אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צ׳ק פוינט מראה סימנים של מהפך, השאלה היא אם זה לא מאוחר מדי משרדי צ'ק פוינט | צילום: רויטרס

פרשנות

צ׳ק פוינט מראה סימנים של מהפך, השאלה היא אם זה לא מאוחר מדי

אחרי שנים של דשדוש, חברת אבטחת המידע הגיעה ברבעון הראשון לקצב צמיחה דו־ספרתי של 11% במכירות מוצרים ומינויים, ועקפה את תחזיות האנליסטים. זאת, בעיקר בזכות האסטרטגיה החדשה שנשענת על הגדלת מערך כוח האדם בתחום השיווק והמכירות

28.04.2022, 08:07 | סופי שולמן

המהפך של צ'ק פוינט, שסימניו ניכרים כבר כמה רבעונים ברציפות בתוצאות, מגיע אולי בתזמון מושלם. לכאורה, חברת הסייבר שאפשר לומר עליה כי המציאה את התחום כולו, פספסה את המומנטום ההיסטורי בשוק שהחל עם פרוץ הקורונה.

אלא שלא בטוח כי למשקיעים שרדפו אחרי החלומות הגדולים בשנתיים האחרונות היה קשב למה שמתרחש כעת בשחקנית הוותיקה שמנוהלת על ידי גיל שויד מיום היווסדה ב־1993. אבל באווירה הנוכחית, בשווקים שהתפכחו מחלום ה"צמיחה בכל מחיר", צ'ק פוינט נראית לפתע כמו שחברת טכנולוגיה צריכה להיראות, או לפחות כמי שזיהתה את המסלול לשם.

קראו עוד בכלכליסט:


היו אמנם משקיעים בוול סטריט שלא אהבו אתמול את העובדה שהרווחיות של צ'ק פוינט ירדה, אבל מי שמחפש את השילוב שבין צמיחה לרווחיות, בהחלט יכול להיות מרוצה מהביצועים שלה. על אף ירידה של 6.3% אתמול בנאסד"ק, במחזור מסחר גדול מהרגיל, ההתאוששות של צ'ק פוינט ניכרת על מניית החברה לאורך זמן.

מאז תחילת המפולת בנאסד"ק שאיבד 16.6% במחצית השנה האחרונה, צ'ק פוינט דווקא עלתה בכמעט 15% והשיבה לעצמה את מעמדה כחברה הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר, שעמד אתמול לפני פתיחת המסחר על 17 מיליארד דולר.

אחת השאלות שבה יצטרכו להכריע המשקיעים בתקופה הקרובה היא האם שינוי הכיוון האסטרטגי לא מגיע בכל זאת באיחור, ודווקא כאשר המשקיעים מחפשים יותר את הרווחיות צ׳ק פוינט מקטינה אותה כדי לצמוח. שויד התייחס אתמול לסוגיית התזמון ואמר: ״המהלכים שלנו מראים שאנחנו קשובים לביקורת שהוטחה בנו לאורך שנים רבות על כך שאנחנו לא משקיעים מספיק בצמיחה״..

צילום: יובל חן צילום: יובל חן צילום: יובל חן


האצה במכירות המינויים

כיצד בא לידי ביטוי המהפך שמובילה צ'ק פוינט? אחרי רבעונים רבים כמעט ללא צמיחה, ברבעון הראשון של 2022 צמחה חברת הסייבר ב־7%, ואם מנטרלים את פעילות השירותים המסורתית ובוחנים רק את מכירות המוצרים והמינויים לפתרונות ההגנה, הרי שצ'ק פוינט הגיעה סוף כל סוף לקצב צמיחה דו־ספרתי של 11%, זאת לעומת 5% בלבד ברבעון הראשון של 2020 ו־7% ברבעון הראשון של 2021. ההאצה מגיעה בעיקר מפעילות מכירות המינויים שאליה נכנסה צ'ק פוינט בשנים האחרונות בעקבות המגמה בשוק הסייבר. ההכנסות ברבעון עמדו על 543 מיליון דולר, מעל לתחזיות האנליסטים, כאשר שויד ציין כי פעילות הענן של החברה כבר מייצרת הכנסות בקצב שנתי של יותר מ־100 מיליון דולר.

