אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המנכ"ל אלי גליקמן אחרי הדוחות: "צים ממוקדת בלהיות הכי רווחית שאפשר" בעל השליטה בצים עידן עופר והמנכ"ל אלי גליקמן | צילומים: סיון פרג'

המנכ"ל אלי גליקמן אחרי הדוחות: "צים ממוקדת בלהיות הכי רווחית שאפשר"

בזכות הנסיקה במחירי התובלה, ענקית הספנות הישראלית רשמה זינוק של 113% בהכנסות והציגה שוב את הרווח הנקי הגבוה בתולדות חברה ישראלית. גליקמן: "צים מתומחרת בחסר. יש לאן לעלות"

18.05.2022, 19:54 | ירדן רוז'נסקי

צים הציגה אתמול עוד רבעון חלומי תוך שהיא מנפצת את תחזיות האנליסטים ומציגה רווח נקי של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022. ניתן היה לומר שרווח נקי רבעוני כזה מעולם לא נראה בחברה ישראלית, אלא שהוא נראה בעבר. צים עצמה הציגה תוצאה כזו ברבעון האחרון של 2021, תוך שהרווח הנקי בשנה כולה עשה היסטוריה, אם כי הרבעון הנוכחי הציג רווח נקי גבוה במעט.


קראו עוד בכלכליסט:


חברת הספנות והתובלה, שמנוהלת על ידי אלי גליקמן ושבעלת המניות הגדולה בה היא קנון שבשליטת עידן עופר, הציגה זינוק של 113% בהכנסותיה, שהסתכמו ב־3.7 מיליארד דולר. קונצנזוס האנליסטים צפה שצים תציג הכנסות של 3.49 מיליארד דולר ברבעון - בדומה לנתון שהציגה ברבעון הרביעי של 2021 (3.47 מיליארד דולר). העלייה בהכנסות היא תוצר של עלייה כמותית, אבל בעיקר של עלייה במחיר. בעוד היקף המכולות שצים הובילה ברבעון הראשון של השנה עלה ב־5% בהשוואה לתקופה המקבילה והסתכם ב־859 אלף, המחיר הממוצע למכולה הוכפל והסתכם ברמה של 3,850 דולר.


מימין עידן עופר ואלי גליקמן, צילום: עוז מועלם סיון פרג מימין עידן עופר ואלי גליקמן | צילום: עוז מועלם סיון פרג' מימין עידן עופר ואלי גליקמן, צילום: עוז מועלם סיון פרג


בזכות העלייה החדה במחירי התובלה - שהיא תוצאה של ביקושים אדירים שנוצרו בשל משבר הקורונה ושעד כה ההיצעים לא הצליחו להביא לפתיחת הפקק - התוצאות הפיננסיות של צים כמעט שלא הרגישו את העליות במחירי האנרגיה והדלק, שהוא סעיף משמעותי בהוצאות של החברה. וכך, הרווח הנקי של צים ניתר כמעט פי שלושה - מרמה של 590 מיליון דולר ברבעון הראשון בשנה שעברה לרמה של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022, בדומה לזה של הרבעון הקודם. נתון זה משקף רווח נקי של 14.19 דולר למניה, בעוד האנליסטים חזו רווח נקי של 12.73 דולר למניה.

ה־EBITDA המתואם של החברה קפץ ביותר מפי שלושה והסתכם ב־2.5 מיליארד דולר, בעוד ברבעון הראשון של 2021 הוא הסתכם ב־820 מיליון דולר. ברבעון האחרון של 2021, נתון זה הסתכם ב־2.36 מיליארד דולר. גם שיעור ה־EBITDA המתואם מההכנסות עלה בצורה משמעותית - מרמה של 47% ברבעון הראשון של השנה שעברה לרמה של 68% ברבעון הראשון של 2022.

