אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצטרפת לטרפת: גם קרן פימי רוצה נתח מגל הביקוש הגואה לנדל"ן מפעל מנועי בית שמש | צילום: מנועי בית שמש

מצטרפת לטרפת: גם קרן פימי רוצה נתח מגל הביקוש הגואה לנדל"ן

מנועי בית שמש מעמידה להשכרה שטח של 149 דונם שבתחום המפעל שלה. החברה רשאית לפתח את הקרקע למטרות תעשייה, ועפ"י הערכות הקרקע עשויה לעניין גופים המעוניינים לקדם תשתיות ייצור או מרלו"גים

08.06.2022, 06:12 | יובל אזולאי

מנועי בית שמש שבשליטת קרן פימי (35.5%) מנסה לרכוב על עליית מחירי הנדל"ן ועל העלייה בביקוש לשטחים לוגיסטיים ומעמידה להשכרה שטח של 149 דונם שבתחום המפעל שלה שבאזור התעשייה המערבי בבית שמש. מדובר בשטח שאינו משמש את מנועי בית שמש במסגרת פעילותה השוטפת והוא לא כלול בתוכניות ההתרחבות העתידיות של החברה. כיום היא משכירה לגורמים שלישיים 107 דונם מתוך כל השטח שהיא מייעדת להשכרה. על פי הערכה של שמאי חיצוני מ־2021 השווי ההוגן של הקרקע המדוברת לפני מיסים ותשלומים נוספים הוא 126 מיליון דולר.

מנועי בית שמש אחזקות דיווחה אתמול כי החברה־הבת מנועי בית שמש החלה לפנות למציעים פוטנציאליים בבקשה לקבל הצעות לחכירת משנה אפשרית של הקרקע. החברה צופה שקבלת ההצעות ושהליך ההתמחרות עליהן יושלמו לקראת סוף השנה. למנועי בית שמש שטח של 289 דונם, ולגביו היא חתמה ב־2010 עם מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) על הסכם חכירה מהוונת ל־49 שנה ובמסגרתו היא שילמה לו דמי היוון חד־פעמיים של 1.4 מיליון דולר.


ישי דוידי מייסד ומנכל קרן פימי, צילום: יריב כץ ישי דוידי מייסד ומנכל קרן פימי | צילום: יריב כץ ישי דוידי מייסד ומנכל קרן פימי, צילום: יריב כץ


ההסכם עם ממ"י שדרג את החזקה של מנועי בית שמש על הקרקע, שכן לפני 2010 היא היתה בעלת מעמד של חוכרת קרקע בלתי מהוונת. בהיותה חוכרת קרקע מהוונת בכוחה לפעול בקלות יחסית לפיתוח הקרקע שברשותה. עם זאת, השימוש באותה קרקע מוגבל לתעשייה בלבד וזאת מתוקף הסכמות היסטוריות שהושגו בשנת 1992, ערב הפרטת החברה בין המדינה לבין הרוכשת הראשונה שלה, אורמת של משפחת ברוניצקי.

ב־2005, לאחר שכלל תעשיות רכשה מברוניצקי את השליטה על מנועי בית שמש, היא העמידה למדינה ערבות שמבטיחה את עמידתה בהתחייבויות הקשורות לשימוש בקרקע. ב־2016 קרן פימי שבראשות ישי דוידי רכשה את השליטה במנועי בית שמש מכלל תעשיות והתחייבה להיכנס לנעליה בנושא. מהדו"חות של מנועי בית שמש עולה כי קרן פימי טרם השלימה את העברת הערבות האמורה למדינה, וזאת מסיבות בירוקרטיות.

גורמים בתעשייה העריכו אתמול כי המהלך שמנועי בית שמש מאיצה טומן בחובו פוטנציאל להשאת רווח מהותי עבורה. זאת, בין השאר, בשל שיפור שחל בשנים האחרונות במידת האטרקטיביות של האזור עם הרחבת כביש 38 הסמוך והכרה של המדינה בו כאזור פיתוח א' שמקנה הטבות מרביות ליזמים בתחום התעשייה כמו מס חברות מופחת לחברות מייצאות בגובה של 7.5% במקום 16% ומענק מדינה בהיקף של 20% מגובה ההשקעה על הקמת מפעל או על הרחבה על מפעל קיים. גורם בענף העריך כי השטח שמציעה החברה עשוי לעורר עניין בקרב גופים מובילים במשק, שמבקשים לקדם הקמה של תשתיות ייצור או של מרכזים לוגיסטיים.

מנועי בית שמש פועלת בתחומי הייצור והשיפוץ של חלקים למנועי סילון ורוב מכירותיה הן לשוק התעופה האזרחית. ההתאוששות שניכרת בחודשים האחרונים בשוק התעופה האזרחית ממגפת הקורונה התבטאה בתוצאות הרבעון הראשון שבו היא רשמה זינוק כמעט בכל הפרמטרים - עם עלייה של יותר מ 42% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, ל־40.7 מיליון דולר ולרווח גולמי של 4.2 מיליון דולר, ב־10% מעל ההכנסות. מנכ"ל החברה הוא רם דרורי והיו"ר שלה הוא גילון בק, שותף בכיר בפימי.

תגיות