אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ללמוד מאירופה ולהגן מפני תחרות לא הוגנת בתחום הענן ד"ר יפית לב ארץ | צילום: גלית דהרי

ללמוד מאירופה ולהגן מפני תחרות לא הוגנת בתחום הענן

בשנה האחרונה מתגברת ההבנה בקרב חברות שירותי הענן באירופה ששחקניות שוק חזקות עשויות לנצל את מעמדן לרעה. בתגובה פורסמו לחברות שירותי הענן עשרה עקרונות לרישוי הוגן ללקוחות

25.04.2022, 16:55 | ד״ר יפית לב-ארץ

לאחרונה דיווחה סוכנות הידיעות של רויטרס, כי הרשות האירופאית להגבלים עסקיים החלה לתשאל מתחרים ולקוחות של מיקרוסופט באשר לשירותי הענן ואופי הרשיונות שענקית הטכנולוגיה מעניקה ללקוחותיה. על אף שמרגרט וסטגר, העומדת בראש הרשות האירופאית להגבלים עסקיים, הודיעה כי בשלב זה היא איננה חוששת מתחרות בלתי הוגנת בשוק מחשוב הענן, תשאולים אלו עשויים להוביל לפתיחת חקירה רשמית נגד מייקרוסופט בחשד לניצול בלתי הוגן של מעמדה לבלימת תחרות בשוק מחשוב הענן.

קראו עוד בכלכליסט:

בשנה האחרונה מתגברת ההבנה בקרב חברות שירותי הענן באירופה ששחקניות שוק חזקות עשויות לנצל את מעמדן לרעה ולפעול למניעת תחרות ולקידום מטרותיהן העסקיות בצורה בלתי הוגנת. מחקר שנערך בנושא על ידי פרופ' פרדריק ג׳ני, מומחה לדיני תחרות מבית הספר למנהל עסקים של ESSEC, תומך במסקנה זו.

במחקרו, הראה פרופסור ג׳ני כי חברות תוכנה המחזיקות נתחי שוק גדולים בתוכנות אנטרפרייז, פרודוקטיביות ומידע, מצליחות לנתב לקוחות עסקיים לשירותי הענן שלהם תוך פגיעה בתחרות השיוויונית עם חברות שירותי ענן אחרות. חברות התוכנה הגדולות משתמשות בכלים טכנולוגים, כלכליים, וחוזיים על מנת לשמור את לקוחותיהן תחת מטריית השירותים שלהן גם בתחום מחשוב הענן, ללא התחשבות בצרכים הייחודיים של הלקוח שעשויים לקבל מענה הולם יותר אצל ספק אחר. בהיעדר התערבות רגולטורית, סובר ג׳ני, התחרות בשוק מחשוב הענן תיפגע משמעותית ותוביל לפגיעה בצמיחה, בחדשנות וביציבות של ספקי שירותי הענן באירופה ושל העסקים הנסמכים על שירותיהם. בדומה לשווקים אחרים, היעדר תחרות בריאה בשוק מחשוב הענן מצמצם את אפשרויות הבחירה ללקוחות ובטווח הרחוק צפוי להניע עליית מחירים.

שירותי ענן, צילום: depositphotos שירותי ענן | צילום: depositphotos שירותי ענן, צילום: depositphotos

בתגובה למחקר האמור ולהתגברות החשש מתחרות בלתי הוגנת בשוק מחשוב הענן, CISPE – האיגוד האירופי לחברות שירותי הענן – פרסם רשימה של עשרה עקרונות לרישוי הוגן ללקוחות הענן. עקרונות אלה אומצו על ידי האיגוד הישראלי לחברות שירותי ענן – CISPI, שגם חתם לאחרונה על מסמך שיתוף פעולה עם מקבילו האירופי.

העקרונות כוללים, בין היתר, את הצורך בתנאי רישוי ברורים ומובנים. כמו כן, העקרונות מעניקים ללקוחות את האפשרות להעביר תוכנה מהתקנה מקומית לענן ללא רכישת רשיונות כפולים, ואת החירות להפעיל את התוכנה המקומית שלהם בענן לבחירתם. העקרונות גם אוסרים על ספקי התוכנה להגביל את עומסי העבודה של לקוחותיהם על משאבי ענן מאובטחים, לקנוס או לפעול כנגד לקוחות שבוחרים להשתמש בתוכנות שלהם על גבי שירות ענן שמספקים להם ספקים אחרים, ולנעול לקוחות באמצעות תוכנת ספרייה הניתנת לשיתוף. בנוסף ספקי התוכנה אינם רשאים לגבות מחירים שונים עבור אותה תוכנה, המבוססים אך ורק על זהות הבעלים של החומרה שעליה מותקנת התוכנה. העקרונות גם דורשים כי השימושים המותרים בתוכנה יהיו אמינים וצפויים, תנאי הרישוי יכסו שימושי תוכנה צפויים באופן סביר, והעברת רישיונות תוכנה, במידה וזכות זו מוקנית ללקוח, תיעשה באופן הוגן.

עקרונות אלה, מהווים אבן דרך עבור לקוחות בבואם להתקשר עם חברות תוכנה ושירותי ענן. עם זאת עקרונות אל, שכוחם המשפטי מוגבל, אינם מספיקים להבטחת תחרות בריאה בשוק מחשוב ענן. על הרגולטור הישראלי להיות עירני ומודע לפרקטיקות של תחרות בלתי הוגנת, ובדומה לנציבות ההגבלים העסקיים הארופאית, לפעול למיגורן ולקידום תחרות בריאה בשוק מחשוב הענן.

ד״ר יפית לב-ארץ היא מומחית למדיניות טכנולוגית, מרצה, וחוקרת בבית הספר למנהל עסקים של City University of New York וחברה בדירקטוריון של האיגוד הישראלי לחברות שירותי ענן.

תגיות