אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות האוטובוסים יקבלו 55 אלף שקל על כל נהג שייקלט לעבודה אוטובוסים של אגד | צילום: אגד

חברות האוטובוסים יקבלו 55 אלף שקל על כל נהג שייקלט לעבודה

משרד התחבורה יעניק 55-10 אלף שקל לחברות התחבורה הציבורית על כל נהג שיוכשר ויגויס לעבודה כדי להתגבר על המחסור ב־6,000 נהגים. המהלך מתמרץ את החברות לגייס עובדים, אבל לא בטוח שיתמרץ את העובדים להתגייס

02.05.2022, 20:08 | יובל שדה

משרד התחבורה יעניק בין 10 ל־55 אלף שקל לחברות התחבורה הציבורית על כל נהג שיוכשר וייקלט לעבודה. בכך מקווים במשרד התחבורה להתגבר על המחסור ב־6,000 נהגים במערך התחבורה הציבורית שמונע את הגדלת השירות. למרות החגיגות במשרד התחבורה, בפועל מדובר מדובר בנוהל שמעניק לחברות תמריץ לגייס עובדים, אבל לא לנוהל שמשפר את תנאי הנהגים.

קראו עוד בכלכליסט:

המענקים, שיינתנו על ידי רשות התחבורה הציבורית הארצית, ישולמו עבור 2,500 נהגי ונהגות האוטובוסים הראשונים שיצטרפו למערך התחבורה הציבורית בכל החברות המפעילות. על כל נהג שיוכשר בתוך 8 חודשים ויישאר לעבוד במערך התחבורה הציבורית במשך שנה תקבל החברה המפעילה כ־10,000 שקל. על כל נהג שיוכשר במסלול מואץ של 4 חודשים תקבל החברה בין 20 ל־55 אלף שקל, בהתאם ליחס בין מספר הנהגים שהכשירה לבין מצבת העובדים המקורית שלה. החברות יממנו את כל עלויות ההכשרה של הנהגים. מי שיוכשר במסגרת המסלול המואץ יקבל "דמי קיום" בגובה שכר מינימום לפחות.


במשרד התחבורה טוענים כי עלות ההכשרה של נהג חדש היא כ־40 אלף שקל, אך לפי אחת מחברות התחבורה העלות היא כ־20 אלף שקל. עלות המהלך יכולה להגיע ל־137 מיליון שקל.

בחברת דן בירכו על התוכנית, "בתקווה שתצליח להגדיל את פוטנציאל הפונים לקבלת רישיון רכב לתחבורה ציבורי. עם זאת, נראה שזהו רק חלק מפתרון כולל שחיייבים ליישם בענף, ובמרכזו עלייה משמעותית בשכר הנהג".

רן שדמי, מ"מ מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית (שמתמודד כעת גם במכרז על התקן הקבוע ונחשב למועמד מוביל לתפקיד), אמר ל"כלכליסט" כי במסגרת תקציב המדינה הוחלט על תוכנית חומש לתוספות שירות לתחבורה ציבורית בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה. לדבריו, "מדובר ביותר מ-3,500 אוטובוסים שיתווספו לתחבורה הציבורית. על כל אוטובוס יש בין 1.6 ל-1.7 נהגים, אז אנחנו צריכים קרוב ל-6,000 נהגים נוספים חדשים וזה בנוסף לפרישה טבעית של נהגים. מצאנו לנכון לייצר תמריץ למפעילים לבצע הליך מזורז להכשרת נהגים על מנת להדביק את הפער. עשינו פעילות דומה בסוף 2018 ולפני משבר הקורונה, וראינו שזה עבד".


אוטובוס של דן, צילום: תומריקו אוטובוס של דן | צילום: תומריקו אוטובוס של דן, צילום: תומריקו

עד 2016 הוכשרו פחות מ־1,500 נהגים חדשים מדי שנה, אך ב־2019 נרשם זינוק והוכשרו 4,200 נהגים חדשים. ב־2020 המספר צנח שוב בגלל הקורונה. במשרד התחבורה מודעים לכך שחלק מבעיות ההכשרה קשורות לבירוקרטיה ולטענתם הם עובדים על יצירת "מסלול ירוק" באגף הרישוי לטובת הכשרה מזורזת של נהגים.

שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה לתוכנית וכתבה כי "המהלך שאנחנו משיקות הוא צעד אחד בסדרה של פעולות רבות שנועדו לחזק את מעמד הנהג/ת, לשפר את תנאי העבודה וההעסקה, לקדם את העלאת השכר ולשים דגש על הכשרה איכותית, ממוקדת ויעילה".

למרות דבריה של השרה, בכירים במשרד התחבורה לאו דווקא סבורים כי העלאת השכר על ידי הממשלה היא הצעד המרכזי בפתרון הבעיה. לדבריהם, התחרות בין החברות גורמת להעלאת שכר על ידי המפעילים. הם ציינו כי נהגים בתחבורה הציבורית מרוויחים כ-10 שקלים יותר מנהגים בחברות הסעים. בין היתר, נטען כי צעדים יעילים יותר כוללים קידום של נתיבי תחבורה ציבורית ושיפור תנאי השירות של הנהגים כמו שדרוג המסופים.

תגיות