אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק בישראל: גם לאמריקאים יש בעיה עם איירפורס וואן החדש שיעלה להם 3.9 מיליארד דולר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יורד מהאייר פורס וואן | הבית הלבן

לא רק בישראל: גם לאמריקאים יש בעיה עם איירפורס וואן החדש שיעלה להם 3.9 מיליארד דולר

הנשיא ביידן ינחת השבוע בנתב"ג בבואינג 747-200 בן 31 שנה, שחברות תעופה מסחריות כבר מזמן קרקעו. הוא כבר אמור היה לטוס ב-747-800 חדש, אבל שורת התייקרויות, התערבות של טראמפ ובעיות בייצור הובילו לכך שהמטוס החדש יימסר רק ב-2026, ובואינג תפסיד עליו 1.15 מיליארד דולר

09.07.2022, 20:04 | אודי עציון

ביום רביעי ינחת בנתב"ג בפעם העשירית מטוס חיל האוויר האמריקאי מספר אחת הנוכחי, ה-VC25A, הכינוי הצבאי של בואינג 747 של נשיאי ארצות הברית. למעשה ינחתו שניים כאלה, שכן במרחק של כמה דקות טיסה נמצא תמיד מטוס זהה, מוכן לקלוט את הפמליה הנשיאותית במקרה של תקלה במטוס הראשון.

בניגוד לישראל, בארצות הברית אין ויכוח ציבורי לגבי נחיצות המטוס, מאז אייזנהאואר יש לנשיאים האמריקאים מטוס קבוע. אייזנהאואר עוד הספיק לעבוד מלוקהיד קונסטיליישן עם מדחפים לבואינג 707 סילוני, קנדי החליף לאחד חדש, וניקסון קיבל 707 מתקדם יותר, כאשר הישן נותר בשימוש כמטוס גיבוי. בשנות ה-80 בחר ממשל רייגן בבואינג 747-200 כבסיס לאיירפורס וואן הבא, אחרי שגבר בתחרות על DC10 שהציעה מקדונל דגלס. הוא נמסר לממשל ב-1990, וג'ורג' בוש האב היה הנשיא הראשון שזכה להשתמש בו.

ככל שצמד ה-747 הלך והתקרב לרף ה-30 שנות שירות, היה ברור לאמריקאים שגם זמנו הגיע. ההודעה של בואינג על הפסקת ייצור 747 בשנים הבאות הלחיצה את הממשל, וב-2015 הודיע רשמית חיל האוויר האמריקאי שירכוש עבור הטייסת הנשיאותית צמד מטוסי 747-800, הגרסה האחרונה של הג'מבו.

אבל שבע שנים אחר כך ביידן עדיין טס במטוס שחברות תעופה מסחריות כבר מזמן קרקעו. ההערכה הראשונית לעלות של 2.3 מיליארד דולר לצמד המטוסים המאובזרים כבר טיפסה לכ-4 מיליארד דולר ב-2016, ובבואינג העריכו כי שינויים נוספים והתייקרויות מקובלות יביאו לבסוף את העלויות ל-5 מיליארד דולר.

דונלד טראמפ, כנשיא נבחר שטרם נכנס לתפקיד, צייץ שהמטוס יקר מדי ושצריך לבטל את ההסכם. אחרי שהחל לכהן התגאה בפשרה שכפה על בואינג: במקום בניית שני מטוסים חדשים מהיסוד, רכישת והסבת צמד מטוסי 747-800 שנבנו במקור עבור חברת התעופה הרוסית טרנס אירו שפשטה רגל, והמתינו לרוכש במדבר מוהאבי שבקליפורניה, וחתימה על הסכם עלות קבועה לפרויקט על סך של 3.9 מיליארד דולר. דניס מולנברג העדיף אז לאפשר לנשיא לרשום הישג, כדי לשמר את מערכת היחסים של בואינג עם הממשל האמריקאי, הלקוח הכי גדול של מטוסי הקרב, התדלוק, המסוקים, הלוויינים ומשגרי הטילים שלה.