על רקע התוצאות החזקות, צים הכריזה על חלוקת דיבידנד של 342 מיליון דולר, המהווים 2.85 דולרים למניה. מאז שצים הונפקה בבורסת ניו יורק (NYSE) בינואר 2021, היא הכריזה וחילקה דיבידנדים בהיקף של כ־3 מיליארד דולר. מדובר על פי 13 מהסכום שגייסה - 225 מיליון דולר לפי שווי של כ־1.5 מיליארד דולר. כלומר, החברה החלה להיסחר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. כיום שווי השוק של צים הוא כ־8 מיליארד דולר.

חרף ירידה של כ־12% במחירי התובלה לקראת סוף הרבעון, צים מעלה את התחזיות שלה. החברה צופה כעת כי ה־EBITDA המתואם שלה ינוע בטווח של 8.2-7.8 מיליארד דולר, בעוד התחזית שניתנה בסוף 2021 נקבה בטווח של 7.5-7.1 מיליארד דולר. אם התחזית של צים תתממש, הרי שזוהי עלייה של עד 24% בהשוואה לנתון זה ב־2021 כולה, שהיה 6.6 מיליארד דולר.


"מתמקמים בעמדת הובלה ביחס למתחרים שלנו"

בשיחה עם "כלכליסט" אמר גליקמן כי "אנחנו ממשיכים להציג תוצאות שיא ומתמקמים בעמדת הובלה גם ביחס למתחרים שלנו. בשנה הקודמת, היקף המכולות שהובלנו צמח ב־23%, בעוד השוק כולו צמח בכ־7%. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית צמחנו ב־5% בנתון זה, בעוד השוק התכווץ בגלל הסגרים בסין".

גליקמן הוסיף כי "זה מאפשר לנו לשלם דיבידנדים בהיקפים אדירים לבעלי המניות שלנו. והם מרוצים. מי שהכי מרוצה הוא בעל המניות הגדול ביותר, עידן עופר, שהסבלנות השתלמה לו. גם ישראל יכולה להיות מרוצה. אנחנו החברה שמשלמת הכי הרבה מס מפעילות שוטפת. השנה כבר עברנו לשלם מס בשיעור של 23%, אחרי שסיימנו לנצל הפסדים צבורים שאפשרו לנו לשלם מס של 17%".


צים,  צים צים,


לשאלה עד מתי תימשך החגיגה, השיב גליקמן כי "צים היא חברה מכוונת רווחיות. השוק הוא מאוד חזק כרגע, אבל אם נראה שיש ירידה בביקוש, נעשה התאמות. יש לנו מבנה גמיש. אנחנו חוכרים אוניות ונוכל לצמצם את המספר שלהן. היעד שלנו הוא לשמור על רווחיות גדולה ככל האפשר. אנחנו לא מתכוונים לחזור לתקופות הקשות". בכך מתכוון גליקמן להסדרי חוב גדולים שביצעה החברה בעבר.


"השוק זקוק לעוד זמן כדי לתת לנו את השווי האמיתי"

עוד ציין גליקמן כי "מחירי חוזים ארוכי טווח שחתמנו רק בתחילת החודש נחתמו בפי שניים בהשוואה לשנה קודמת. מדובר על חוזים עד מאי 2023. מחירי הספוט, כלומר ההזמנות המזדמנות, בהחלט יכולים להשתנות. אני מאמין שעם הפתיחה של סין בשבועות הקרובים, המחירים יעלו עוד".

בכל הנוגע לשווי השוק של צים, גליקמן אמר כי "צים מתומחרת בחסר. המתחרות המערביות שלנו נסחרות במכפילים של 7-4 על ה־EBITDA. אנחנו נסחרים במכפיל 1. אז יש לנו עוד לאן לצמוח. אבל ההיסטוריה הנוכחית שלנו כחברה ציבורית קצרה, והשוק זקוק לעוד זמן כדי לתת לנו את השווי האמיתי שלנו. יש לנו את כל המרכיבים להיות חברה שמוערכת בשווי גבוה הרבה יותר".

בהתאם, גליקמן לא רואה אפשרות שצים תירשם למסחר בישראל. "המחזור היומי במניה הוא כמיליארד דולר. בשיא הגענו גם למחזור של 10 מיליארד דולר. אלה מספרים שגדולים על הבורסה המקומית".

תגיות