אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על זה לא תשמעו בטוויטר: מדוע מניית טסלה צוללת אלון מאסק מפעל טסלה סין | צילום: רויטרס

על זה לא תשמעו בטוויטר: מדוע מניית טסלה צוללת

מניית יצרנית הרכב החשמלי מאבדת היום 9.5% במסחר בוול סטריט; מעבר לבעיות השוטפות, המשקיעים מוטרדים מכך שמדובר ב"חברה של איש אחד", שעכשיו יהיה עסוק מאוד בצעצוע החדש שלו

26.04.2022, 20:03 | תומר הדר

העיסוק במכירת טוויטר לאלון מאסק מסיט את תשומת הלב ממאורע לא פחות חשוב אשר נוגע אליו ישירות: צניחה של מניית טסלה - החברה שבבעלותו - כשבמסחר היום (ג') בוול סטריט היא כבר מאבדת 9.5%.


קראו עוד בכלכליסט:


אם יש עובדה אחת שבה לא ניתן להאשים את מאסק, הרי שזו מידת מעורבותו בכל דבר שטסלה עושה. מאסק עצמו מחזיק נכון לכתיבת שורות אלה ב-172.6 מיליון מניות של טסלה והעמיד כמחצית מאחזקותיו ביצרנית הרכב כעירבון כנגד הלוואות אשר לקח, אבל במפתיע זו לא הדאגה העיקרית של משקיעי טסלה.


אלון מאסק, צילום: AP אלון מאסק | צילום: AP אלון מאסק, צילום: AP


הבעיה טמונה במאסק עצמו: בניגוד למרצדס בנץ, לב.מ.וו, לאאודי וליצרניות רכב אחרות, שרבים כלל לא יודעים מי עומדים בראש הדירקטוריונים שלהן, בטסלה המצב שונה: כולם יודעים שמאסק עומד בראש החברה, ואף אחד לא טורח לדעת מיהו לדוגמה הסמנכ"ל, וזאת מכיוון שטסלה היא "חברה של איש אחד".


טסלה , צילום: רויטרס טסלה | צילום: רויטרס טסלה , צילום: רויטרס



התרבות הניהולית בטסלה שונה בהיבט זה מחברות אחרות שיש להן שדרה ניהולית פעילה, ומבוססת למעשה על מלוא תשומת הלב והיכולות של מאסק. ומסיבה זו ניתן להבין מדוע משקיעי החברה מודאגים מפני שינוי במצב בו מאסק השקיע את כל המרץ שלו בחברה והתייחס לטוויטר כמעין צעצוע, וכעת יאלץ להשקיע את רוב המרץ שלו בטוויטר, ברה אוגגניזציה שלה, של הגדרות חופש הביטוי, הבוטים וכיוצא בזאת.

לא לעולם חוסן

טסלה עצמה, חשוב לציין, פרסמה דוחות נפלאים רק לפני כמה שבועות, אבל לא לעולם חוסן: היא מתמודדת בימים אלה עם אתגרים לא פשוטים אשר דורשים את מעורבותו המיידית והבלתי מסווגת של הבוס: המפעל בשנחאי מקרטע; תעשיית הרכב החשמלי מתמודדת עם מחסור בליתיום אשר מזניק את מחירי הסוללות; טסלה עצמה תידרש בקרוב לתמוך בהצהרות על הגדלת קיבולת הייצור כדי להתחרות בכל יצרני הרכב שנערכים למלחמה מולה במגרש הביתי שלה - הרכב החשמלי; ובנוסף על כל אלה לטסלה יש בדיוק ארבעה דגמים - S, X ,Y וטסלה 3 - ששניים מתוכם מקרטעים וקרובים לסוף חייהם בלי מחליף באופק הנראה לעין.

כמובן, לטסלה יש את הסייברטראק, אבל שורה של עיכובים גורמים למשקיעים לפקפק בהצהרה של מאסק על תחילת שיווק ב-2023 – וגם ההצהרות האחרונות שלו על השקת שירות שאטלים אוטונומיים נראות למשקיעים מעט מופרכות. כעת טסלה תצטרך ללמוד לחיות עם מצב חדש, בו הפטרון והמלך הבלתי מעורער לא שוהה בטוויטר פה ושם כדי לשעשע את מעריציו, אלא מקדיש את תשומת לבו ומשאביו לשינוי ובנייה של הרשת החברתית.

האם חוסר תשומת לב זה למתרחש בטסלה יהיה למעלה מכוחותיו של מאסק, או האם שינוי זה רק יסייע לקבע את מעמדו כמה שמאסק עצמו מכנה – "techno king" - זאת רק ימים יגידו. אך לעת עתה המשקיעים מתקשים להתמודד עם מצב בו יצרנית הרכב של מאסק תצטרך לוותר על חלק מהמרץ, מהאנרגיה ומהיכולת של האיש שבנה אותה לטובת רשת חברתית.


תגיות