אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זנדברג לא עודכנה על פינוי התחנה המרכזית: "שלחו לי ההסכם בדחיפות" תמר זנדברג על רקע התחנה המרכזית תל אביב | טל שחר רויטרס

בלעדי

זנדברג לא עודכנה על פינוי התחנה המרכזית: "שלחו לי ההסכם בדחיפות"

השרה להגנת הסביבה ציינה כי משרדה לא עודכן בפרטי ההסכם הסופיים ועליו לוודא "שיש במתווה המחודש על מנת לעמוד במחויבות, בלוחות הזמנים ובתקציב". עוד ציינה כי במידה ולא היא תכריז על האזור כעל נפגע זיהום אוויר

13.07.2022, 15:10 | יובל שדה

שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי מתכוונים לחתום מחר על הסכם מחודש לפינוי התחנה המרכזית - אך לא עדכנו את המשרד להגנת הסביבה בפרטיו. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שלחה היום לשניים מכתב וזאת מפני שלדבריה הם צפויים לחתום על ההסכם והיא לא מעודכנת בפרטי ההסכם הסופיים.

זנדברג כתבה במכתב ש"אודה אם תעבירו אלינו, בדחיפות, את טיוטת המתווה", וזאת כדי לוודא "שיש במתווה המחודש על מנת לעמוד במחויבות, בלוחות הזמנים ובתקציב שיבטיחו את פינוי התחנה והפחתת זיהום האויר במקום בהקדם האפשרי". לפי זנדברג, במידה וההסכם אינו מספק לא תעמוד בפניה ברירה אלא להכריז על אזור התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על מנת להבטיח את מניעת המפגע והפחתת זיהום האוויר הדחופה באזור.

לפני חודש דרשה השרה זנדברג מראש עיריית תל אביב ושרת התחבורה להציג תוכנית ברורה לצמצום זיהום האוויר במתחם התחנה המרכזית, וטענה כי אם לא יעשו זאת תכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך בהתאם לחוק אוויר נקי.

לפני ארבעה חודשים עתרה עמותת אדם טבע ודין נגד השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועיריית תל אביב, זאת בטענה כי השרה זנדברג לא השתמשה בסמכותה והכריזה על אזור התחנה המרכזית בת"א כעל אזור נפגע זיהום אוויר.

היום בבוקר נחשף ב"כלכליסט" כי עיריית תל אביב וחולדאי הסכימו להסיר את ההתנגדות שלהם לפיתוח מתחם פנורמה – ושרוב פעילות התחנה המרכזית צפויה להתפנות לשם בשתי פעימות עד לסוף 2026. עוד נחשף, כי בכוונת משרד התחבורה לקדם את התוכנית דרך הוועדה לתשתיות לאומיות ונחשף לוח הזמנים המשוער של הפינוי. לפי משרד התחבורה, עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית.

ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת היקף של כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכו'. הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור התת"ל, צפויה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו תאפשר את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית.

בשלב ראשון מתחם פנורמה צפוי לשמש כחניון עם עמדת הטענה ל־113 אוטובוסים חשמליים, ויהיו בו 24 מסופי העלאת נוסעים ו־8 מסופי הורדת נוסעים. המתחם אמור להכיל גם חניה לכ־500 אופניים ו־132 רכבים פרטיים. בשלב שני, מספר חניות האוטובוסים יורחב ל־259, ומספר עמדות הטעינה ל־229. עם זאת, נכתב כי החישמול אינו מתלה את פתיחת המתחם.

עד 2035 המדינה אמורה לסיים את הקמתה של התחנה החליפית באופן סופי במע"ר (מכרז עסקים ראשי) בן צבי. לאחר הקמת המע"ר צפוי להתקיים פינוי מלא של חניון הלוחמים ופנורמה.


תגיות