אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס לוגיסטיטק

"בגלל המשבר בשרשרת האספקה יש מעבר מגלובליזציה ללוקליזציה"

כך אמרה אפרת רימר, סמנכ״לית שרשרת אספקה גלובלית באבן קיסר בפאנל שנערך בכנס לוגיסטיטק של כלכליסט ובנק לאומי ועסק בהתמודדות עם אתגרי הדור הבא של עולם הלוגיסטיקה. "בעבר מלאים גבוהים היתה מילה גסה", אמר תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה בטרמינל איקס. "בקורונה הבנו שצריך להחזיק את המלאים קרוב"

16.05.2022, 12:34 | תומר הדר

"כארגונים שעוסקים בלוגיסטיקה, הבינה המלאכותית היא תחום שעלינו להשקיע בו. יש כאן הזדמנות גדולה" - כך אמר בני קלנר, סגן נשיא בכיר לתפעול גלובלי בנטפים, בפאנל שנערך בכנס לוגיסטיטק של כלכליסט ובנק לאומי ועסק בהתמודדות עם אתגרי הדור הבא של עולם הלוגיסטיקה. עוד השתתפו בפאנל אפרת רימר, סמנכ״לית שרשרת אספקה גלובלית באבן קיסר; אייל קמלט, סמנכ"ל שרשרת אספקה גלובלי בקורנית דיגיטל ותומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה בטרמינל איקס. את הפאנל הנחה עיתונאי כלכליסט אדריאן פילוט.


קראו עוד בכלכליסט:


עוד התייחס קלנר לאתגרים שאיתם מתמודדת נטפים: "בנטפים אנו חשופים לאירועי קיצון מכיוון שאנו גלובאליים - תקופת קיפאון, הצפות באירופה, אוניה שלפתע נתקעת בתעלת סואץ. כשזה קורה, זה משפיע על רובנו, ולכן אנו מגדילים את אופק התכנון. ככל שחוסר הוודאות עולה, אנו רוצים לייצר יותר ודאות ולתכנן לטווח קצר - אך במקום זאת אנו מגדילים את אופק התכנון. מעבר לכך, יש מילה שנקראת "עמידות". בקורונה כולנו נחשפנו אליה, במובן של חוסן או כושר התאוששות. אנו משקיעים בכך המון - בתכנון של תרחישים והכנה לבלתי נודע באמצעות הרבה גמישות במערכות שלנו. בעבר 70% מהזמן במערך התפעולי הושקע בייצור, אך כיום היחס הפוך - 70% מהזמן מוקדש ללוגיסטיקה".

בני קלנר, סגן נשיא בכיר לתפעול גלובלי בנטפים: "בעבר 70% מהזמן במערך התפעולי הושקע בייצור, אך כיום היחס הפוך - 70% מהזמן מוקדש ללוגיסטיקה", צילום: יריב כץ בני קלנר, סגן נשיא בכיר לתפעול גלובלי בנטפים: "בעבר 70% מהזמן במערך התפעולי הושקע בייצור, אך כיום היחס הפוך - 70% מהזמן מוקדש ללוגיסטיקה" | צילום: יריב כץ בני קלנר, סגן נשיא בכיר לתפעול גלובלי בנטפים: "בעבר 70% מהזמן במערך התפעולי הושקע בייצור, אך כיום היחס הפוך - 70% מהזמן מוקדש ללוגיסטיקה", צילום: יריב כץ

"הלקוח מצד אחד צריך לקבל הכול מאוד מהר", הוסיף ספנייר, "ומצד שני יש כאן אופרציה כבדה ואיטית. האתגר הוא לבנות מערכת אוטומטית רובוטית מהירה אבל גם כבדה ועמוסה, מערכת שנותנת גיבוי".

אפרת רימר תיארה את המתרחש אצלם בחברה: "אבן קיסר היא חברה ישראלית שהפכה לגלובאלית. יש לנו 4 מפעלי ייצור, אנו מוכרים משטחים למעל 50 מדינות. אלה עשרות אלפי משלוחים בשנה. אני מתמודדת עם האתגר באמצעות התמקדות בהפיכת המשבר להזדמנות. לדוגמה - יש מעבר מגלובליזציה ללוקליזציה. אנו מחזיקים מפעל אמריקאי, והחלטנו לייצר בו יותר ולהסיט ייצור כדי לספק ללקוחות בארה"ב וקנדה. כיום יש לנו 60 פרויקטים שחוסכים לנו עלויות. חלק מזה זה שינוי טכנולוגי - אנו עושים דברים מהר ולוקחים החלטות מהר".

אפרת רימר, סמנכ״לית שרשרת אספקה גלובלית באבן קיסר: "יש מעבר מגלובליזציה ללוקליזציה", צילום: יריב כץ אפרת רימר, סמנכ״לית שרשרת אספקה גלובלית באבן קיסר: "יש מעבר מגלובליזציה ללוקליזציה" | צילום: יריב כץ אפרת רימר, סמנכ״לית שרשרת אספקה גלובלית באבן קיסר: "יש מעבר מגלובליזציה ללוקליזציה", צילום: יריב כץ

לפי אייל קמלט, האתגרים איתם הם מתמודדים קשורים בעיקר לקשר עם הלקוח: "אנו חושבים כיצד לסייע ללקוח להמשיך לצמוח. הפתרון שלנו ללקוחות שלנו הוא לשנות את שרשרת האספקה - מייצור אוף שור, למשל באסיה, לייצור קרוב לבית. כך אנו מורידים את רמות המלאי והמלאי קרוב. אנו עוזרים גם בחיסכון בזריקת מלאים, באמצעות נושא התכנון שקפץ מדרגה אצלנו מבחינה טכנולוגית: באמצעות הטמעת מכונות שמאפשרות ללקוחות יכולת חיזוי, אנו נותנים יותר גמישות ללקוחות. כיום תהליכי תכנון אצלנו הם בליבת החברה, ברמת ההנהלה".

השנתיים האחרונות יצרו שינויים עמוקים ב-DNA של חברות, שינו את כל תחום התכנון. אילו דברים השתנו?

קלנר: "הדה-לוקאליזציה חשובה. לנטפים יש 20 אתרי ייצור שונים בעולם. בשנתיים האחרונות הוספנו כושר ייצור במקומות שונים בעולם והרחבנו פעילות במקסיקו, תורכיה וישראל. כל זה נובע מהסתכלות מחודשת".

תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה בטרמינל איקס: "תפוקה של מערכת רובוטית היא פי 3 או 4 מעובד רגיל", צילום: יריב כץ תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה בטרמינל איקס: "תפוקה של מערכת רובוטית היא פי 3 או 4 מעובד רגיל" | צילום: יריב כץ תומר ספנייר, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה בטרמינל איקס: "תפוקה של מערכת רובוטית היא פי 3 או 4 מעובד רגיל", צילום: יריב כץ

ספנייר: "בעבר מלאים גבוהים היתה מילה גסה. בקורונה הובן שיש להחזיק את המלאים קרוב. נכון שזה דורש יותר, אבל כיום יודעים לזהות מגמות, לדעת מה הצרכן רוצה. ובמקומות שאתה בטוח, אתה יכול להביא את הסחורה יותר קרוב אליך ולגדר את הסיכון. וכן, מגיעים מיילים מסין שלפעמים סחורה לא מגיעה. ההפסד מאי-קבלת בגדי ים לקיץ שווה את לקיחת הסיכון".

אייל קמלט, סמנכ"ל שרשרת אספקה גלובלי בקורנית דיגיטל: "כיום תהליכי תכנון אצלנו הם בליבת החברה", צילום: יריב כץ אייל קמלט, סמנכ"ל שרשרת אספקה גלובלי בקורנית דיגיטל: "כיום תהליכי תכנון אצלנו הם בליבת החברה" | צילום: יריב כץ אייל קמלט, סמנכ"ל שרשרת אספקה גלובלי בקורנית דיגיטל: "כיום תהליכי תכנון אצלנו הם בליבת החברה", צילום: יריב כץ

רימר: "כיום מעל 60% מהמשלוחים בעולם, תאריכיהם משתנים. מי שבסוף השרשרת ונפגע זה הלקוח שרוצה לדעת מתי הסחורה מגיעה. כאן אנו נכנסים לתמונה ולוקחים את שרשרת האספקה למקום דיגיטלי. אנו באבן קיסר מיישמים שימוש במערכת TMS אשר נותנת ללקוחות תאריכים מדויקים. בעת האחרונה גם פיתחנו את תחום ה-BI, כלומר המעקב. מעבר לכך, אנו מטמיעים הליכים בשירות לקוחות".

אוטומציה, דיגיטציה - מי שלא יעשה את התהליכים האלה לא ימשיך להתקיים?

קלנר: "כיום אי אפשר לתפקד בלי התהליכים האלה. ללא רכבים אוטומטיים, למשל, מה שנקרא רכבי AGV. נושא הבינה המלאכותית הוא התחום שכארגונים שעוסקים בלוגיסטיקה עלינו להשקיע בו. יש כאן הזדמנות גדולה".

המשתתפים בפאנל. מימין: אדריאן פילוט, אייל קמלט, תומר ספנייר, אפרת רימר ובני קלנר, צילום: יריב כץ המשתתפים בפאנל. מימין: אדריאן פילוט, אייל קמלט, תומר ספנייר, אפרת רימר ובני קלנר | צילום: יריב כץ המשתתפים בפאנל. מימין: אדריאן פילוט, אייל קמלט, תומר ספנייר, אפרת רימר ובני קלנר, צילום: יריב כץ

ספנייר: "אוטומציה היא הכלי לגשר על פערים. כאשר יש מחסנים וליקוט ידני רגיל, אז מהלקט מטייל במחסן אדיר. הכיוון שאליו אנו הולכים בחברה הוא דווקא שהמלקט הוא סטטי - יש מערכות אוטומטיות ורובוטיות שמביאות את הפריט אל הבן אדם הזה. התפוקה משתפרת כשאדם לא צריך ללכת קילומטראז'. תפוקה של מערכת רובוטית היא פי 3 או 4 מעובד רגיל".

תגיות