אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן קשיחות: האם מלכת הרטרו מסוגלת לייצר רכב שטח חשמלי? אינטרנשיונל סקאוט | תומר הדר

מבחן קשיחות: האם מלכת הרטרו מסוגלת לייצר רכב שטח חשמלי?

פולקסווגן הודיעה השבוע כי היא נערכת להחייאת הסקאוט - מותג שירד מהכביש לפני 22 שנה. האם תצליח לרכוש את אמון האמריקאים, שהטעם שלהם ברכבי שטח, קל וחומר חשמליים, בררני במיוחד?

13.05.2022, 11:55 | תומר הדר

השבוע נפוצה בארה"ב שמועה אשר התבררה במהרה כנכונה: פולקסווגן נערכת להחייאת האינטרנשיונל סקאוט - רכב שטח קשוח שלא יוצר זה עשרות שנים.


קראו עוד בכלכליסט:

סקאוט הוא אחד מרכבי השטח האמריקאים הסגורים ה"אמיתיים" הראשונים. אפילו בישראל ניתן עדיין למצוא כמה יחידות שלו - גם בתצורת טנדר וגם בתצורה סגורה.

לפי הודעתה הקצרה של פולקסווגן, אשר לוותה בשני איורים רשמיים, של טנדר ושל רכב שטח, הסקאוט החדש יהיה חשמלי, ייוצר בארה"ב למען האמריקאים ויגיח לאוויר העולם בשנת 2026 כמותג חדש ונפרד בתוך קבוצת פולקסווגן.

לאינטרנשיונל יש סיפור מעניין: היא מעולם לא היתה יצרנית של רכבי שטח, אפילו לא בדיוק יצרנית רכב. החברה מאינדיאנה החלה את דרכה בכלל בייצור של כלים חקלאיים בשנת 1902, ומכיוון שהלקוחות העיקריים שלה היו חקלאים, באינטרנשיונל הוחלט שמה שהחקלאים צריכים, החקלאים יקבלו, בין אם מדובר בטרקטור ובין אם מדובר בדרך להגיע העירה כשהטרקטור איטי מדי.

וכך באינטרנשיונל הוחלט לייצר גם טנדרים, ששווקו כאמור גם בישראל. ואולם החקלאים הפתיעו את אינטרנשיונל אחרי שחזרו ממלחמת העולם השנייה כדי לעבד את שדותיהם: הם רכשו מאות אלפי ג'יפים, מכיוון שזהו הרכב היחיד שהם הכירו מהמלחמה באירופה שמסוגל גם לנסוע בשדות, גם להתחבר לציוד חקלאי ובעצם לעשות הכל.

מכיוון שאינטרנשיונל לא היתה מספיק ממומנת כדי לפתח במהרה רכב שטח, היצרנית החליטה לחכות ולראות מה ג'יפ תעשה אחרי שתבין שכל מה שיש לה ביד הוא רכב ממלחמת העולם השנייה. ואכן, בג'יפ ייצרו בשנות ה-50 ג'יפ שיש לו חידוש מהפכני - גג. כזה שמגן מגשם ושלג ומאפשר לקחת את המשפחה לטייל.


תרשים של דגמי אינטרנשיונל סקאוט חשמליים שהציגה פולקסווגן, יצרן תרשים של דגמי אינטרנשיונל סקאוט חשמליים שהציגה פולקסווגן | יצרן תרשים של דגמי אינטרנשיונל סקאוט חשמליים שהציגה פולקסווגן, יצרן


באינטרנשיונל למדו היטב את מה שג'יפ עשתה והציגו בשנת 1961 רכב שטח סגור ראשון: הסקאוט. במפתיע, דווקא יצרנית הציוד החקלאי הקטנה עשתה משהו לפני פורד ושברולט: היא הציגה רכב שטח אמיתי וקשוח וגם סגור, הדבר הכי קרוב שיש למכונית משפחתית - עם יכולת לנסוע בבוץ ובשלג. הלקוחות הבינו מהר מאוד שיצרנית הטרקטורים הקשוחה יודעת לייצר רכבי שטח – והאינטרנשיונל סקאוט הפך לסיפור הצלחה.

