אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההנחות על החשמליות הסיניות נשארו בסין BYD אטו 3. הדגם הבסיסי עולה 25 אלף שקל יותר מפולקסווגן גולף בסיסית | צילום: יח"צ

ההנחות על החשמליות הסיניות נשארו בסין

בשבועות האחרונים רבים מיצרני הרכב הסיניים הורידו מחירים בשוק הסיני, עם הנחות שמגיעות עד 20%. אז למה בישראל, שהשוק שלה הוא בעל מאפיינים דומים, המחירים נשארו גבוהים? "המוניטין של הסיניות הוא כרגע טוב, אתה לא רוצה שהמוצר שלך יהפוך למכונית עלי אקספרס", אומר יבואן רכב

27.03.2023, 06:02 | תומר הדר

אירוע מעניין התרחש בשבוע שעבר בשוק הרכב הסיני: אורה, יצרנית המכוניות החשמליות של גרייט וול, הודיעה על מבצע מכירות מיוחד לאורה גוד קאט ("חתול טוב"), המכונית החשמלית הקטנה והמעוצבת של גרייט וול. ההנחות שגרייט וול העניקה ללקוחות אשר רוכשים את גוד קאט הן ללא ספק מרשימות: המחיר של גוד קאט ירד ב־20% ל־107,800 יואן, כלומר 15,600 דולר לאוזניים מערביות. וההנחה הזו של 3,500 דולר תהיה תקפה עד סוף אפריל.

גוד קאט של אורה היא הגרסה הסינית של אורה פאנקי קאט שמשווקת בישראל. במכונית סינית הכוונה למכונית שפחות מיועדת לעמוד במבחני ריסוק, רמות הגימור שלה פחות טובות, המנוע יותר חלש ועוד כהנה וכהנה הבדלים. אבל בשורה התחתונה פאנקי קאט הישראלית, שמאוד דומה לגרסה הסינית, נמכרת בישראל כעת במחיר שמתחיל ב־137,900 שקל. וזהו מחיר "מיוחד" למכוניות שכלמוביל, יבואנית אורה, שחררה ממכס בשנה שעברה ושילמה מס קנייה בגובה 10% בלבד. מכוניות אורה פאנקי קאט מן המשלוח אשר שוחרר בשנת 2023 עולות 144 אלף שקל, כלומר אורה פאנקי קאט עולה בסין אחרי ההוזלה פחות ממחצית ממחירה בישראל - במחיר ה"נמוך".


אורה פאנקי קאט. בסין הדגם המקביל גוד קאט הוזל ב־20% עד סוף אפריל
, צילום:  יצרן אורה פאנקי קאט. בסין הדגם המקביל גוד קאט הוזל ב־20% עד סוף אפריל | צילום: יצרן אורה פאנקי קאט. בסין הדגם המקביל גוד קאט הוזל ב־20% עד סוף אפריל
, צילום:  יצרן


ואורה ממש לא לבד: במהלך השבועות האחרונים כמעט כל יצרני הרכב הסיניים הודיעו על מבצעי מכירות מרשימים בסין. BYD, ג'ילי ועוד רבים וטובים מקרב יצרני הרכב הסיניים מיהרו להודיע על מבצעי מכירות בשוק הסיני, ואחריהם גם יצרני הרכב המערביים, החל בפורד וכלה בב.מ.וו, הודיעו על שורה של מבצעי מכירות, כאשר המשותף לכל מבצעי המכירות האלה הוא שהם מתייחסים לדגמים החשמליים. המשמעות היא שיצרני הרכב הסיניים תקועים. למעשה, על פי נתונים של ארגון יצרני הרכב הסיניים, המלאי הבלתי מכור שבידי יצרני הרכב הסיניים הגיע בסוף פברואר ל־3.41 מיליון מכוניות, עלייה של 10% בהשוואה לאשתקד.

