אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ליקויים במערך ניהול הסיכונים מפני מעילות במשרדי הממשלה מעילה | צילום: שאטרסטוק

דו"ח המבקר

ליקויים במערך ניהול הסיכונים מפני מעילות במשרדי הממשלה

מבקר המדינה טוען כי אף משרד ממשלתי לא גיבש מדיניות ניהול סיכונים מפני מעילות או הקים ועדת היגוי לניהול סיכונים. עוד עולה מהדו"ח כי בעוד ל-63% מהחברות הממשלתיות (32 חברות) יש "קו חם" להגשת תלונות ודיווחים בנושא, רק ל-18% מהמשרדים (4 משרדים בלבד) יש קו שכזה

10.05.2022, 16:00 | עמיר קורץ

דו"ח מבקר המדינה בנוגע למניעת מעילות במשרדי ממשלה ובחברות ממשלתיות מצביע על ליקויים רבים בתחום מערך ניהול הסיכונים למניעת מעילות ובתחום מערכות המידע, כמו גם על ליקויים רבים ביישום בקרות שיצמצמו מעילות בתחומים כמו משאבי אנוש ושכר, רכש ומלאי, גבייה ואמצעי תשלום

לכל ידיעות דו"ח מבקר המדינה - לחצו כאן

בדיקת משרד מבקר המדינה בוצעה באמצעות סקר מקיף בקרב 74 ארגונים ממשלתיים – 23 משרדי ממשלה ו-51 חברות ממשלתיות, ונערכו גם בדיקות השלמה בחלק מהמשרדים והחברות.

בין השאר גילה המבקר מתניהו אנגלמן כי אף משרד ממשלתי בישראל לא גיבש מדיניות ניהול סיכונים מפני מעילות או הקים ועדת היגוי לניהול סיכונים. כמו כן, באף משרד ממשלתי אין מנהל סיכונים כלל-ארגוני, אף משרד גם לא ביצע סקר סיכונים כלל-ארגוני וכך גם לא ביקורת פנימית בתחום הסיכונים.


רק ל-18% ממשרדי הממשלה יש "קו חם" להגשת תלונות בנושא מעילות, צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת רק ל-18% ממשרדי הממשלה יש "קו חם" להגשת תלונות בנושא מעילות | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת רק ל-18% ממשרדי הממשלה יש "קו חם" להגשת תלונות בנושא מעילות, צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת


לעומת המצב במשרדי הממשלה, המצב בחברות הממשלתיות טוב יותר – רבע מהן גיבשו מדיניות ניהול סיכונים מפני מעילות, ובמרביתן יש מנהל סיכונים כלל-ארגוני או ועדת היגוי לניהול סיכונים והן ביצעו סקרי סיכונים. עם זאת, רק רבע מהחברות הממשלתיות ערכו ביקורת פנימית בנושא.

עוד עולה מהדו"ח כי בעוד ל-63% מהחברות הממשלתיות (32 חברות) יש "קו חם" להגשת תלונות ודיווחים בנושא מעילות, רק ל-18% מהמשרדים (4 משרדים בלבד) יש קו שכזה. בנוסף נמצא כי ב-32% ממשרדי הממשלה וב-25% מהחברות הממשלתיות שנבדקו אין בקרות ממוחשבות לאיתור חריגות ומגמות שעשויות להצביע על התנהלות לא תקינה, וכי ב-91% מהמשרדים וב-78% מהחברות לא משתמשים בטכנולוגיות חדשניות להתמודדות עם מעילות. אגב, ב-2 משרדים ממשלתיים (9%) וב-18 חברות ממשלתיות (35%) אין הגבלה על חיבור התקן נייד לסביבת המחשב, ובשיעור ניכר מהמשרדים והחברות אין גם התרעה על ניסיונות חיבור כאלו. המבקר ממליץ למשרדי הממשלה ולחברות הממשלתיות להטמיע בקרות ממוחשבות העשויות לסייע במניעת מעילות ובאיתורן.

מלבד מערכות המידע, הצביע דו"ח המבקר גם על סיכונים מפני מעילות שיכולים לנבוע ממערכות משאבי האנוש והשכר, הגבייה, הרכש והמלאי ואמצעי התשלום. המבקר ממליץ שלאור הליקויים ביישום בקרות בתהליכים התפעוליים במערכות האלה, על משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות לבחון את הצורך ביישום והטמעה של בקרות מתאימות כדי לצמצם את הסיכונים למעילות.

בסיכום הדו"ח כותב המבקר כי היקף הפעילות הכספית של משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות, אופיים, מורכבותם ומספר העובדים הגדול בהם - חושפים אותם למעילות. הוא קובע כי "כדי למנוע מעילות דרוש הליך מקיף ומורכב הכולל ביסוס תרבות ארגונית נאותה, הגברת המודעות לנושא בקרב עובדי הארגון, זיהוי מוקדם של הסיכונים ונקודות החולשה במערכות הארגון, בניית תוכנית מוסדרת למניעת מעילות והטמעת בקרות ומערכות ייעודיות להפחתת הסיכונים". המבקר מציין שעל משרדי הממשלה, החשכ"ל, רשות החברות הממשלתיות והחברות עצמן, להפיק לקחים מהליקויים שהתגלו ולפעול לתיקונם.


תגיות