אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרב על התודעה, המרוויחות הגדולות הן ענקיות הטכנולוגיה ח"כ טלי גוטליב; משמאל: חנות של גוגל בניו יורק. סיטואציה של win-win | צילומים: אלכס קולומויסקי, בלומברג

פרשנות

בקרב על התודעה, המרוויחות הגדולות הן ענקיות הטכנולוגיה

בחסות המלחמה בעזה, תיאוריות קונספירציה זוכות לתפוצה רחבה ברשת, והצדדים השונים מתארגנים על מנת לייצר מרחב דיגיטלי של השמדה הדדית. מהפעילות המוגברת ברשת מרוויחות חברות כמו גוגל ו-X, שנהנות מהכנסות מפרסום ובחסות הטראפיק שואבות נתוני עתק מהגולשים

30.01.2024, 20:10 | ויקי אוסלנדר

המלחמה בעזה ממשיכה, וכך מתגבר מאמץ הצדדים השונים לבסס נרטיבים בזירה הדיגיטלי. כל אחד ממלא תפקיד אחר במשחק חתול ועכבר של הפצת תיאוריות קונספירציה, דיווח פוסטים או תגובה המונית, בסופו יש רק מנצח אחד – חברות הטכנולוגיה.

הכלים רבים ומגוונים וכוללים בלוגים, גיוס המונים לדיווח ויצירת מערכות מבוססות בינה מלאכותית גנרטיבית ליצירת מנגנוני תגובה. הצדדים השונים משלמים כסף לקידום המסרים לרשתות החברתיות ומייצרים נתוני עתק לענקיות הטכנולוגיה. השימוש המאסיבי והמאורגן מייצר מרחב דיגיטלי של השמדה הדדית מובטחת.

1. הרווח שבתיאוריות קונספירציה

בצל סערת טלי גוטליב ותיאוריות הקונספירציה שהפיצה על קשרים בין בן זוגה של שקמה ברסלר ליחיא סינוואר, אתר שולי שנתן במה לתיאוריות הללו זכה לתשומת לב רבה.

"מרוב טראפיק לאתר, אפילו אנחנו לא הצלחנו להיכנס אליו יום שלם", כתבו יוצרי האתר "עדנה קרנבל – חדשות מעולם המשפט" בבלוג. הטענות שהופצו בבלוג ושותפו ע"י גוטליב הופרכו במהרה והעלו את השאלה - מי עומד מאחורי האתר?

חקירות שונות של גופים עיתונאיים ופרטיים העלו כי מאחורי האתר עומד אדם בשם יונתן קאפח. קאפח מתגורר בארה"ב והקים את האתר ב-2021. עד שהתחיל לעסוק בפוליטיקה, נהג להקדיש את האתר למה שכינה "שואת האבות הגרושים". האתר הכיל תוכן הנוגע להטייה של מערכת המשפט נגד אבות שנפלו קורבן לעובדות סוציאליות איומות ושוטרים מושחתים - כך להשקפתו של קאפח.

על רקע קונספירציות מפלגות ומתסיסות, הקופות רושמות. ימים אחרי סערת גוטליב, הבלוג "עדנה קרנבל" נהנה מזינוק של 80% במבקרים. תנועת המבקרים הערה הפכה את האתר, המעוצב רע, נטען לאט וכתוב בשפה גסה, לרגע אחד ובאופן אוטומטי לפיסת נדל"ן פרסומי מובחרת. בהתאם, השתדרג האתר ממודעות באיכות נמוכה לאתרים אנונימיים - למודעות של חברות ענק כמו אל על ואקרו נדל"ן.

מדובר בסיטואציה של win-win - עבור בעל האתר, יש רק עלויות שוליות בבנייה ותחזוק של מפעל חדשות מזויפות של אדם אחד, וגם אפשרות ממשית ליהנות מהכנסות פרסום; עבור ענקיות כמו גוגל, הבלוג הקטן והפופולרי הוא כסף קל בכיס.

2. דינמיקה של השמדה הדדית

ליוזר ברשת החברתית X בשם StopZionistHate יש כבר 125 אלף עוקבים. זהו מספר מרשים במיוחד כשלוקחים בחשבון שפרופיל זה נוצר רק בנובמבר 2023. היוזר Defund Israel Now יכול לחגוג הישג מעט פחות מרשים עם 36 אלף עוקבים, גם הוא נוצר רק בנובמבר האחרון. שניהם נהנים מעיצוב גרפי שמהדהד דומה אחד לשני ובו מגן דוד מעוטר בצבעוניות של הדגל האמריקאי – כחול, אדום, לבן.

לשני היוזרים דמיון נוסף – שניהם משלמים על התו הזהוב של X, מעמד משודרג ויקר במיוחד של "ארגונים מאומתים רשמיים" שעולה למשתמש אלף דולר בחודש. מאז שהושק ב-X באפריל 2023, הרשת מעניקה אותו בחינם לעשרת אלפים הארגונים עם הכי הרבה עוקבים ברשת, ובינואר אפילו יצאו ב-X במבצע שכולל הנחה של 80%; כאילו ברשת החברתית של אלון מאסק רק מתחננים בפני ארגונים שיקנו את הדבר הארור הזה, תמורתו יקבלו קידום ונראות גדולים משמעותית.

