אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה חייב עשרות מיליוני שקלים לנהגים שרכבם נהרס בתאונה מכונית מרוסקת בתאונת דרכים | צילום: גיל נחושתן

בלעדי

משרד התחבורה חייב עשרות מיליוני שקלים לנהגים שרכבם נהרס בתאונה

נהג שרכבו הושבת בתאונה זכאי להחזר על אגרת הרישוי שלא נוצלה, אולם רק אם יגיש בקשה. נתונים שנמסרו לבקשת כלכליסט והתנועה לחופש המידע מגלים: רק 45% מהזכאים מבקשים. ההחזר הממוצע: 732 שקל. 72 אלף איש שיכולים לקבל החזר טרם עשו זאת. משרד התחבורה: "נבדוק אם אפשר לשלוח SMS"

27.04.2022, 08:54 | אודי עציון

משרד התחבורה, שגובה מהנהגים מישראל את אחת מאגרות הרישוי הגבוהות ביותר בעולם, לא ממש מתאמץ ליידע אותם כאשר הוא חייב להם כסף. נהג שרכבו הושבת בתאונת דרכים זכאי לקבלת החזר על תקופת אגרת הרישוי שלא נוצלה. ההחזר אינו אוטומטי, ומתקבל רק אם בעל הרכב הגיש למשרד הרישוי בקשה לקבלו. לפי נתונים שנמסרו לבקשת כלכליסט והתנועה לחופש המידע התוצאה היא כי בחמש השנים האחרונות הצטברו כך בקופת המשרד 73,746,802 שקל ששייכים לבעלי הרכבים.

קראו עוד בכלכליסט:

משום שהמשרד אינו מיידע ביוזמתו את בעלי הרכב על הסכום שנצבר לזכותם, רק 45% מהם קיבלו בחמש השנים האחרונות את ההחזר המגיע להם. סכום ההחזר הממוצע: 732 שקל. למשרד יש מידע מלא על כל רכב שיורד מהכביש לאחר תאונה, משום ששמאי הרכב מחויבים לדווח לו על כך.

במשרד מכירים היטב את הבעיה, אולם החלו ליידע נהגים על החוב רק בהתערבות בית המשפט. ב-1998 למשל נקבע כי נהגים שרכבם נגנב יקבלו הודעה על יתרת אגרת הרישוי שעומדת לזכותם, וגם זאת, רק כפשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד המשרד בנושא. אולם גם אז חוייבו הנהגים להגיש בקשה והזיכוי אינו אוטומטי.

זירת תאונה סמוך לים המלח, צילום: דוברות כבאות מחוז דרום זירת תאונה סמוך לים המלח | צילום: דוברות כבאות מחוז דרום זירת תאונה סמוך לים המלח, צילום: דוברות כבאות מחוז דרום

בחמש השנים האחרונות הוכרזו 183,932 כלי רכב כ"אובדן גמור" אחרי תאונה, ביניהם כ-40 אלף ב-2021, אולם רק כ-83 אלף מבעלי הרכב הגישו בקשה לקבלת הכסף, ביניהם כ-12 אלף איש בשנה החולפת. התקנות מאפשרות לקבל החזר רק עד שלוש שנים לאחור, כך שנהג שרכבו הורד מהכביש לפני אמצע 2018 לא זכאי לקבל את הכסף שמשרד התחבורה לא טרח לעדכנו שהוא חייב לו. ועדיין ישנם כ-72 אלף איש שרכבם הורד מהכביש בשלוש השנים האחרונות ויכולים לקבל את ההחזר, אך טרם ביקשו אותו.

בקשת המידע הוגשה על ידי הסטודנטית עדן קליין מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל. עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע והקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל מסר כי "מעת שרכב מורד מהכביש, זכאי בעל הרכב לקבל את החלק היחסי של האגרה השנתית בחזרה. העובדה שהנתונים מעידים על כך שישנו פער בין כמות הרכבים שמורדים מהכביש בכל שנה לבין מספר הבקשות להחזר שמוגשות למשרד התחבורה, מעידה על כך שישנם רבים שלא מממשים את זכותם לקבלת ההחזר הכספי. נוכח העובדה הזו, נראה שמשרד התחבורה לא עושה מספיק על מנת ליידע את בעלי הרכבים הללו על זכות זו, ואם ממילא הרכב מורד מהכביש, נשאלת השאלה מדוע לא מדובר בהליך החזר אוטומטי?".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מיידע כל בעל רכב, שרכבו הוכרז כ'אובדן גמור', על זכאותו לקבל החזר יחסי של אגרת הרישוי. ההודעה נשלחת בדואר לכתובתו של בעל הרכב. כמו כן, בטופס חידוש רישיון רכב, מצוין מפורשות כי רכב שהוכרז כ"אובדן גמור" מזכה את בעליו להחזר יחסי של אגרת הרישוי. בעת ביטול הרכב במשרד הרישוי, בעל הרכב ממלא טופס להחזר כספים וההחזר מועבר לחשבונו באופן מיידי. כל המידע על החזר האגרות מפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה ובמוקד הטלפוני ("רישוי-קול"). במקביל, יבחן המשרד אפשרות ליידע את הזכאים להחזר אגרות, גם באמצעים אלקטרוניים, כדוגמת דואר אלקטרוני או הודעות sms, דבר המחייב שינוי חקיקה ראשית. לפי תקנות התעבורה, הזכאות להחזר מותנית בהגשת בקשה לקבלתו לכל המאוחר שלוש שנים לאחר האירוע".

תגיות