מה קרה שיצרני הרכב הסיניים (והמערביים) מתקשים לפתע למכור בשוק הסיני את המכוניות החשמליות? התשובה טמונה בצמצום של סובסידיות, אבל לא סתם צמצום. בסין גובה סבסוד הרכב החשמלי נקבע לפי יכולת טווח הנסיעה, כלומר ככל שהרכב יכול לנסוע יותר קילומטרים בכוח החשמל כך הסובסידיה גדולה יותר, מה שמסביר מדוע רכבי פלאג־אין הייבריד סיניים מתוכננים לנסיעה של אפילו מעל 100 קילומטרים בכוח חשמל. השיטה מעלה מדי שנה את היקף הסבסוד, כאשר הסובסידיה הנאה ביותר, 12,600 יואן, הוענקה בשנה שעברה לרכב אשר מסוגל לנסוע מעל 400 קילומטר בכוח חשמל.

חגיגת הסובסידיות הזאת הסתיימה ב־1 בינואר, לפני כשלושה חודשים. ההנחה של השלטון בסין הייתה שהמכוניות החשמליות יהיו כה פופולריות עד שלא יצטרכו עבורן יותר הטבות. במקביל בשנתיים האחרונות התרחש בסין תהליך שהורגש היטב גם בישראל: מחירי חומרי הגלם לסוללות של הרכב החשמלי עלו, המלחמה באוקראינה פגעה אפילו עוד יותר בספקים של הרכבים החשמליים בסין – ויצרני הרכב העלו מחירים. וברגע שהסובסידיות הופסקו, הצרכנים בסין פשוט הצביעו ברגליים והפסיקו לרכוש מכוניות חשמליות.

במקביל החל בסין תהליך נוסף. טסלה הייתה הראשונה שידעה לקרוא את המפה הסינית, והודיעה כבר בדצמבר האחרון על הורדות מחירים בסין, שבועות ספורים לפני תום הסבסוד. יצרני הרכב המתחרים של טסלה בסין, מערביים וגם סיניים, העדיפו לשבת על הגדר ולחכות שהמהלך יחלוף, עד שכבר היה מאוחר מדי ומצבת הרכבים הבלתי מכורים בסין הגיעה לשיא, מה שיצר בבת אחת גל של מבצעי מכירות בסין.

כעת למדינה אחרת, רחוקה מסין, שגם בה במפתיע התרחש תהליך של הוזלות טסלה, בעקיפין צומצמו בה סובסידיות, וגם היא מתאפיינת בריבוי מכוניות חשמליות סיניות: ישראל. מס הקנייה בישראל על רכב חשמלי עמד עד 1 בינואר על 10%, וכיום הוא עומד על 20%. ב־1 בינואר יבואני הרכב הזניקו את מחרי המכוניות החשמליות בהתאם למס הקנייה כמובן, אבל הישראלים לא ממש נרתעו, להפך. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי, היקף המכירות בחודשים ינואר ופברואר היה נאה מאוד, והמדינה שהכי הרבה מכוניות מתוצרתה נמכרו בישראל הייתה סין – עם 12,831 מכוניות סיניות שנמסרו ללקוחות (מקום שני דרום קוריאה עם 12,774 מכוניות).

מלבד זאת, גם בישראל טסלה הורידה את מחירי המכוניות החדשות שלה, אפילו בצורה נאה. זה קרה באמצע ינואר. בחלק מן המקרים כבר ניתן למצוא מכוניות חשמליות סיניות עממיות שהמחיר שלהן מתקרב למחיר של טסלה 3 בסיסית. ואז בשוק הרכב הישראלי התרחש תהליך מעניין: אורה, שהבטיחה 900 מכוניות ללקוחות "במחיר 2022", עדיין מוכרת מכוניות מן המבצע ההוא. בליפמוטור ממתינות מכוניות ששוחררו ממכס אשתקד. ג'ילי מציעה במתנה עמדת טעינה. בעצם, הישראלים הפסיקו להתנפל על הסיניות.


