אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקה בסבלנות: פייסבוק ממשיכה להעתיק מטיקטוק ולחפור לעצמה את הקבר טיקטוק ופייסבוק | צילום: רויטרס

דוח טכנולוגי

מחקה בסבלנות: פייסבוק ממשיכה להעתיק מטיקטוק ולחפור לעצמה את הקבר

ב-2007 הדיחה פייסבוק את מייספייס והפכה לרשת החברתית החזקה ביותר, על חשבונה. ב-2022 נראה שטיקטוק עושה אותו דבר לילד הראשון של מארק צוקרברג, אבל במקום להחיות את היזמות והחדשנות, הוא מתבחבש בחיקויים של המתחרה הסינית. ככה אי אפשר לנצח

25.07.2022, 11:30 | עומר כביר
  • ברגע שכל מה שיש לך להציע זה חיקוי חיוור של המתחרים, אפשר להגיד שכבר הפסדת. אם כל החידושים שלך הם בעצם ההעתקה, הפיצ'רים החדשים והמפתיעים הם לא חדשים ולא מפתיעים כי כבר ראינו אותם אצל מישהו אחר, אז הפסדת. זה לא אומר שהסוף קרוב, זה לא אומר שמחר סוגרים את העסק, אבל אפשר להריח את הריקבון מתפשט ואת היסודות מתערערים.

זה בדיוק המצב שפייסבוק, עדיין הרשת החברתית הגדולה בעולם, נמצאת בו היום. השבוע הודיעה פייסבוק על שינוי בפיד באפליקציות המובייל שלה, שיפוצל מעתה לשניים: פוסטים מחברים, קבוצות ועמודים שהמשתמש עוקב אחריהם יועברו לפיד משני, חדש, שיכונה Feeds ויוצגו שם בסדר כרונולגי, כאילו אנחנו ב-2008. פיד ברירת המחדל, Home, יהיה מעתה מבוסס אלגוריתם לחלוטין וישלב גם תכנים בפורמט Reels ו-Stories.

אם הרעיון הזה נשמע לכם קצת מוכר, הסיבה היא שכך בנוי הפיד של טיקטוק. האלגוריתם - ולא אחרי מי עוקב המשתמש - משחק שם את התפקיד המרכזי. הוא בין השאר הסיבה לכך שטיקטוק כל כך ממכרת ושהכניסה אליה נטולת חיכוכים כמעט לחלוטין. בניגוד לפלטפורמות אחרות שמחייבות פתיחת חשבון ומעקב אחרי משתמשים ועמודים, בטיקטוק אפילו לא צריך להירשם. רק נכנסים, מתחילים לצפות והאלגוריתם כבר נותן עבודה.

מטא, החברה האם של פייסבוק, פועלת אקטיבית לחקות את טיקטוק ולהעתיק תכונות ויכולות שלה. לפי דיווח של The Verge מלפני כשבוע וחצי עובדי החברה קיבלו באפריל הוראה גורפת להפוך את הפיד של פייסבוק ליותר טיקטוקי באופיו, עם יותר המלצות מבוססות אלגוריתם, בלי קשר למקור הפוסט, ופחות פוסטים מחברים ועמודים של המשתמש. בכירי החברה, מתברר, עוקבים מקרוב אחרי המהלכים של היריבה הסינית וחוששים שפייסבוק לא עושה מספיק על מנת להתחרות בה.

אפשר להתעצבן, להגיד שענקית הטכנו משתמשת בכוחה כדי למחוץ את התחרות הצעירה שקמה לה, אבל זה ממש לא המצב הפעם: המהלכים של פייסבוק מעידים קודם כל על חולשה. אחרי שנים של דומיננטיות מוחלטת בתחום הפלטפורמות החברתיות, כשהיא מחסלת שחקניות בנות זמנה כמו טוויטר, משתיקה תחרות מצד יריבות אימתניות דוגמת גוגל וחונקת מתחרות צעירות כמו סנאפ, קמה לפייסבוק סוף סוף מתחרה ראויה שמצליחה לערער את השליטה שלה ולרשום קצבי גידול היסטוריים והיסטריים תוך שהיא מתחברת לצייטגייסט התרבותי ומעצבת אותו כמו שרק פייסבוק עשתה בעבר. אם השנה היא 2007, אז פייסבוק היא עכשיו מייספייס וטיקטוק נכנסת לנעליה. וכולנו יודעים איך זה נגמר.

