אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר ועדת הכלכלה מעכב את ביטול החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר ועדת הכלכלה מעכב את ביטול החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב

שבוע לפני ביטולה של החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, יו"ר ועדת הכלכלה מקפיא את הטיפול בנושא. ביטון: "סכנה לחיי אדם". משרד התחבורה: "יעילות ונחיצות התקנה לא הוכחו בשום מדינה"

22.02.2022, 17:02 | יובל שדה ותומר הדר

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), מעכב את אישור התקנה שתבטל את חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, ונכון לעכשיו זו צפויה להיכנס לתוקף בעוד כשבוע (1 במרץ). המשמעות היא שהחל מיום שלישי בשבוע הבא מי שייתפס מסיע ילדים שגילם פחות מארבע ללא מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב - יקבל קנס של 250 שקל וארבע נקודות.

קראו עוד בכלכליסט:


ההחלטה לבטל את התקנה התקבלה בחודש שעבר כחלק ממתווה "ניקיון אביב", שכלל 27 הקלות רגולטוריות. כדי שהחלטת הממשלה תיכנס לתוקף ותאושר, היא צריכה לעבור דיון בוועדת הכלכלה, אך יו"ר הוועדה ביטון מסרב לכנס את הדיון, אף שהתקנות ייכנסו לתוקף בעוד כשבוע.

שרת התחבורה מרב מיכאלי, צילום: אביגיל עוזי שרת התחבורה מרב מיכאלי | צילום: אביגיל עוזי שרת התחבורה מרב מיכאלי, צילום: אביגיל עוזי

בלשכת ביטון סיפקו מספר הסברים לעיכוב בהעברת התקנה. ראשית, הם טוענים כי לו"ז הוועדה עמוס בשבוע הקרוב, משום שמושב החורף של הכנסת נגמר ב-13 במרץ ואז הוועדות יוצאות לפגרה, ועל שולחן הוועדה מונחות הצעות חוק ותקנות אחרות כמו הרפורמה בדואר ישראל ותקנות הרכב האוטונומי.

כמו כן הם התנו את קיום הדיון בהחלטת ממשלה נוספת, שתאפשר סבסוד של המערכות למניעת שכחת ילדים, בדומה לתקנות המסבסדות התקנת התקני בטיחות דוגמת מובילאי ברכבים ישנים. הדרישה לסבסד את המערכות תמוהה, מפני שבהחלטה המקורית המערכות לא היו מסובסדות ועלותן הוערכה בסכום שבין 200 ל-500 שקל לילד. דווקא לאחר שהממשלה החליטה על ביטול התקנה, מחירי המערכות ירדו משמעותית, והיום הם סביב 100 שקל ליחידה.

כבר באוקטובר האחרון אמר ביטון בדיון בוועדת הכלכלה, שבו נכחה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי, כי כך הוא מתכנן לפעול. ביטון אמר אז: "מישהו חושב שהתקנות האלה לא ייכנסו לתוקף וגם לא מביא אלטרנטיבה". במהלך הדיון ביטון אמר כי הוא מציב בפני משרד התחבורה שתי אפשרויות: האפשרות הראשונה היא שהתקנות ייכנסו לתוקף, והאפשרות השנייה היא שמשרד התחבורה והאוצר יציגו איך הם מאפשרים לבעלי רכב ותיק לקבל ערכה בסבסוד ממשלתי – "אם לא נראה את זה במרץ, התקנה תיכנס לתוקף".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון,  צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון,  צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

במהלך הדיון הבהירה השרה מיכאלי כי היא מתנגדת לתקנה, ואמרה כי מדובר בתקנה שמטילה על הציבור עול כלכלי וחושפת אותו לסנקציות, בזמן שאין לתקנה זו תועלת מוכחת.

נזכיר כי לפני כשנה, בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב, אישרה ועדת הכלכלה את יוזמתה לחייב התקנת מערכות התראה נגד שכחת ילדים בכלי רכב. זמן קצר לאחר שמיכאלי נכנסה לתפקיד היא דחתה בשנה את כניסת התקנות לתוקף. בחודש שעבר, כאמור, הממשלה ביטלה את חובת התקנת המערכות סופית, אך כעת ועדת הכלכלה מונעת את קידום החלטת הממשלה.

עוד יצוין כי היעדר הסבסוד וחוסר הבהירות בנושא התקנת המערכות עשו את שלהם: נכון ליולי אשתקד, רק 50 אלף הורים רכשו את המערכות, מתוך 800 אלף הורים שמשרד התחבורה צפה שירכשו את המערכות בגל הראשון.

מלשכת ח"כ מיכאל ביטון נמסר: "זאת סוגיה שמדובר בה בחיי אדם. בכל שנה בקיץ מתקיימות טרגדיות נוראיות בהן תינוקות וילדים מאבדים את חייהם או נפצעים באופן חמור. אי אפשר לראות את סכנת החיים הזאת, לדעת שיש מענה למניעה ולא לנקוט פעולה, בין אם באחריות ההורים כפי שמופיע בתקנה או לחלופין פעולה ממשלתית מעשית בתחום זה שתשפר באמת את המצב".

ממשרד התחבורה נמסר: "לאחר אישור החלטת הממשלה לביטול רגולציה מיותרת שמבטלת את התקנות, הניח משרדנו את התקנות לפתחה של ועדת הכלכלה כנדרש. אי אישור ביטול התקנות בוועדת הכלכלה עד 1 במרץ יוביל למצב שבו מיליוני הורות והורים, סבתות וסבים, ימצאו את עצמם עוברים על החוק בשל תקנה שיעילותה ונחיצותה לא הוכחה בארץ ובשום מדינה אחרת בעולם. אנו סבורים ובטוחים שוועדת הכלכלה תמצא את הזמן לקיים הדיון בהתאם להחלטת הממשלה טרם כניסת התקנות לתוקף".


תגיות