אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב על הוועד, גרסת עמדת הטעינה החשמלית בבניינים תחנת הטענה | צילום: שאטרסטוק

הקרב על הוועד, גרסת עמדת הטעינה החשמלית בבניינים

בהיעדר חקיקה, עימותי השכנים סביב התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים הולכים ומתרבים. שתי פסיקות סותרות של מפקחים על בתים משותפים לא מסייעות, ובאחרונה חויבה דיירת באזורי חן בת”א לפרק עמדה פרטית, אף שבעבר הדבר הותר

18.05.2022, 06:00 | דותן לוי

פסיקה שהתקבלה בסוף אפריל על ידי המפקחת על הבתים המשותפים בתל אביב (סמכות מקבילה לבית משפט שלום) והגיעה לידי "כלכליסט" הציפה את המורכבות שבסוגיית התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בבתים המשותפים ואת היעדר ההסדרה בתחום שהולך וצובר תאוצה במהירות.


קראו עוד בכלכליסט:

התביעה הוגשה על ידי נציגות הבית המשותף ברחוב ברלין 13-9 בשכונת אזורי חן בתל אביב נגד דיירת שסירבה להמתין להסדרת ההתחברות לעמדות טעינה לכלל דיירי הבניין, והתקינה לעצמה עמדה פרטית. הנציגות דרשה כי בעלת הדירה תפרק את עמדת הטעינה שהתקינה במרתף החניה המשותף, והמפקחת קיבלה את הדרישה בנימוק ש“לא סביר שמעל מאה דיירים יתחברו בעתיד, כל אחד, ללוח פרטי עם 100 צינורות במרתף”. הדיירת נתמכה בפסק דין של המפקחת ברחובות שאישר התקנת עמדה בבית משותף באופן פרטי ובלי הסכמה של כלל הדיירים, אך המפקחת בתל אביב קבעה שאין דמיון בין שני המקרים.

עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין מגורים. מתניעה סכסוכי שכנים, צילום: עמית שעל עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין מגורים. מתניעה סכסוכי שכנים | צילום: עמית שעל עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין מגורים. מתניעה סכסוכי שכנים, צילום: עמית שעל

בבניין 132 דירות וכ־260 חניות. לפי התביעה, נציגות הדיירים החלה ב־2018 לקדם מול חברות בתחום את הסדרת עמדות הטעינה, וב־2019 קבעה הנציגות כי לא יותקנו עמדות טעינה באופן פרטי עד שיצאו תקנות לכך. הנציגות טענה כי הדיירת סירבה להמתין והתקינה לעצמה עמדת טעינה, בלי לבקש את הסכמת כלל הדיירים, כפי שמחייבות התקנות כיום.

הדיירת טענה כי חלפו שלוש שנים מאז ביקשו מספר דיירים להתקין עמדות טעינה, ובכל אותו הזמן הנציגות הציגה בפניהם “מצגי שווא” שלפיהם התקנה פרטית אסורה ויש להחתים את כלל הדיירים על כתב הסכמות. עוד טענה כי החתימה 33% מהדיירים וביקשה לכנס אספת דיירים, אך מכיוון שהנציגות סירבה לכך בשל הגבלות הקורונה, החליטה לא להמתין והזמינה התקנה פרטית.

מנגד, נציגות הדיירים טענה כי היא לקראת חתימה עם חברה מסחרית שתתקין עמדות טעינה לדיירים שיהיו מעוניינים בכך. ביולי 2021 אכן נחתם הסכם בין הנציגות לבין חברת שנפ, ובמסגרתו הוסכם שלא יופעלו בבניין עמדות טעינה שאינן של שנפ, כך שהנציגות התחייבה לפעול לפירוק העמדה שהותקנה.

הדיירת ציינה להגנתה כי המפקחת ברחובות אישרה התקנה של עמדת טעינה בבית משותף באופן פרטי ובלי הסכמה של כלל הדיירים. נקבע שם כי בבניין ברחוב אריק איינשטיין 2 באשדוד, שבו 79 דירות, יוכל בעל הדירה להותיר את עמדת הטעינה שהתקין ללא הסכמת הנציגות או הדיירים. המפקחת כתבה כי זהו “שימוש סביר ברכוש המשותף ולפיכך דין התביעה להידחות”.

אך המפקחת של תל אביב פסקה ברוח שונה — “לא ניתן לבצע 100 חיבורים ל־100 הזנות דרך התקרות של המרתף, כך שברור שיש צורך להסדיר את הנושא לפני שתהיה כמות גדולה של מכוניות חשמליות" — וחייבה את הדיירת לפרק את עמדת הטעינה, בין היתר בטענה כי פעלה בניגוד לחוק החשמל.