להחלטה היו כמה מחירים אחרים: חיל האוויר האמריקאי נאלץ לוותר את האפשרות לתדלק את 747 החדש באוויר, יכולת שיש למטוס הנוכחי, ונועדה לאפשר להביא את הנשיא לכל מקום בטוח במקרה של פריצת מלחמה עולמית, אבל אי אפשר היה להוסיף למטוסים שכבר נבנו. במקביל נדרש תכנון מחדש סביב הסבת המטוסים הקיימים, ומועד המסירה המקורי, שעמד על 2022, נדחה בתחילה ל-2024, ואז אחרי עיכובים בהסבה ובאספקת רכיבים בגלל משבר הקורונה והייצור העולמי זז ל-2026.

באחרונה הוחלט סופית לבטל את סכמת הצביעה שבחר טראמפ למטוס, עם שימוש נרחב בצבע כחול כהה, במקום התכלת שבו צבוע המטוס הנוכחי. ניתוח שנערך בחיל האוויר האמריקאי העלה כי צבע כהה יגביר את ההתחממות של מערכות רבות במטוס, מה שמחייב שיפורים במערכות הקירור שלו ועיכובים נוספים בלוח הזמנים. מי שבעיקר נשמה לרווחה מהחלטה היתה בואינג, שעלות העבודה ההנדסית הנוספת היתה נופלת עליה במסגרת חוזה "הכל כלול" שנחתם עמה בתקופת טראמפ.

ועדיין, מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, אמר באפריל האחרון כי לא היה חותם על החוזה שעליו חתם קודמו בתפקיד דניס מולנברג. "אני מכנה את איירפורס וואן רגע מאוד מיוחד, תוצאה של מו"מ מיוחד וסיכוני פיתוח מיוחדים שבואינג לא היתה צריכה לקחת. אבל אנחנו נמצאים היכן שאנחנו נמצאים. נמסור מטוסים נהדרים ונכיר בהוצאות שבאו עם הפרויקט".

בואינג תמחרה במקור את 747-800 בגרסת הנוסעים ב-390 מיליון דולר. כל אחד ממטוסי הנשיא יעלה למשלם המסים האמריקאי פי חמישה, לפני ההשתתפות של בואינג. הפער נובע בעיקר מתא הנוסעים המושקע והיקר יותר, גנרטורים, מערכת טיפול במזוודות שמאפשרת למטוס לפעול ללא תלות במערכות שדה התעופה המקומי והגנה מפני פעימה אלקטרו-מגנטית ומערכות קשר והגנה עצמית יקרות שמפותחות במיוחד עבורו ומסווגות ברובן.

מטוס אייר פורס וואן מעל הר ראשמור, חיל האוויר האמריקאי מטוס אייר פורס וואן מעל הר ראשמור | חיל האוויר האמריקאי מטוס אייר פורס וואן מעל הר ראשמור, חיל האוויר האמריקאי

זאת אף שהפעם האחרונה שבה נתקבל איירפורס וואן במיגים היתה בשמי סוריה ביוני 1974, כשמטוסו של הנשיא ניקסון היה בדרכו לנחיתה מתוכננת בדמשק, ואסד שלח לו מטוסי ליווי כאות כבוד, בלי תיאום. הקברניט צלל מיד כדי להתרחק מהם, מחשש שמדובר במטוסים עוינים, ועל הנוסעים עברה דקה מלחיצה עד שהתברר שמדובר רק באי הבנה.

המטוס החדש צפוי לשמור על התכנון הבסיסי של קודמו, עם סוויטה נשיאותית בחלק הקדמי של הקומה הראשונה, כולל חדר שינה, מקלחת ומשרד. במרכזו יהיה חדר ישיבות לנשיא ולצוותו, ובחלק האחורי מקום לעיתונאים ושאר המלווים. הקומה העליונה תישמר לחלקים היותר מסווגים, כולל מפעילי מערכות הקשר הצבאיות ושאר לובשי המדים המלווים בקביעות את הנשיא, שיכול לפתוח במלחמה גרעינית ממטוסו.

תגיות