אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב בתל אביב: המערכת שתדע לזהות האם ולמה צפרתם רחוב אבן גבירול בתל אביב | צילום: אוראל כהן

בקרוב בתל אביב: המערכת שתדע לזהות האם ולמה צפרתם

לפני כשבועיים פורסם ב"כלכליסט" כי בקרוב תופעל ברחוב אבן גבירול בתל אביב מערכת שמיועדת לזהות מצבים בהם נהגים יצפרו שלא כחוק. למערכת שתופעל בתל אביב קוראים NOISEKEEPER - והיא מסוגלת לא רק לזהות צלילי צופרים, אלא גם לקשר אותם לרכב שצפר, ויותר מזה – לסיטואציה שבה זה קרה

10.05.2022, 06:21 | תומר הדר

האם עידן הנהגים הישראלים המצפצפים מתקרב לסיומו? לפני כשבועיים פורסם ב"כלכליסט" כי בקרוב תופעל ברחוב אבן גבירול בתל אביב, נתיב שסובל מאוד מעבודות הרכבת הקלה ומרגיז נהגים רבים, מערכת שמיועדת לזהות מצבים בהם נהגים יצפרו שלא כחוק. בכך מצטרפת עיריית תל אביב לפיילוט שכבר מתקיים בפתח תקווה.


קראו עוד בכלכליסט:


למערכת שתופעל בתל אביב קוראים NOISEKEEPER - והיא מסוגלת לא רק לזהות צלילי צופרים, אלא גם לקשר אותם, לפחות ברמת העיקרון, לרכב אשר צפר, ויותר מזה – לסיטואציה שבה זה קרה.

רחוב אבן גבירול בתל אביב, צילום: אוראל כהן רחוב אבן גבירול בתל אביב | צילום: אוראל כהן רחוב אבן גבירול בתל אביב, צילום: אוראל כהן

הבעיה העיקרית מולה ניצבות העיריות או גורמי האכיפה השונים בנוגע לצפירות היא הניסיון לקשר בין הצופר לאירוע. החוק למניעת מטרדי רעש מתייחס באופן ספציפי לנסיעה בדרך עירונית (בניגוד לדרך בינעירונית). לפי לשון החוק, לנהגים מותר להשתמש בצופר של מכוניתם, אבל הם מורשים לעשות זאת רק "למניעת סכנה קרובה שאין למנוע אותה באופן אחר", למשל כשהנהג רוצה להזהיר ילד שרץ אחרי כדור לכביש. כלומר, לנהג מותר לצפור במקרה חירום - ובהיעדר תיעוד יכולים הנהגים הצופרים לטעון שהיו במצב כזה.

כעת, עם התקנת מערכת שמחברת בין התוצאה לסיבה - לא יוכלו הנהגים עוד לטעון כי צפרו משום שנקלעו למקרה חירום, ויצטרכו בבוא היום לשאת בקנס הקבוע בחוק - 250 שקל.

המערכת נמצאת בשלב הפיילוט שימומן על ידי משווקת המערכת, חברת NOISE LTD הישראלית, ששייכת לקבוצת QIS מרמת הגולן, שבבעלות יצחק נאור. החברה עצמה ניגשה לקול קורא שפרסם לפני כמה חודשים המשרד להגנת הסביבה ומערכות שלה מותקנות כבר בפתח תקווה מנובמבר אשתקד. ב-NOISE מקווים שאם הפיילוט יצליח החברה תוכל להציע את המערכת בערים אחרות תמורת כסף.

ממסמכי האפיון של המערכת אשר הגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי ייחודה של המערכת הוא היכולת לקשר בין מקור הרעש לתיעוד העבירה. המערכת מצוידת ביכולת לקשר באמצעים דיגיטליים בין מקור הרעש (הצפירה) לבין הרכב המבצע - באמצעות שלוש מצלמות וחיישנים, אשר מאפשרים מיקום מדויק של מקור הצפירה.

לפי המפרט, המערכת עצמה נייחת והיא מותקנת במקום גבוה, וכוללת כמה עשרות מיקרופונים שמכוילים לזיהוי של צפירות של רכבים. לפי העירייה, המערכת מיועדת למדידת רעש חזק, ואינה מתאימה, לדוגמה, לתיעוד של שיחות בין אזרחים שעומדים לידה. כמו כן כוללת המערכת עמדת בקרה ומערכת אנליטית וביכולתה גם לזהות מספרי רישוי באמצעות מצלמות ולתעד וידאו של אירועי רעש.

המערכת בתל אביב תותקן סמוך לאחד הצמתים ברחוב אבן גבירול, לאחר שהעירייה תמדוד רמות רעש באזור ותבחן תלונות של תושבים על מטרדי רעש כדי לקבוע איפה לבחון את הפיילוט. בנוסף, באזור יותקנו שלטים שיבקשו מהנהגים לא להשתמש בצופרים.

בשלב הראשון, שיימשך כמה חודשים, הנהגים הצופרים לא יקבלו אפילו אזהרות, והמידע אודות יעילות מערכת זו יתועד בעיריית תל אביב. רק עם תום הפיילוט, בעוד כמה חודשים, יוגשו הממצאים למשרד המשפטים. רק לאחר שהראיות שיופקו מהפיילוט ייבחנו על ידי מומחים משפטיים, תוכל המערכת לקבל גושפנקא חוקית. גם בשלב זה, אם נגיע אליו, לא יינתנו דו"חות מטעם העירייה אלא רק אזהרות. רק כמה חודשים מאוחר יותר יגיעו הדו"חות על סך 250 שקל.

מתכנני המערכת גם מסתכלים קדימה במלחמתם ברעש. בעתיד היותר רחוק, אם שלב הפיילוט הנוכחי יתברר כמוצלח, תוכל המערכת גם לזהות צלילים של אופנועים (אך לא מכוניות), שרועשים מעבר למותר בחוק.

תגיות