אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבת זזה: נת"ע תחתום על הסכמים בקווים ירוק וסגול הקו הסגול ברמת גן של הרכבת הקלה | באדיבות נת"ע

הרכבת זזה: נת"ע תחתום על הסכמים בקווים ירוק וסגול

לכלכליסט נודע שלמרות התנגדות החברות הסיניות שנפסלו במכרז, הסכם הזכיינות ייחתם בשבוע הקרוב ויאפשר לחברות הזוכות להתחיל לעבוד; במקביל, הממשלה צפויה לאשר בקרוב חלקים מתוואי הרכבת התחתית בגוש דן, והקואליציה פועלת לגבש רוב להעברת חוק המטרו

11.05.2022, 06:00 | יובל שדה

חברת נת"ע צפויה לחתום בשבוע הקרוב על הסכמי הזכיינות עם שתי הזוכות במכרז להקמת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן.

קראו עוד בכלכליסט:


ביום חמישי החברה תחתום על הסכם הזכיינות להפעלת הקו הסגול עם הקבוצה שמורכבת משפיר ו־CAF, וביום שני החברה תחתום על הסכם הזכיינות לקו הירוק עם הקבוצה המורכבת מאלקטרה, דן ואלסטום. מרגע שהחברות יחתמו על הסכם הזכיינות הן יוכלו להתחיל בתהליך של סגירה פיננסית ותכנון, והצפי הוא שתוך שנה הן יוכלו להתחיל לבצע בפועל את העבודות על שני הקווים. בראיון שפורסם ב"כלכליסט" בחודש שעבר, אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק כי הוא מעריך שהקו הסגול יהיה מוכן עד סוף 2026 ושהקו הירוק יהיה מוכן עד סוף 2027.


מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הצפי - תוך שנה יתחילו העבודות, צילום: יובל חן מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הצפי - תוך שנה יתחילו העבודות | צילום: יובל חן מנכ"ל נת"ע חיים גליק. הצפי - תוך שנה יתחילו העבודות, צילום: יובל חן


בעקבות כוונת נת"ע לחתום עם הקבוצות, פנה אתמול עו"ד דורי קלגסבלד, המייצג את קבוצת אורבניקס המורכבת מאגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRCC ו־CRRC שנפסלו במכרז, ליועצים המשפטיים של משרדי האוצר והתחבורה, במטרה למנוע את החתימה על הסכמי הזכיינות. קבוצת אורבניקס מוחה על כך שהיא נפסלה מפני שהצעתה הייתה זולה מדי, ולטענתם החברה נפסלה משיקולים זרים, עקב מעורבות הממשל האמריקאי שדרש לפסול את החברות הסיניות, מעורבות שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט". לפי מכתבו של קלגסבלד, הצעת החברה בקו הירוק הייתה זולה ב־6% בלבד מההצעה הזוכה, מה שמוביל להפסד של 1.4 מיליארד שקל לציבור.

במקביל, הממשלה פועלת לקדם גם את פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן, למרות שבריריות הקואליציה. בעוד כ־10 ימים צפויה ועדת השרים לענייני פנים לאשרר את התוואי של מקטעי המטרו, שאושרו בוועדה לתשתיות לאומיות. שני המקטעים שהממשלה תאשר הם קו M3, שיעבור דרך בת ים, חולון, אור יהודה, קריית אונו, פתח תקווה, רמת השרון והרצליה, והמקטע הדרומי של קו M1, שיעבור בחולון וראשון לציון ומשם מתפצל למקטע שמכיל את נס ציונה ורחובות ומקטע שמכיל את באר יעקב, רמלה ולוד.


הקו הסגול ברמת גן, הרכבת הקלה, באדיבות נת"ע הקו הסגול ברמת גן, הרכבת הקלה | באדיבות נת"ע הקו הסגול ברמת גן, הרכבת הקלה, באדיבות נת"ע


לאחר שהממשלה תאשר את התוואי של שני המקטעים, חברת נת"ע תוכל להתקדם בעבודה עליהם ולהתחיל בתכנון המפורט שלהם. שאר קווי המטרו, M1 צפון ו־M2 עדיין נמצאים בהליך בחינת התנגדויות במוסדות התכנון.

בקואליציה מעוניינים להעלות בקרוב להצבעה את חוק המטרו, אך חוששים לעשות זאת לפני שיהיה להם רוב מובטח. מי שפועלות להשיג את הרוב הדחוק הן שרת התחבורה מרב מיכאלי ויו"ר הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שהעבירה את החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדה. מלשכת מיכאלי נמסר כי הן לא מוכנות להגיע למצב שבו החוק יעלה וייפול מפני שמדובר ב"חוסר אחריות". בדרג המקצועי חוששים כי אם הממשלה תיפול, אז ייאלצו להעביר את החוק שוב בדיוני ועדה, ובכך הפרויקט היקר ביותר בתולדות ישראל יתעכב.






קראו עוד בכלכליסט:


תגיות