אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס הענן והדאטה

"אפשר להציל את העולם מההשפעה ההרסנית של תעשיית האופנה - דרך הענן"

תעשיית האופנה המיושנת מבזבזת משאבים אדירים של מים וטקסטיל כדי לייצר בגדים שמרביתם מוצאים את דרכם לפח; אביחי פלד מנכ"ל Browzwear, אמר בכנס הענן והדאטה של כלכליסט: "85% מפריטי האופנה נזרקים ויש להם השפעה הרסנית על כדור הארץ. רק אחרי הקורונה שסגרו מפעלים בסין, היצרנים התחילו להקשיב לנו"

01.05.2022, 13:35 | דותן לוי

"אני רוצה לקחת אתכם חזרה לבוקר, כשכולכם מדדתם בגדים לקראת הכנס הזה, תחשבו על מה עבר לכם בראש לפני כן...עבורי, לפני שאני מתלבש לאירוע חשוב לי להראות טוב ולהרגיש נוח בבגדים שאני לובש, אבל השאיפה הזו לא תמיד נפגשת עם הדרך שבה תעשיית האופנה עובדת ומציעה לנו בגדים, כיום הדרך שלהם היא לשחרר אל השוק מגוון עצום של פריטים שמגיעים אל החנויות", כך אמר אביחי פלד מנכ"ל Browzwear בכנס הענן והדאטה של כלכליסט.


קראו עוד בכלכליסט:


לדבריו, אנשי תעשיית האופנה נעזרים כיום במעצבים כדי לייצר לנו את הבגדים, אלא שיש בדרך הזו הרבה בעיות, התהליכים שעוברת תעשיית האופנה נותרו עדיין מאד מסורתיים ידניים ואיטיים מאד. לפי פלד, כדי לייצר חולצת טישרט פשוטה לוקח בממוצע כ-50 שבועות ויותר עבור בגדים מעוצבים, "זה מחייב את יצרני האופנה לחשוב שנתיים קדימה כדי לנבא מה יהיה הטרנד הבא. מה שקורה זה שהם לא תמיד "פוגעים", לעתים קרובות הם מפספסים וכשזה קורה והבגדים לא נמכרים אז חלקם מושמדים ואנחנו מקבלים הררי בגדים שנזרקים".

המספרים שמספק פלד הם בלתי נתפסים, כ-85% מכלל הפריטים מושמדים על בסיס שנתי ויש להם השפעה הרסנית על כדור הארץ, אך לא מדובר רק בהשמדה של פריטי לבוש, במהלך תהליך הייצור מבוזבזים משאבים רבים, כך למשל, כדי לייצר חולצת טי שירט פשוטה נדרשים כ-2,700 ליטר של מים.

"הבנו שאחת הבעיות העיקריות היא התהליך שבו מיוצרים הבגדים, כחלק מהתהליך מעצבי הבגדים שולחים סקיצות ופריטים למפעלי הבגדים, בדרך כלל מפעלים בסין, אלה מייצרים דוגמה ומטיסים אותה חזרה למעצבים. הפינג פונג הזה בין המעצבים ליצרנים יכול לארוך חודשים ולפעמים שנים למוצר אחד. החלטנו לפתור את הבעיה הזו ויש לנו הדמיות דיגיטליות שמאפשרות לחסוך את המשלוחים האלה, לדעת באופן מדויק איך המוצר יראה וירגיש, כך שכאשר הוא נשלח למפעל הסקיצה הזו היא תאפשר ליצרנים להראות ולהרגיש בדיוק כפי שהמעצב שלו תכנן אותו. היה כאן אתגר גדול, כי עד היום תוכנות עיצוב נועדו לרהיטים רכבים ומוצרים קשיחים, ובמקרה זה מדובר בבדים, אבל הצלחנו בכך. חשבנו שפתרנו את הבעיה אבל התעשייה אימצה את הפתרון שלנו מאד לאט, והבנו שזה כמעט בלתי אפשרי לשנות הרגלים של עשרות שנים, ובינתיים התעשיות המשיכו לייצר בצורה דומה והמשיכו לזהם את העולם".


אביחי פלד, מנכ"ל Browzwear, צילום: אוראל כהן אביחי פלד, מנכ"ל Browzwear | צילום: אוראל כהן אביחי פלד, מנכ"ל Browzwear, צילום: אוראל כהן


השינוי לפי פלד התרחש כשהגיעה הקורונה: "לא הייתה דרך להמשיך ביצור באותם תהליכים, המפעלים נסגרו ובמשך חודשים שלא ניתן היה לשלוח דוגמאות פיסיות וכשהשגרה החלה לחזור היצרנים נותרו בלי דוגמאות והבינו שיש צורך בפתרון חדש שקיים. באמצעים דיגיטליים אפשר היום לקבל החלטות דומות".

לפי פלד, הטכנולוגיה מיועדת כיום למעצבים ולחברות ענק ובהתבסס על הדוגמאות הדיגיטליות ניתן לקצר את התהליך מחודשים ושנים לשבועות בלבד. "בהמשך אפשר יהיה ליצור בגדים שיהיו תפורים למידות שלך. ברגע שכל התהליך יושלם ומועבר דרך הענן תהיה היכולת להעביר את הנתונים על הגוף שלך והמעצבים יוכלו להבין מה הם החומרים שקיימים אצל המפעלים ולהשתמש במה שיש, פחות אנשים יזמינו בגדים מיותרים ולא מתאימים".

תגיות