ג ג'ילי ג'יאומטרי C 350. מציעה מכוניות בהנחה למועדון חבר | צילום: טל אזולאי ג


אבל למרות הדמיון המאוד ברור, על מבצעי מכירות בישראל על רכב חשמלי סיני אין מה לדבר. המבצע היחיד שעליו הכריז יבואן של רכב סיני היה מבצע של יבואנית ג'ילי, שנתנה עמדות טעינה ומימון, ובשבוע שעבר יצאה לראשונה גם בהנחות למועדון חבר. מעבר לכך, עובדתית, הישראלים כבר לא מתנפלים על הרכבים החשמליים הסיניים, וזאת ממגוון סיבות שדומות לאלה שגרמו לסינים לא לקנות.

ראשית, יבואני הרכב העלו את מחירי החשמליות הסיניות לגבהים לא הגיוניים בהשוואה לרכבי בנזין. כאשר פולקסווגן גולף בסיסית עולה 140 אלף שקל, ו־BYD אטו 3 בסיסית סינית עולה 25 אלף שקל יותר, גם מסך ענק לא בהכרח מספיק כדי לשכנע את הלקוחות. כאשר אורה פאנקי קאט קטנה ומאובזרת עולה מעל 160 אלף שקל "במחירי 2022", וקיה סיד סטיישן גדולה ומרווחת עולה 153 אלף שקל, קשה למצוא היגיון ברכישת החשמלית הסינית. מעבר לכך, גם לקוחות נחושים מאוד זוכרים שהמכוניות האלה היו זולות יותר רק לפני שלושה חודשים. וגם בקרב הצרכנים קיימות עייפות חומר והבנה שהמחיר של הסיניות דומה מאוד בין הדגמים השונים, וכאשר אורה פאנקי קאט קטנה עולה בגרסה מאובזרת כמו BYD אטו 3 גדולה, קשה להחליט מה לבחור. מלבד זאת, קצב השינוי הטכנולוגי אדיר. כמו בעולם האלקטרוניקה הבידורית, מה שהיה חדש לפני שלושה חודשים הוא כיום ישן.


טסלה 3 RWD. החברה התניעה את מהלך ההוזלות בסין. בישראל לא היה לה את אותו אפקט, צילום: יצרן טסלה 3 RWD. החברה התניעה את מהלך ההוזלות בסין. בישראל לא היה לה את אותו אפקט | צילום: יצרן טסלה 3 RWD. החברה התניעה את מהלך ההוזלות בסין. בישראל לא היה לה את אותו אפקט, צילום: יצרן


אז למה בסין יש מבצעים והוזלות ובישראל אין? התשובה עגומה למדי וטמונה בצרכנים בישראל. "אי אפשר לקחת את האנשים שעמדו בתור לפני שלושה חודשים עם כרטיסי אשראי ביד והסכימו לשלם עוד כסף כדי להאיץ את המשלוח ולהיות הבעלים של רכב חשמלי ופתאום לכסח להם את המחיר, זה לא יכול לקרות במותג סיני כי זה עניין תדמיתי", הסביר ל"כלכליסט" נציג של אחד מיבואני הרכב. "המוניטין של הסיניות הוא כרגע טוב, יש כאן קו דק מאוד של תדמית, ואתה לא רוצה שהמוצר שלך יהפוך למכונית עלי אקספרס".

מעבר לכך, ליבואני הרכב יש שיקולים נוספים. היבואנים מכרו אלפי מכוניות לציי הרכב, כלומר לחברות הליסינג. חלק נאה מהמכוניות האלה שוחרר ממכס בדצמבר האחרון, ואז ציי הרכב נהנו מעליית מחיר של הרכבים הללו בשוק המשומשות כי המחיר עלה בינואר. מבצעי מכירות על המכוניות הסיניות החשמליות יורידו את מחירן, וכמובן יפגעו בחברות הליסינג. האם יבואני הרכב ייצאו בקרוב במבצעים על החשמליות הסיניות? סביר להניח שלא, כי ישראל אינה סין וליבואני הרכב יש יותר מדי מה להפסיד. ועד שזה יקרה, המפסידים העיקריים יהיו הצרכנים.

ובל נשכח, המכוניות הסיניות שנמכרות כעת נרכשו כששער הדולר היה נמוך יותר, מה שנותן ליבואני הרכב אוויר לנשימה.

תגיות