אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השאיפות הגבוהות של אייר אינדיה נותנות רוח גבית לאיירבוס ובואינג מטוס של אייר אינדיה. שנים ארוכות של דעיכה | Flickr / Darryl Morrelll

השאיפות הגבוהות של אייר אינדיה נותנות רוח גבית לאיירבוס ובואינג

חברת התעופה, שבבעלות תאגיד טאטא, תזמין 500 מטוסי נוסעים כדי לממש את תוכניתה לשלש את נתח השוק. מנכ"ל אייר אינדיה קמבל וילסון: "אנחנו יכולים למשוך נוסעים בינלאומיים מהסוג שבוחר בחברות כמו אמירייטס וקטאר איירליינס"

12.12.2022, 19:27 | תמר טוניק

כשנה לאחר שתאגיד הענק טאטא רכש את השליטה בחברת התעופה הלאומית ההודית אייר אינדיה, הודיעה החברה כי היא קרובה לסגירת עסקה בהיקף חסרת תקדים להזמנת כ־500 מטוסי נוסעים מאיירבוס ובואינג. המהלך יוצא לדרך בהתאם לתוכנית הארגון מחדש של החברה, השואפת לחדש ולהרחיב את צי המטוסים שלה כדי להגדיל נתח שוק גלובלי ומקומי.

הזמנת הענק תכלול 400 מטוסים צרי גוף ו־100 מטוסים בעלי שני מעברים, ובהם עשרות מטוסי איירבוס מדגם A350 ודגמי 787 ו־777 של בואינג — כך לפי מקורות בתעשייה שצוטטו בסוכנות רויטרס. הפרטים הסופיים של עסקת הענק יגובשו בימים הקרובים.

עסקה בסדר גודל כזה עשויה להגיע להיקף של כ־100 מיליארד דולר, ולעקוף את הזמנת הענק שביצעה אמריקן איירליינס לפני למעלה מעשור, ל־460 מטוסים. גם לאחר הנחות משמעותיות שצפויה אייר אינדיה לקבל, שווי העסקה יעמוד על עשרות מיליארדי דולרים, ויהווה סיום מעודד לשנה תנודתית עבור היצרניות. למרות עלייה בביקושים אחרי משבר הקורונה, הן נאלצות להתמודד עם לחצים גוברים המופעלים על התעשייה להתאים את מטוסי הנוסעים החדשים לעידן של המלחמה בהתחממות הגלובלית. ב־2021 מסרו איירבוס ובואינג 611 ו־340 מטוסים בהתאמה, עלייה משנת 2020 אך נמוך משמעותית מנתוני 2019, ערב התפרצות המגפה. עד כה השנה מסרו החברות 565 ו־328 מטוסים בהתאמה, נתונים דומים לשנה שעברה.

ההזמנה מאיירבוס ובואינג תגשים את היעד של אייר אינדיה לצמוח מחדש אחרי שנים ארוכות של דעיכה, צבירת חובות עתק ואובדן מוניטין. עם נתח שוק בינלאומי של 12% ונתח מקומי העומד על 8.4%, אייר אינדיה שואפת להתרחב ל־30% בשתי הקטגוריות בחמש השנים הבאות. בזירה הביתית המתחרה הגדולה ביותר של אייר אינדיה היא חברת התעופה אינדיגו, החולשת על למעלה ממחצית השוק.

אייר אינדיה התווספה לנתח של 51% בחברת התעופה ויסטארה ול־84% שתאגיד טאטא מחזיק בחברת הלואו־קוסט אייר אסיה, בעסקה שהיתה למעשה סגירת מעגל היסטורית. החברה, שאותה הקים ב־1932 מייסד התאגיד ג'יי.אר.די טאטא, הולאמה ב־1953, ובמשך 20 השנים האחרונות כשלה ממשלת הודו בניסיונות להפריטה מחדש. כאשר נרכשה באוקטובר שעבר על ידי טאטא, היא דיממה 2.4 מיליון דולר ביום, והוחזקה בחיים על חשבון משלם המסים. בשיחה עם "הפייננשל טיימס" סמוך להודעה על עסקת הרכישה, ציין קאפיל קאול, מנכ"ל חברת הייעוץ קאפה אינדיה, כי יידרשו שלוש עד חמש שנים של שינויים מבניים כדי לייצב את החברה מחדש. "12 עד 18 החודשים הראשונים הם קריטיים לייצוב אייר אינדיה ולמיסוד השינויים האסטרטגיים", אמר. תזמון עסקת המטוסים תואם את הנחת העבודה של קאול.

ההודעה על הרכישה מגיעה ימים ספורים אחרי שטאטא דיווחה על מיזוג של אייר אינדיה עם ויסטארה, מיזם משולב עם סינגפור איירליינס, כדי למצב את עצמה כחברה הבינלאומית הגדולה בהודו והשנייה בגודלה בשוק המקומי אחרי אינדיגו. החברה הממוזגת תחזיק בצי של 218 מטוסים, והיא תטוס ל־52 יעדים מקומיים ו־38 בינלאומיים.

המטוסים החדשים, שיימסרו לחברה לאורך העשור הקרוב, יחליפו וירחיבו את הצי הקיים בשוק תעופה הצומח בקצב המהיר ביותר בעולם. בה בעת מומחים מזהירים מפני מהמורות אפשריות, כולל תשתיות מקומיות רעועות, מחסור בטייסים ותחרות קשה מול חברות תעופה מהמפרץ הפרסי, ובהן איתיחאד.

אייר אינדיה תתקשה גם להכניס את המטוסים לשימוש בקרוב, ובמיוחד את דגם A321 neo של איירבוס, שכן היצרנית האירופית כבר מכרה את מלוא הקיבולת שלה עד 2028 ומעבר לכך. לפי דיווחים, יצרניות של מטוסים ומנועים צובאות על דלתות אייר אינדיה זה כמה חודשים, אך המנכ"ל החדש קמבל וילסון לא מיהר לקבל החלטות לגבי דגמים והיקפים רצויים. בחודש שעבר קמבל אישר כי אכן מתקיימות שיחות לגבי "הרחבה משמעותית" של הצי בחמש השנים הבאות והסכים רק לומר כי מדובר ב"השקעה משמעותית".

מוקדם יותר החודש הודיע קמבל כי כדי לתמוך בתוכנית הצמיחה הבינלאומית החברה תוסיף עוד נמל בית, בדרום הודו. "אנחנו יכולים למשוך הרבה יותר נוסעים, כמו הנוסע הבינלאומי מהסוג שבוחר בחברות כמו אמירייטס, קטאר וסינגפור איירליינס, מה שיאפשר לנו להרחיב את דריסת הרגל שלנו", ציין במסיבת עיתונאים.

בינתיים, כדי לממש את תוכניתה להתרחב בארצות הברית, אייר אינדיה נערכת לגייס כ־100 טייסים אמריקאים עבור דגמי בואינג 777 שכבר הוסיפה לצי שלה. "לאייר אינדיה יש ממילא מחסור בטייסים, וההודעה על שילוב מטוסי בואינג 777 בצי שלה בארבעת החודשים הקרובים והוספת טיסות לארצות הברית רק העמיקה את המחסור הזה", כך לפי גורם יודע דבר שצוטט באתר Mint.

תגיות