במהלך השנים הוצגו כמה דורות של הסקאוט, אפשרויות ההנעה גדלו והלכו, ממנועי שמונה בוכנות ועד מנועי דיזל - והלקוחות נהרו לאינטרנשיונל. אבל מאז התרחשו כמה תהליכים: קודם כל, פורד ושברולט הבינו מה קורה בשוק והציגו את הברונקו והבלייזר, בהתאמה. גם ג'יפ התקדמה. ואינטרנשיונל גילתה במהרה שבניגוד לכל היצרניות האחרות, לה אין "גב" של מכוניות מדגמים רבים. כלומר, היא מייצרת רק רכבי שטח – וברגע שהמתחרים עשו משהו יותר טוב, אין לה כסף למחקר ופיתוח.

וכך, לאחר כמעט 20 שנות ייצור, האינטרנשיונל סקאוט האחרון ירד מפס הייצור. כחמש שנים לאחר מכן, אינטרנשיונל הארווסטר חדלה להתקיים, לא לפני שהקימה חטיבת משאיות שנמצאת כיום בשליטה של פולקסווגן. כאן העלילה מסתבכת: לפולקסווגן אכן יש את הזכויות להשתמש בשם אינטרנשיונל, כלומר היא יכולה לייצר סקאוט משלה, כפי שאכן הודיעה שתעשה. אבל האם פולקסווגן באמת יכולה לייצר רכב שטח קשוח ועוד חשמלי? זו כבר שאלה אחרת.


אינטרנשיונל סקאוט, תומר הדר אינטרנשיונל סקאוט | תומר הדר אינטרנשיונל סקאוט, תומר הדר

על עובדה אחת אין עוררין: אמריקאים אוהבים טנדרים. הם גם אוהבים מאוד רכבי שטח. אבל אמריקאים אוהבים טנדרים ורכבי שטח באופן מאוד ספציפי ושמרני - הם לא יסכימו לקבל כל רכב שיוצע להם, קל וחומר כשמדובר בטנדרים חשמליים.

נתונים שפרסמה פורד ארה"ב לאחרונה מצביעים על תופעה מעניינת: 70% מרוכשי הלייטנינג, הטנדר החשמלי של החברה, הם לקוחות חדשים למותג. רשימות ההמתנה לנפיל החשמלי של ג'נרל מוטורס, ההאמר EV, מלאות עד אפס מקום. ריוויאן מחזיקה בצבר של אלפי הזמנות לטנדר החשמלי שלה.

כדי למכור לאמריקאים רכב שטח צריך שיהיה מאחוריו שם חזק של יצרן רכב ותיק עם "גב" בתחום - או שם לא מוכר אך חדשני להפליא (כלומר ריוויאן). פולקסווגן, וגם אינטרנשיונל שכאמור פשטה רגל, אינן אף אחת מאלה.

פולקסווגן היא מלכת הרטרו: ליצרנית יש מסורת עשירה של ייצור מכוניות פשוטות ואהובות והיא לא מהססת לפרוט על נימי הנוסטלגיה. המיקרובוס של פולקסווגן, למשל, הוא בחזקת נכס עבור החברה, וערכי המותג שהוא משדר הם ברורים לכל אמריקאי. לעומת זאת, אינטרנשיונל היא חברה שלא מכרה רכב שטח אחד במשך 22 שנה. אם לדייק יותר, היא בכלל לא היתה קיימת במשך 22 שנה. פולקסווגן תצטרך לתכנן מאפס מותג עם פלטפורמה מתאימה - שלדה ומכלולי הנעה - ולעטוף את הכל במרכב בעיצוב רטרו חשמלי.

האם פולקסווגן, החברה שחרטה על דגלה מחויבות לסביבה והפכה את ID BUZZ, הרכב של ילדי הפרחים הקשישים לרכב הדגל שלה, תצליח למכור לאמריקאים רכב שטח קשוח של מותג שמת כמעט לפני רבע מאה? את התשובה נדע רק בעוד ארבע שנים.


תגיות