בתגית אפשר גם לחלוק דרך מנגנון שמכונה: Affiliates. ל-StopZionistHate יש שניים כאלו - אחד בשם Tru Wire לו 3,412 עוקבים, ושני בשם Raven Mission לו 1,897 משתמשים. אף שלאחרון מספר המשתמשים המועט ביותר, הוא נראה כעמוד השדרה של הפעילות המדוברת, והיחידי שמפנה לאתר אינטרנט עם תוכן, גם אם מאורגן ומסודר באופן חובבני יחסית.

StopZionistHate מקשר בעמוד שלו לאתר אינטרנט שמכיל רק קישורים ליוזרים שונים ברשתות אחרות לרבות טיקטוק, אינסטגרם ופייסבוק, בהן אותו תוכן ממוחזר; ל-Defund Israel Now יש עמוד אינטרנט שבו הצהרת משימה: "לסיים את הציונות – לשחרר את אמריקה", ומספר שורות בודדות על הדרך להגשים זאת: להחרים מוצרים ולחסל השקעות בחברות ישראליות או עם קשר לישראל; או בקצרה – BDS. קישור לאתר אינטרנט הוא תנאי הכרחי כדי לקבל תו זהב מ-X.

יוזרים אלו הם תמונת ראי – בשם ובאופן הפעילות – ליוזרים שנוצרו שנים לפני המלחמה הנוכחית בעזה על ידי אלו התומכים בישראל. כך למשל, StopZionistHate הוא תמונת הראי של StopAntisemitism, יוזר ב-X עם כרבע מיליון עוקבים ווי כחול (בעלות של כ-10 דולר בחודש) שנוצר ב-2018, בו בעיקר פעילות דוקסינג (פעולת נקמה של ביוש וחשיפה) ומאמץ להביא גם לפיטוריהם על מה שאמרו במרחב הציבורי.

Raven Mission הוא תמונת הראי של Canary Mission שהושק ב-2014 וכולל תיקים על אנשים, מוכרים יותר ומוכרים פחות, שהתבטאו במה שהם זיהו כ"דיבור שנאה" נגד ישראל, ארצות הברית או יהודים. Raven Mission עושה דבר דומה רק לאלו שהתבטאו באופן כזה נגד פלסטינים או ערבים בכלל. כל הארגונים והמשתמשים הללו מתייחסים אחד לשני ללא הרף ומשסים את חברי הקהילה שלהם בקהילות האחרות: לדווח, להסיר, להגיב או הוסיף הערות קהילה - מה שאפשר.

כלים שהשיקו מפתחים פרו-ישראלים לאחרונה עוד יותר מגבירים את תנועת המשתמשים, הפעם פנימה, החוצה ושוב פעם פנימה. Defund Israel Now, למשל, פעלו בחודש האחרון נגד פרויקט בשם Words of Iron שנוצר באוקטובר ומאפשר לדווח ולהגיב על פוסטים לכאורה פרו-פלסטינים או לקדם פוסטים פרו ישראליים, לפעמים מדובר בפוסטים ישנים למדי. בקבוצה הפרו-פלסטינית גייסו את הקהילה כדי שזו תשתמש בכלי של Words of Iron למטרתו ההפוכה, ודיווחו על פוסטים פרו-ישראלים וקידמו פוסטים פרו-פלסטינים. הכלי כיום לא שמיש כלל. את ההצלחה פרסמו בחגיגיות בטיקטוק ומיד עברו לפרויקט הבא בשם Moovers, שנוצר על ידי סוכנות הדיגיטל לידרס מתל אביב. גם Moovers כמעט ולא מצליח לייצר תגובות או פוסטים אוטומטיים בעקבות הפעילות המאורגנת.

למרות יתרונותיה הברורים של ישראל כ"סטארט-אפ ניישן", היזמים הישראלים לא המציאו את הכלים הללו, שתכליתם "פרופגנדה אזרחית". עוד ב-2019 נמצא כי קבוצה פלסטינית בשם “Ihbid194” הפעילה כמה אלפי מתנדבים להגיב ולדווח על פוסטים ברשתות החברתיות, עם תסריטים מוכנים מראש. שיטות אלו, המכונות "פעולות לא אותנטיות מתואמות", אסורות (לפחות במטא), קמות במהירות כפי שהן מחוסלות על ידי הצד השני במהלכים ומהלכי נגד שמותירים את הזירה קפואה, ודעת הקהל איתנה בעמדותיה המקוריות.

דינמיקה חסרת תכלית זו מייצרת שני מנצחים לא קשורים. ראשונים הם אנשי עליונות לבנה, שככל הנראה עומדים מאחורי יוזרים כמו StopZionistHate ששונאים יהודים כמו שהם שונאים ערבים, ושכל תכליתם היא לבסס אמריקה לבנה ונוצרית (שאינה עסוקה או מסייעת לישראל או פליטי מלחמה פלסטינים).

השניים הם חברות הטכנולוגיה ובעלי הרשתות החברתיות, מוכרי מודעות ושואבי נתוני העתק, שנהנים בחודשים האחרונים מפעילות מוגברת על רקע המלחמה. שהרי טראפיק הוא נתונים, את הנתונים רשתות חברתיות מוכרות למפרסמים כדי לפרסם מודעות, או משתמשות בהן כדי לאמן מודלים של בינה מלאכותית. כך למשל, בעלי X אלון מאסק מאמן את המודל של החברה שהקים, xAI, על נתוני הרשת. את החברה הקים רק בסתיו האחרון, ובימים אלו פועל לגייס עבורה מיליארד דולר לפי שווי של 6 מיליארד דולר.

תגיות