טיקטוק , צילום: גטי טיקטוק | צילום: גטי טיקטוק , צילום: גטי

פייסבוק, נכון להיום, כבר לא מחדשת, אלא מגיבה ומחקה. מתי בפעם האחרונה הגיעה לרשת החברתית פיצ'ר משמעותי שלא היה קודם אצל מתחרה שלה? את הרילז היא לקחה מטיקטוק, את הסטוריז מסנאפ. היכולת לשדר לייב וידאו זכתה לפופולריות בזכות חברה ישראלית שאחרי שפייסבוק וטוויטר חיקו אותה גססה מהר. החיקויים אולי הספיקו נגד יריבות עבר קטנות, אבל טיקטוק כבר כל כך גדולה וחזקה, שהם לא יעזרו לפייסבוק במקרה הזה ולא יעצרו את הצמיחה של טיקטוק. פייסבוק בעמדת התגוננות, דווקא בשעה שהיא צריכה לתקוף. מגיבה ולא יוזמת. ובהגנה לא מנצחים משחקים. לכל היותר אפשר לסחוט תיקו.

לכך מצטרפות תלונות הולכות וגוברות על חוויית משתמש ירודה באפליקציות המובייל של פייסבוק (ציון 1.3 באפסטור הישראלי, עם 98 אלף דירוגים. אאוץ'). חלק מהמשתמשים מתלוננים על חסימות לא ברורות מהפלטפורמה, אבל הרבה ביקורות עוסקות בחוויית המשתמש עצמה: הודעות שגיאה לא ברורות שמונעות מהם להיכנס ליישום, תגובות שלא מופיעות, חלקים שלא נטענים, עומס פרסומות בניסיון לצפות בווידיאו שלא מאפשר יותר מדקה של צפייה רציפה - וזה רק מהשבוע האחרון. אולי זה קשור לכך שהאפליקציה כבר כל כך נפוחה ביכולות, שרובן, אפשר להעריך, בשימוש שולי. טיקטוק, בינתיים, מתהדרת בציון של 4.4. וזה לא כי אנשים אוהבים לפרגן לסינים.

פייסבוק לא מחדשת, מתמקדת בהעתקה ממתחרים ומזניחה בינתיים את התחזוקה הבסיסית והשוטפת של האפליקציה שלה. אם המשתמשים עוד שם, זה לא בגלל חוויית המשתמש או היכולות שאסור לפספס. הם לא שם מאהבה, אלא בלית-ברירה: רוב החברים והמכרים שלהם עדיין שם, וזו עדיין דרך טובה לשמור איתם על קשר, להתעדכן ולשתף. מה שמחזיק את פייסבוק כרגע זה בעיקר הגודל העצום שלה והעובדה שאין תחליף טוב יותר שמצליח לספק את אותה חווייה.

מרק צוקרברג מנכ"ל מטא, צילום: גטי מרק צוקרברג מנכ"ל מטא | צילום: גטי מרק צוקרברג מנכ"ל מטא, צילום: גטי

בתחילת המאה הנוכחית, כשפרשנים תהו למה כל כך הרבה אנשים משתמשים במוצרים נחותים, בינוניים ולעתים יקרים של מיקרוסופט כמו ווינדוז, אקספלורר או אופיס, התשובה היתה שהם טובים מספיק. הם לא מדהימים, לא אדירים, אפילו לא בהכרח טובים, אבל המשתמש כבר שם, הם עושים את העבודה ועלויות המעבר למוצר אחר גדולות מדי. אבל ברגע שהגיע לשטח מוצר טוב בהרבה עם עלויות מעבר אפסיות (למשל פיירפוקס ואח"כ כרום) המשתמשים התחפפו לשם בשנייה. וכשהיו צריכים לבחור מאפס (למשל, סמארטפון עם אנדרואיד או אייפון לעומת מערכת הפעלה של מיקרוסופט), הבחירה היתה פשוטה.

פייסבוק נמצאת היום במצב הזה. היא טובה מספיק. זה מחזיק אותה בינתיים, אולי אפילו להרבה זמן, אבל אם היא תמשיך במצב הנוכחי – כשהיא בעיקר מגיבה למתחרים, ומזניחה את חוויית המשתמש הבסיסית באפליקציה שלה – מתישהו זה ישתנה. טיקטוק היא כבר עכשיו איום משמעותי על פייסבוק. עוד כמה פיצ'רים חכמים, אולי כאלה שינגסו בליבת הפעילות של המתחרה המזדקנת – טקסט ותמונות (זה אתגר לשלב אותם בטיקטוק, אבל אם מישהו יכול זה החבר'ה האלה) – והיא תהפוך כבר למתחרה הרסנית. בקצב שבו טיקטוק צוברת פופולריות ומשתמשים, יש מצב שזה כבר קרה.


תגיות