אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר: עמידר לא מתחזקת את הבניינים שבאחריותה בניין של עמידר | צילום: עמית שעל

דו"ח המבקר

המבקר: עמידר לא מתחזקת את הבניינים שבאחריותה

מבקר המדינה קובע, כי אופן ניהול התחזוקה השוטפת של היחידות שבאחריות חברת הדיור הציבורי אינו מספק, וכתוצאה מכך יש קשיים ואף עיכוב באיכלוסן . דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי: "המצב בשטח חמור. אנו מקבלים מאות פניות על דירות הרוסות שנמצאות במצב שלא ראוי לחיי אדם"

10.05.2022, 16:00 | גיא נרדי

אופן ניהול התחזוקה השוטפת של יחידות הדיור שבאחריות חברת עמידר אינו מספק, וכתוצאה מכך יש קשיים ואף עיכוב באיכלוסן, כך קובע דו"ח מבקר המדינה.

לכל ידיעות דו"ח מבקר המדינה לחצו כאן

עמידר, שהוקמה ב-1949, מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של המדינה בנושאי דיור ציבורי. החברה מנהלת כיום כ-38 אלף יח"ד במסגרת דיור קבע וכמה מאות יח"ד זמני. פעולותיה כוללות את אכלוס יחידות הדיור והחזקתן, התקשרויות מול הדיירים וגביית שכר דירה, וכן מכירת יח"ד בהתאם למדיניות הממשלה.

מספר זכאי משרד הבינוי והשיכון הממתינים לדיור ציבורי, נכון למועד סיום הביקורת בספטמבר 2021, עמד על כ-5,700 משקי בית. דו"ח המבקר מצא כי משך איכלוס של כרבע מיחידות הדיור "לאכלוס חוזר" עלה על חצי שנה, ושכ-39% מיחידות הדיור המיועדות לאכלוס דיירי עמידר המנוהלות על ידי עמידר עומדות ריקות למעלה מ-300 ימים.

ממצאי הבדיקה מגלים שמשך הטיפול בליקויים בטיחותיים חרג ממדד השירות (SLA); שחלק ניכר מן התקציב עבור תחזוקת שבר (Break down maintenance) משמש לתחזוקה שוטפת של מעט יח"ד; שמספר יחידות הדיור שבוצע בהן "שיפוץ עמוק" פחת במהלך השנים 2018 - 2020, והיה נמוך מהצורך שהעריכה עמידר (2,000) ובממוצע עמד על כ-970 יח"ד; שחלק מיחידות הדיור שבניהולה של עמידר דווחו כלא ראויות למגורים, אך השיפוץ לא בוצע עקב היעדר תקציב (44 יח"ד בנובמבר 2021); ושמשך הטיפול במבנים שמוגדרים כ"מסוכנים" לוקח הרבה מאד זמן - כך בחודש ספטמבר 2021 היו 138 יח"ד ב-35 מבנים מסוכנים.


בנייני עמידר (ארכיון), צילום: עמידר - באדיבות אפיק הירדן בנייני עמידר (ארכיון) | צילום: עמידר - באדיבות אפיק הירדן בנייני עמידר (ארכיון), צילום: עמידר - באדיבות אפיק הירדן


מבקר המדינה מסכם את הבדיקה שלו את חברת עמידר בפנייה למשרד הבינוי והשיכון לקחת אחריות על פעילות החברה באמצעות ביקורת יותר מהודקת. מעמידר נדרש לטפל בליקויים תחזוקתיים, לשפר את השירות לדיירי עמידר שמתלוננים על ליקויי תחזוקה ולייעל את פעילותה.

דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי סבור שההתנהלות של עמידר בעייתית, בלשון המעטה: "מדהים ומקומם שעמידר רק לאחרונה פירסמה דוחות על רווחיות ובמקביל הדירות שהיא מתחזקת נמצאות במצב מחפיר שמסכן את המשפחות החיות בדיור ציבורי. עוד יותר מקומם שרק לאחרונה גילינו שעמידר מקצצת בתקציבי השיפוצים ומשקיע יותר בתקציב ״כיבודים״ למנהלים שלה.

"אני מוכרח להגיד שהמצב בשטח חמור. אנו מקבלים מאות פניות על דירות הרוסות שנמצאות במצב שלא ראוי לחיי אדם. חלונות שבורים בחורף, דלתות שבורות, נזילות, הצפות וביוב זורם. החברה מסרבת לענות לפניות הדיירים ומתעלמת מהמצב שלהם. הגיע הזמן לנקוט באמצעי ענישה נגד החברה כדי לכפות עליה התנהלות תקינה. אם עמידר היא לא כתובת לחשוב על שינויים מבניים, אז ראוי שאחרים יובילו לתיקון".

מעמידר נמסר, "יש לנו הערכה רבה למוסד הביקורת ובהתאם - פעלנו בהצלחה לטפל בנושאים שהועלו ע״י המבקר במסגרת השינוי שעברה עמידר בשנת 2021 ועוד בטרם השלמת הדו"ח. במהלך שנת 2021 בוצע בחברה שינוי ארגוני נרחב ומונתה שדרה ניהולית חדשה, שפעלה מיוזמתה לשינוי ושיפור תהליכי העבודה, בין היתר, בשים לב להערות המבקר ובתחומים רבים נוספים. באשר לשיפוצים - יש לציין שלחברת עמידר אין שליטה ואחריות על היקף השיפוצים המתוקצבים מידי שנה ע״י המדינה בהתאם לסדרי עדיפויות שאינם בשליטת החברה. יחד עם זאת נציין כי בשנת 2022, בהתאם לתקציבים שניתנו לחברה, החלה עמידר במבצע חסר תקדים לשיפוץ עומק ב-75% מכלל הדירות הנמצאות במצב התחזוקתי הירוד ביותר".



תגיות