עליית מחירי חומרי הגלם

במהלך הרבעון צ'ק פוינט העלתה ב־7% את מחירי המוצרים, זאת כדי להתמודד עם הזינוק בעלויות של חומרי גלם, אך לדברי טל פיין, סמנכ"לית הכספים של החברה, את רוב העלייה במחירי חומרי הגלם, שהגיעה ל־30%, צ'ק פוינט ספגה בעצמה. "שרשרות האספקה ממשיכות להיות סוגיה מאתגרת בכל העולם, וכמו כולם גם אנחנו משלמים יותר על חומרי הגלם, ובגלל זה מצליחים לספק את המוצרים ללקוחות.

"זה כבר לא לוקח יום־יומיים כמו פעם, אלא שבוע־שבועיים, אבל המתחרים מספקים יותר לאט, ברמה של חודשים אפילו. האתגרים האלה לא יסתיימו ברבעון הבא, אלא בשאיפה לקראת סוף השנה, אבל זה יכול להימשך אל תוך 2023", התייחסה פיין לאירועים בשוק הבינלאומי. בצ'ק פוינט, שאמנם מספקת ללקוחותיה בעיקר חומרה - אך גם "קופסאות" שמשולבות במערכי ההגנה של החברות מפני התקפות סייבר - אומרים כי העלייה מורגשת בין היתר במחירי השבבים והמתכות השונות.


תוספת של 25% בכוח אדם

"הרבעון הראשון נפתח חזק ואנחנו ממשיכים לראות האצה במכירות ועלייה גם בחוזים ארוכי טווח", ציינה פיין. לדבריה, השיפור הגדול נרשם במכירות של מינוי לפתרונות של צ'ק פוינט עם צמיחה של 14%. כחלק מן המהפך ואימוץ קולות משוק ההון, שביקרו את הצמיחה האיטית עד כדי לא קיימת של צ'ק פוינט לאורך השנים האחרונות, היא ביצעה ארגון מחדש עמוק במערך השיווק והמכירות שלה והביאה את רופאל הולנבק, סמנכ"לית השיווק של אורקל, להוביל את הארגון החדש. כחלק מהתוכנית אף הוחלף הלוגו של החברה לראשונה מאז הקמתה.

ואולם הנדבך המרכזי של האסטרטגיה החדשה הוא הגדלת כוח האדם בתחום השיווק והמכירות, כאשר צ'ק פוינט הגדירה כיעד לשנה הקרובה תוספת של 25% במגזר זה. במהלך הרבעון הראשון הגדילה החברה את מספר העובדים ב־15%, בעיקר במכירות ובפיתוח. בצ'ק פוינט מציינים כי הצליחו בגיוסי העובדים יותר מהצפוי, כאשר יחד עם יתר הגורמים הדבר הוביל לעלייה של יותר מ־14% בהוצאות התפעול, מ־208 מיליון דולר בתקופה המקבילה ל־238 מיליון דולר ברבעון הראשון. לדברי שויד אתמול, עדיין לא מרגישים האטה או התקררות כלשהי בשוק העבודה בהייטק: "לצערי אין האטה, השוק ממשיך להיות חם. זה רחוק מלהיות השוק שנרגע. הביקושים מגיעים מכל הכיוונים - גם מחברות סטארט־אפ שמוכרות את החלום וגם מהחברות הרב־לאומיות עם השכר האמריקאי".

תזרים מזומנים עוצמתי

השחיקה בשיעור הרווחיות של צ'ק פוינט הורגשה גם בשורה התחתונה, עם רווח נקי של 211 מיליון דולר ברבעון הראשון לעומת רווח של 204 מיליון דולר ברבעון המקביל. עם זאת, בעקבות הרכישה החוזרת של מניותיה, שמקטינה את מספר המניות בשוק, צ'ק פוינט עקפה את תחזית הרווח של וול סטריט. החברה דיווחה על רווח של 1.57 דולר למניה לעומת ציפיות לרווח של 1.55 דולר למניה. תזרים המזומנים מפעילות המשיך להפגין עוצמה ועמד על 398 מיליון דולר, מעט יותר מאשר ברבעון המקביל. התחזית שסיפקה צ'ק פוינט אתמול לרבעון השני שמרנית בקצה התחתון שלה ומניחה קיפאון במספרים, אך אם היא תגיע לרף הגבוה של התחזית - 575 מיליון דולר בהכנסות ו־1.65 דולר למניה בשורת הרווח - תהיה זו הוכחה נוספת למשקיעים שמשהו טוב עובר על החברה הוותיקה.


תגיות