות