אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ועידת האנרגיה

יו"ר בזן משה קפלינסקי: "הממשלה מחייבת אותנו לזקק עוד שנים ארוכות"

משה קפלינסקי בוועידת האנרגיה 2022, "בזן כבר לא אומרת אנחנו 'לא רוצים להיסגר', אנחנו מבינים שבעוד תקופה כבר לא יצטרכו את מה שאנחנו מייצרים". ישראל יניב, יו"ר דור אלון, "לפי הערכות שלנו, בעשור הקרוב תרד צריכת הדלקים ולכן אנחנו צריכים להשלים מקורות הכנסה. אנחנו בדור אלון נציע לשוק אמצעי טעינה מהירים, בקצב של 20 דקות ומטה"

17.05.2022, 14:54 | אמיתי גזית

"המדינה צריכה שבזן תמשיך לייצר דלקים ב-20 השנה הבאות", כך אמר משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן בוועידה הלאומית לאנרגיה 2022 של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. לדבריו, "על פי החלטת הממשלה על פינוי מפרץ חיפה מתעשייה פטרוכימית בזן תוכל להמשיך לפעול בעשור הקרוב. אבל בנספח של החלטת הממשלה יש רשימה אינסופית של מה המדינה צריכה לעשות כדי שהזיקוק יפסיק - למשל הקמת חוות תזקיקים, נמל תזקיקים ועוד. יש הפנמה של הממשלה שחייבים לאפשר רציפות אנרגטית וביטחון אנרגטי ולכן נצטרך להמשיך לזקק עוד הרבה שנים. על פי התחזיות צריכת הדלקים הפוסיליים תגיע לשיא ב-2035, רק ב-2040 הצריכה תרד ותשתווה לרמתה הנוכחית. כך שיש עוד הרבה שנים שנצטרך ללמוד ביחד בצורה היברידית אנרגיות מתחדשות ודלקים פוסיליים.

"עם זאת ברור לגמרי שהאנרגיה הולכת ומשתנה. לכן בזן פרסמה תוכנית אסטרטגית שמדברת על שיפור התעשייה ובמקביל מדברים על כניסה לתחומים אחרים. בזן כבר לא אומרת אנחנו 'לא רוצים להיסגר', אנחנו מבינים שבעוד תקופה כבר לא יצטרכו את מה שאנחנו מייצרים. כרגע צריך גם וגם צריך לנהל את הדברים בצורה הוליסטית. אני לא מרגיש שאני בצד הרעים אלא בצד של אלה שעושים. חובתנו לשפר את תהליכי הייצור ואת האימפקט הסביבתי".


משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן , צילום: אוראל כהן משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן | צילום: אוראל כהן משה קפלינסקי, יו"ר קבוצת בזן , צילום: אוראל כהן


ארז כלפון, יו"ר קצא"א, הסכים עם קפלינסקי ואמר גם הוא כי "כל החוקרים סבורים שלפחות בשני העשורים הקרובים יהיה שימוש בנפט, כל עוד זה קורה אנחנו מחויבים לספק רציפות אנרגטית".

כלפון התייחס לניצחון החברה בבית המשפט המחוזי באר שבע בשבוע שעבר. פסק הדין שבו בית המשפט הורה לממשלה לקיים דיון בבקשת קצא"א להגדיל את שינוע הנפט, וזאת בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה שסירב לאשר את ההגדלה.

כלפון אמר על כך "מתחיל גל של פופוליזם, חלק מהאנשים לא מבינים על מה מדובר ובסוף קצא"א צריכה ללכת לבית המשפט. השופט קיבל את עמדת קצא"א. הפסיקה הייתה שלא מורידים את כמויות ההיתר של קצא"א באשקלון ובאילת. כאשר ניסו לבוא בגרזן ולהוריד את הכמויות, השופט נעמד לצד קצא"א ושלח את הדיון הזה לממשלה".

על דליפת הנפט בעברונה בשנת 2014 אמר כלפון "מקרה עברונה מצער, הוא קרה לפני שנים ומאז הנהלים שונו. קצא"א השקיע בהגנה על הסביבה יותר מ-100 מיליון שקל".

ארז כלפון יו"ר קצא"א , צילום:: דרור סתהכל ארז כלפון יו"ר קצא"א | צילום:: דרור סתהכל ארז כלפון יו"ר קצא"א , צילום:: דרור סתהכל


ישראל יניב, יו"ר דור אלון אמר "אני מקווה שקפלינסקי צודק, מזווית הראייה שלנו מכונית חשמלית היא לא החלום הרטוב שלנו. אבל מסתבר שהיא באה כדי להישאר. כבר כמה שנים מסתכלים עליי ברחמים ואומרים תתחילו לגדל אבטיחים בתחנות. אנחנו מתכוננים לירידה בצריכה הדלק ולכן תחנות הדלק מציעות שירותים נוספים. יש הערכות שונות מאלה של קפלינסקי לפיהן בעשור הקרוב תרד צריכת הדלקים. לכן תוך עשור אנחנו צריכים להשלים מקורות הכנסה. לצערי מכוניות חשמל טוענות לא רק בתחנות דלק אלה גם בבתים ובמקומות עבודה. הוא יכול לדלג עלייה באופן חלקי. אנחנו בדור אלון נציע לשוק אמצעי טעינה מהירים, בקצב של 20 דקות ומטה. מתקרבים ל-30 עמדות כאלה בארץ. צריך ליצור לנו תמריצים יותר טובים כדי לעשות את זה. אפשרו לנו להרחיב את שטחי המסחר בתחנות הדלק".

דן אורנשטיין, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס אמר כי רק בשנת 2015 בעקבות דיזל גייט הבינה תעשיית הרכב שהרכב החשמלי הוא הפתרון לצמצום פליטת הפחמן. "יצרנים לקחו את כל ז'יטונים ושמו על רכב חשמלי. אלה תנועות טקטוניות שאי אפשר לעצור. ברגע ששחקנים כל כך גדולים מהמרים על משהו מסויים קשה לעצור אותו. 18 מהיצרנים המובילים בעולם הצהירו על כוונתם להגדיל משמעותית את היצע הדגמים החשמליים עד הפסקת ייצור הרכבים עם מנוע בעירה. בשנת 2030 לא ימכרו בארץ עוד מכוניות שפולטות מזהמים. בקנדה הצהירו שב-2050 לא יסעו מוכניות כאלה על הכבישים".

אורנשטיין הוסיף כי "הרכב החשמלי הוציא את היצרנים הסיניים מעמדת נחיתות ונתן להם יתרון כי הם שולטים ברוב המשאבים. לכן הסינים מייצרים הכי הרבה מכוניות חשמליות. היום השוק הסיני בגודל השוק הצפון אמריקאי והאירופאי יחד. בעוד שבאירופה רכב חשמלי מתומחר כרכב בינוני ומעלה, בסין המכוניות מתומחרים כרכב זול. לכן יצרנים סינים יהיו גורם משמעותי בשנים הקרובות".


תגיות