אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיעור ההשקעה של וואווי במו"פ היה גבוה ב-2021 - פי 3 מזה של אפל מטה חברת וואווי Huawei רדינג בריטניה G5 | צילום: רויטרס

שיעור ההשקעה של וואווי במו"פ היה גבוה ב-2021 - פי 3 מזה של אפל

ענקית הטכנולוגיה הסינית ניתבה לא פחות מ-22.4% מהכנסותיה אשתקד לטובת מחקר ופיתוח - יותר מכל מתחרותיה האמריקאיות. מטא התקרבה אליה, עם השקעה של 20.9% במו"פ. אחת הסיבות לשיעור הגבוה: הסנקציות נגד וואווי בארצות הברית, שחתכו לחברה שליש מההכנסות

26.04.2022, 16:19 | רפאל קאהאן

וואווי השקיעה כ-22 מיליארד דולר בהוצאות מחקר ופיתוח בשנה שעברה (2021) - כ-22.4% מהכנסותיה באותה שנה - כך לפי נתוני סוכנות בלומברג שפורסמו אמש. מדובר בהיקף הגדול ביותר מבחינת השקעה במו''פ לחברה לא אמריקאית ולאחוז הגדול ביותר מהכנסות החברה בכל העולם. בהשוואה לחברות אמריקאיות, זה פי 2 ביחס לאמזון ולאלפבית (גוגל) ופי 3 ביחס לאפל. החברה האמריקאית היחידה שהוציאה אחוז דומה היא מטא - חברת האם של פייסבוק - שהיקף הוצאות המו''פ שלה הגיעו לכ-20.9 אחוז מהכנסותיה ב-2021.

קראו עוד בכלכליסט:

וואווי תמיד השקיעה הרבה מאוד מהכנסותיה במחקר ופיתוח, אך ההיקף הנוכחי גבוה אפילו ביחס למספרים שהציגה בעבר. הסיבה לכך היא הניסיון לעקוף את הסנקציות האמריקאיות שגרמו לקריסה בהכנסות שלה בגלל החסימה שלה מגישה לטכנולוגיה מערבית שהכרחית במידה רבה לגישה לשווקים האלה. הסנקציות חיסלו הלכה למעשה כשליש מהכנסותיה. זו כנראה גם הסיבה לכך שאחוז ההשקעה נראה גבוה כל כך: החברה קבעה לעצמה כלל שהיא משקיעה בכל שנה כ-10 אחוז מההכנסות, אך בגלל הירידה בהיקף המכירות יכול להיות שאלה הפכו ל-22% שנצפו בנתונים האחרונים.

וואווי היתה אחת מ-6 חברות גלובליות שהוציאה היקפים מעין אלה במו''פ. מיקרוסופט, למשל, הוציאה סכום דומה, אפל הוציאה כמיליארד דולר יותר ומטא-פייסבוק הוציאה 2.5 מיליארד דולר יותר. ההשקעה הזו גם משתלמת בסופו של דבר, שכן וואווי רשמה על שמה כ-2,770 פטנטים בארה"ב, כשהיא חמש מקומות מתחת ל-IBM - המובילה הנצחית של הקטגוריה. אמזון, מצדה, הוציאה 56 מיליארד דולר על מו''פ ואלפבית כ-31 מיליארד - יותר מכל חברה אחרת בארה"ב. היקף ההוצאה החציוני במו''פ עמד על כ-2.9 מיליארד דולר כך לפי אינדקס SuperTech שמודד את היקף ההשקעה בקרב 15 חברות טכנולוגיה מובילות.

וואווי על רקע דגלי סין וארצות הברית. מלחמת סחר, צילום: שאטרסטוק וואווי על רקע דגלי סין וארצות הברית. מלחמת סחר | צילום: שאטרסטוק וואווי על רקע דגלי סין וארצות הברית. מלחמת סחר, צילום: שאטרסטוק

ואולם, בעוד היקף ההוצאה של וואווי הוכפל בחמש שנים, הגידול שלה הואט בצורה משמעותית. היא נאלצה להיפטר מחטיבת הונור שסיפקה סמארטפונים מוזלים לשווקים האירופיים, מכרה את חטיבת שרתי הענן שלה לחברה סינית אחרת וחיה בעיקר על תמלוגים מפורטפוליו הפטנטים הנרחב שלה, בעיקר בתחום התקשורת. בהשוואה, מטא הכפילה פי 4 את היקף ההשקעה שלה במו''פ, בעיקר כדי להצליח במיזם המטאוורס שלה. אמזון שילשה את ההיקפים אך לא ברור לאיזו מטרה.

לוואווי היו בשנה שעברה כ-195 אלף עובדים, מתוכם כ-107 אלף שעסקו במו''פ. מדובר בהיקף ניכר. במיקרוסופט רק שליש מהעובדים עוסקים במו''פ. החברה כנראה תמשיך לפתח טכנולוגיות ולמצוא חברות אחרות שתמכורנה אותן בשבילה - שיטה טובה עבורה להימנע מעימות ישיר עם הממשל האמריקאי ומהאשמות בריגול וגניבת קניין רוחני כפי שהיה בעשור האחרון. היא עדיין ממשיכה לייצר ולהפיץ את מוצריה בעולם המתפתח ובסין עצמה בהצלחה לא מבוטלת, ואפילו מנסה להמשיך את עסקיה באירופה, גם ללא גוגל. מה שבטוח זה שהחברה הסינית לא אמרה את המילה האחרונה ואנחנו נמשיך לשמוע ממנה.


תגיות