אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יש הסכם: סוף טוב למאבק התסריטאים ב־AI שביתה תסריטאים, הוליווד | צילום: Frederic J. BROWN / AFP

יש הסכם: סוף טוב למאבק התסריטאים ב־AI

השביתה הארוכה של התסריטאים בהוליווד הסתיימה בהסכם תקדימי מבחינת עיגון זכויות יוצרים מול הבינה המלאכותית. ההסכם החדש קובע כי AI לא תוכל לכתוב או לשכתב חומר ספרותי וגם לא לקחת קרדיט וזכויות יוצר מתסריטאי, והוא צפוי להשפיע על תחומים נוספים הקשורים לקניין רוחני, בהם מו"לות ועיתונות

02.10.2023, 06:05 | רותה קופפר

במלחמת האדם במכונה, בשלב זה נראה כי האדם ניצח. בהסכם בין אולפני הוליווד לאיגוד התסריטאים האמריקאי ששבת במשך חמישה חודשים, השביתה השנייה הארוכה ביותר בתולדותיו, הוחלט שבינה מלאכותית לא תגנוב קרדיט או פרנסה מתסריטאי בשר ודם. סעיף הבינה המלאכותית, שהוא חסר תקדים בהיסטוריית ההסכמים בין איגוד התסריטאים של ארצות הברית לאולפני הוליווד, צפוי להשפיע על עוד סכסוכי עבודה הקשורים לשימוש ב־AI. ההסכם שנחתם לשלוש השנים הקרובות, ופורסם בימים אלה, מראה כי חברי האיגוד מקבלים כמעט כל מה שנלחמו למענו — העלאה בשכר, הסכמי תמלוגים, מספר מינימום של תסריטאים בחדרי כותבים (אפשר רק להוסיף על המספר הזה), וכן הנחיות ברורות בכל הנוגע לשימוש בבינה מלאכותית. העניין האחרון הוא תקדימי, לא רק בגלל הטכנולוגיה הספציפית החדשה שנכנסה לתמונה, אלא בעצם ההתייחסות המוקדמת אליה.

בהסכם שהגיעו אליו בעניין הבינה המלאכותית מדובר בהישג של ממש, שכן הכללים נקבעים כעת בדיוק בזמן שכלים כמו ChatGPT נהפכים לנחלת הכלל. בהסכם החדש נקבע כי AI "לא תוכל לכתוב או לשכתב חומר ספרותי". כמו כן חומר שנוצר על ידי בינה מלאכותית "לא יוכל לקחת קרדיט וזכויות יוצר מתסריטאי". לפי ההסכם, תסריטאים יכולים להשתמש בבינה מלאכותית כשהם מספקים שירותי כתיבה רק בהסכמת השותפים להפקה, אבל אי אפשר לכפות עליהם שימוש ב־AI. על האולפנים לגלות לכותבים אם נעשה שימוש בחומרים שנוצרו על ידי בינה מלאכותית. ונאסר שימוש בטקסטים של תסריטאים כדי לאמן AI.

החשיבות של ההסכם בנוגע לבינה מלאכותית היא רבה, משום שהיא יכולה לשמש כתבנית תקדימית למשא ומתן עתידי בעוד תחומים, גם השחקנים, ששביתתם עדיין נמשכת, נאבקים על הנושא. השימוש בבינה מלאכותית בכל התחומים הקשורים לקניין רוחני, כמו"לות, עיתונות, נהיה נושא מרכזי בכל חוזי ההעסקה החדשים.

כך גם בתביעה שהגישו עשרות סופרים ובהם ג'ונתן פרנזן, ג'ון גרישם, ג'ורג' ר.ר. מרטין וג'ודי פיקו לפני עשרה ימים נגד חברת OpenAI המאשימה את החברה בהפרת זכויות יוצרים. לטענת התובעים, החברה השתמשה בספרים שלהם כדי לאמן את הצ'טבוט של ChatGPT. יותר מתריסר מחברים הגישו את התביעה נגד החברה, שמיקרוסופט השקיעה בה מיליארדי דולרים, בטענה להפרת זכויות יוצרים. בתביעה של איגוד הסופרים נטען כי הצ'טבוטים של OpenAI יכולים כעת לייצר "יצירות נגזרות" שיכולות לחקות ולסכם את הספרים שלהם. כל זה נעשה מבלי לבקש רשות או להעניק פיצוי או תמלוגים לסופרים. "ההצלחה והרווחיות של OpenAI מבוססות על הפרה המונית של זכויות יוצרים מבלי שביקשו רשות ומבלי ששילמו סנט לבעלי זכויות היוצרים", נכתב בתביעה. "בלב האלגוריתמים הללו עומדת גניבה מערכתית בקנה מידה עצום", נטען בה.