במקרה אחר לפני מספר שבועות הכריע המפקח על בתים משותפים בכפר סבא בסכסוך בין ועד הבית לדייר שביקש להתקין עמדת טעינה. הוועד הסכים להתקנה אך דרש כי הדייר ירכוש ביטוח צד ג' לעמדת הטעינה ויתחייב לשאת בכל נזק שייגרם מהעמדה. הדייר פנה למפקח וזה קבע כי על הדייר לרכוש ביטוח צד ג' בגובה של 2 מיליון שקל.

הצעת החוק בדרך

לדברי עו”ד סימון טוסון, שייצג את הנציגות יחד עם עו”ד הראל בן דוד ממשרד הרטבי, בורנשטיין, בסון — הפסיקה בתל אביב שונה מזו שבאשדוד בין היתר בגלל שוני במבנים. לדבריו, “לא הגיוני ש־100 דיירים יתחברו מהמרתף אל ארונות החשמל שלהם באופן עצמאי, זה היה מייצר פגיעה משמעותית”.

לפי עו”ד טוסון, כשליש מהדיירים בבניין כבר רכשו רכבים חשמליים, ורבים נוספים מעוניינים בכך. בשלב ראשון יאפשר החיבור המסחרי שעליו הוסכם כ־60 עמדות טעינה, ומעבר לכך תידרש הגדלה של ההספק לבניין, מהלך שדורש הזמנת עבודה מחברת חשמל המתקשה לעמוד בקצב.

החקיקה בתחום נמצאת בשלבים מתקדמים, ואמורה לייצר ודאות שתפחית משמעותית את סכסוכי השכנים, ותאפשר לישראל להדביק את פערי התשתיות שנוצרו בהשוואה למדינות מערביות אחרות.

עו”ד סימון טוסון, שייצג את הוועד. “לא הגיוני שהדיירים יתחברו עצמאית מהמרתף אל ארונות החשמל שלהם” עו”ד סימון טוסון, שייצג את הוועד. “לא הגיוני שהדיירים יתחברו עצמאית מהמרתף אל ארונות החשמל שלהם” עו”ד סימון טוסון, שייצג את הוועד. “לא הגיוני שהדיירים יתחברו עצמאית מהמרתף אל ארונות החשמל שלהם”

לפי הצעת החוק שעברה בפברואר האחרון את ועדת השרים לענייני חקיקה, יתאפשר לחבר את עמדת הטעינה בחניה הפרטית ללוח החשמל שמשויך לאותה הדירה, ללא צורך באישורים של יתר בעלי הדירות ובהודעה מראש. אך התחברות של עמדת הטעינה הפרטית ללוח החשמל הציבורי של הבניין תתאפשר באמצעות התקנת מונה חשמל נפרד, ותידרש לכך הסכמה של רוב הדיירים. כמ כן החוק יאפשר להתקין עמדת טעינה גם בחניה המשותפת בהסכמה של שני שלישים מבעלי הדירות.

”פתרון למשוגעים לדבר”

לדברי עידן ליבס, חוקר מדיניות אנרגיה ותחבורה חכמה במוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית, מתוך כלל אפשרויות ההתקנה של עמדות טעינה, החיבור של הבניין כולו הוא הנכון ביותר, אך דורש התחשבנות עם ועד הבית. לדבריו, גם אם החקיקה תפחית בעתיד את סכסוכי השכנים, עדיין יישאר נושא התשתיות: "הצעת החוק תשפר את המצב בעיקר בסטטוס המשפטי, אך הבעיה של הגדלות החיבורים תישאר. זה בעיקר הקצב, מי שקונה רכב חשמלי צריך להטעין אותו עכשיו ולפעמים יש עיכובים מצד חברת חשמל שמגיעים לתשעה חודשים.

“זה לפתחן של חברת החשמל ורשות החשמל. כבר כיום אנחנו במצב של מצוקה גם בחיבורים חדשים וגם בהגדלת הספק לחיבורים קיימים. יש צוואר בקבוק. יש הרבה אנשים שקנו טסלה, והם נוסעים פעמיים בשבוע לקניון כדי לטעון אותה בעמדות של טסלה. זה פתרון למשוגעים לדבר. בסופו של דבר הרכבים צריכים שלפחות פעמיים בשבוע יוכלו להטעין את הרכב בבית, אחרת אי אפשר יהיה להרחיב את השוק, וכשלא נותנים לזה פתרון זה מקבל מענה פיראטי מסוכן".

תגיות