אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רנו תמכור שליש מחטיבתה הקוריאנית לג'ילי רנו סמסונג | צילום: רנו

רנו תמכור שליש מחטיבתה הקוריאנית לג'ילי

המכירה מהווה עוד שלב בתכניתו של מנכ"ל רנו, במסגרתה מצמצמת היצרנית הצרפתית את אחיזתה בשווקים גלובליים ומתמקדת בשווקי הליבה שלה באירופה. מי שתרכוש את חלקה של רנו תהיה ג'ילי - תמורת 207 מיליון דולר

10.05.2022, 09:42 | תומר הדר

רנו הצרפתית תמכור שליש מחטיבת הרכב הקוריאנית שלה לג'ילי, כך מדווחות היצרניות. מכירת חטיבת הרכב הדרום-קוריאנית מהווה עוד נדבך בתכניתו של מנכ"ל רנו לוקה דימאו, במסגרתה מצמצמת היצרנית הצרפתית את אחיזתה בשווקים גלובליים ומתמקדת בשווקי הליבה שלה באירופה.

קראו עוד בכלכליסט:

המהלכים עומדים בניגוד לאסטרטגיה שהנהיג קרלוס גוהן - המנכ"ל הנמלט של רנו ניסאן העולמית שדגל בהתפשטות גלובלית, כולל הקמת מפעלים, על פני כמה שיותר שוקי מפתח. במקרה של רנו דרום קוריאה, השידוך הלא סביר בין יצרנית רכב צרפתית ותאגיד קוריאני החל בשנת אלפיים עם הקמת רנו סמסונג מוטורס שיצרה רכבי רנו שנשאו את סמל סמסונג בקוריאה וסמל רנו באירופה (וגם בישראל - רנו קולאוס לדוגמה הגיעה ארצה מקוריאה).

בפועל, תכניתה של סמסונג לתפוס נתח משמעותי משוק הרכב הקוריאני לא צלחה: מכוניות הרנו של החברה, לא הצליחו לתפוס נתח שוק משמעותי, במיוחד לא בשוק שהשחקניות הדומיננטיות ביותר בו הן יונדאי וקיה. לעומת זאת המכוניות שכן יוצאו לאירופה לא קלעו לטעם הלקוחות האירופים ועלויות השינוע שלהן מקוריאה היו יקרות במיוחד. בתחילת 2022 הודיעה רנו-סמסונג מוטורס כי היא צפויה להוריד את שמה של סמסונג מהמכוניות - וכי תייצר משנת 2024 מכוניות שמבוססות על פלטפורמה של ג'ילי הסינית.

רנו סמסונג, צילום: רנו רנו סמסונג | צילום: רנו רנו סמסונג, צילום: רנו

כעת, מודיעה רנו כי ג'ילי תרכוש שליש מהזרוע הקוריאנית שלה תמורת 264 מיליארד וון קוריאני (207 מיליון דולר). למהלך כזה בו יצרן רכב סיני רוכש נתח משמעותי ביצרן רכב ששוכן פיזית בקוריאה יש משמעות גבוהה עבור שוק הרכב העולמי: ג'ילי נמצאת זה שנים ב"מסע קניות" של מותגי רכב מערביים: ולוטוס הבריטית וגם וולוו. למעשה, כיום מכוניות שמיוצרות על ידי ג'ילי והחברות שבשליטתה משווקות בישראל על ידי מספר יבואנים (לדוגמה- יוניון מוטורס יבואנית טויוטה המייבאת ארצה את ג'ילי וחברת מאיר המייבאת ארצה את פולסטאר ואת וולוו).

חדירה של ג'ילי לקוריאה אומנם לא יכולה לייצר תחרות ליונדאי וקיה במישור המיידי, אבל כן מקרבת את ג'ילי ל"משאב" החשוב ביותר של קוריאה עבור תעשיית הרכב העולמית: יצרני הסוללות לרכב חשמלי כדוגמת LG CHEM שוכנים בקוריאה ומחזיקים בטכנולוגיות בעלות חשיבות גבוהה לענף. מעבר לכך, לפיתוח של מכונית רנו קוריאה שתתבסס על פלטפורמת רכב חשמלי של ג'ילי (שמשמשת גם את וולוו) יש חשיבות גבוהה עבור שוק הרכב המקומי: רנו, כיצרנית, עדיין לא הצליחה לפצח את נוסחת הרכב החשמלי. למרות שרנו הייתה הראשונה שיצרה חשמליות עממיות, היום היא רחוקה מלהימצא במקומות הראשונים בטבלאות מכירת הרכב החשמלי באירופה. יצור של רכב חשמלי בעוד שנתיים בלבד בהתבסס על פלטפורמה מוכחת של ג'ילי - ממפעל שייצא לישראל מכוניות במשך שנים עשויה להיות בשורה חשובה במיוחד עבור שוק הרכב הישראלי - ועבור קבוצת קרסו יבואנית רנו שאינה מחזיקה כיום בזיכיון לייבוא מותג רכב סיני.

תגיות