ב"ניו יורק טיימס" כתב אדם סת' ליטווין, פרופסור מאוניברסיטת קורנל, המתמחה בזכויות עובדים, כי "כולם - מעובדי רכב ועד מנהלי צווארון לבן - צריכים לשים לב לעסקה שהושגה בין התסריטאים לאולפנים, כי היא תקדים מונומנטלי ליחסי עבודה בעידן הדיגיטלי". בניגוד לנושאים שהם "הלחם והחמאה", להגדרתו, כמו תנאי שכר והטבות סוציאליות, כל הנוגע לשימוש בטכנולוגיה, כמו בינה מלאכותית, תמיד היה בתחום האפור, שניתן להתמקח עליו. "איגוד התסריטאים שם את העניין הזה ישר על השולחן".

"בעבר הנהלות היו מקבלות כמעט את כל ההחלטות הקשורות לטכנולוגיה עוד לפני תחילת המשא ומתן. העובדים ואיגודי העובדים שלהן כלל לא נכללו בשיחות מוקדמות על טכנולוגיה", הוא כותב. לכן רבים הטילו ספק כעת ביכולת של התסריטאים להגיע להסכם בנושא זה הפעם והופתעו מהצלחתם. מה שהוסכם הוא חשוב ביותר, והוא ש"בינה מלאכותית אינה בחזקת תסריטאי. אולפנים יכולים לסמוך על AI כדי ליצור טיוטה ראשונה, אבל הכותבים שיטפלו בה יקבלו את הקרדיט. הכותבים האלה יקבלו את אותו שכר מינימום שהיו מקבלים אילו היו כותבים הכל מאפס".

ההסכם בנוגע לזכויות התסריטאים בכל הנוגע ל־AI הושג כנראה גם כי לאולפנים ההוליוודיים יש סיבה לדאגה כלכלית באשר לבינה המלאכותית ולזכויות יוצרים. כי הרי יצירה שנכתבה על ידי בינה מלאכותית לא יכולה להיות מוגנת על ידי זכויות יוצרים, ולעתים קרובות האולפנים הם הבעלים או השותפים בבעלות על הזכויות האלה. בכך שיבטיחו כי הקרדיט לכתיבה תמיד יהיה של בן אנוש, גם כאשר בינה מלאכותית תהיה מעורבת בתהליך העבודה, האולפנים מגנים גם על עצמם, ולכן גם הם ירוויחו מההסכם הזה.

התסריטאים חוזרים לעבוד לאחר שהבטיחו לעצמם גם תוספות שכר ומודל תמלוגים חדש מול שירותי הסטרימינג אחרי 148 ימים של שביתה, הפגנות בכניסה לבניינים, שמירה קפדנית על היעדר עבודה באופן רשמי, וגם משא ומתן רווי מתחים, הגיעו אולפני הוליווד ונציגי איגוד התסריטאים האמריקאי להסכם שנכנס לתוקפו ביום רביעי שעבר, לאחר שנציגי האיגוד הצביעו בעד ההסכם פה אחד (בימים הקרובים יחתמו עליו כל 11,500 חברי האיגוד). כעת יוכלו התסריטאים הרשומים באיגוד לחזור לעבודה. המקום שבו זה יורגש באופן מיידי הוא תוכניות האירוח הליליות, המבוססות על מונולוגים הכתובים ביד מושחזת. אלה יחזרו לשידור כבר הערב. סדרות עם שחקנים יצטרכו להמתין עוד קצת משום ששביתת השחקנים, שהאיגוד שלהם הצטרף לשביתת התסריטאים באמצע יולי (כחודשיים אחרי תחילת שביתת התסריטאים), עודנה בתוקף.

ההישג בתחום השכר כולל עלייה בשכר המינימום של 5% עם יום חתימת ההסכם. הוא יעלה בעוד 4% ב־2 במאי 2024 ובעוד 3.5% ב־2 במאי 2025. בעניין התמלוגים הוחלט על מודל חדש של תשלום המבוסס על צפייה בסדרות בשירותי סטרימינג, החל מפרויקטים שעולים לשידור ב־1 בינואר 2024. מה שאומר ששירותי הסטרימינג ייאלצו לספק מידע אמין ושקוף, גם אם חשאי, לתסריטאים בנוגע להצלחת התוכניות ולצפייה בהן ולפי זה יתוגמלו. התסריטאים גם קיבלו תוספת בכל הקשור לפנסיה ולביטוח רפואי.

תגיות