אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החשמל שייך למאסק וסין? יצרני הרכב הגרמניים נלחמים על הבית בתערוכת מינכן ויז'ן נויה קלאס רכב חשמלי של BMW בתערוכת מינכן | צילום: EPA/RONALD WITTEK

החשמל שייך למאסק וסין? יצרני הרכב הגרמניים נלחמים על הבית בתערוכת מינכן

תערוכת הרכב במינכן היא מעין זירת קרב עבור היצרניות הגרמניות, שצריכות להוכיח כי "לא איבדו את זה" בעידן החשמלי. בעוד שלסינים יש רכבים נוסעים, האירופאים עוד לומדים את ההיבטים המכניים והעדפות הצרכנים ולכן מציגים בתערוכה אבי טיפוס - שנראים מאוד מבטיחים

05.09.2023, 09:57 | תומר הדר

תערוכת הרכב שמתקיימת השבוע במינכן היא הרבה יותר מסתם תערוכה: היא מעין זירת קרב. בשנים האחרונות בעקבות הקורונה, תערוכות הרכב הגדולות הלכו וגוועו וכאשר הן חזרו, הקהל השתנה: הדיגיטציה המקיפה של העולם בקורונה הפכה את התערוכות ההמוניות והצפופות לאירוע שרבים מוכנים לוותר עליו. למעשה, המיקוד העולמי עבר לסין, שם תערוכות רכב הרבה יותר מתוקשרות ומתוירות.

בפועל, חלק ניכר מתערוכות הרכב המערביות הגדולות - פרנקפורט, פריז ואחרות הלכו וגוועו ומה שנותר היא תערכות הרכב של מינכן, תערוכה שהיא יותר בינלאומית באופיה ופחות מרגישה כמו משחק במגרש הביתי של יצרני הרכב בפרנקפורט או בפריז.

העובדה שתערוכות הרכב הגדולות נמצאות בתהליך גסיסה לא נעים גרמה למארגינהן לפתוח את השערים לכל מציג שרק ירצה להיכנס והעיתוי מבחינת היצרנים הסינים נפלא: BYD, ליפמוטור ואקספנג הסתערו לראשונה על תערוכת רכב מערבית כדי להראות נוכחות. גם טסלה הופיעה בתערוכה עם ה-3 המחודשת, אבל מבחינת יצרני הרכב המערביים לתערוכת מינכן יש תפקיד חדש: זוהי התערוכה בה יצרני הרכב האירופים צריכים להראות בפעם הראשונה שהם לא "איבדו את זה" בעידן החשמלי. כלומר, שעדיין יש להם את מה שצריך כדי לייצר מכוניות איכותיות ונחשקות ושעדיין שומרות על ערכי המותג של היצרנים הגרמנים - מכוניות שפשוט כיף לנהוג בהן.

בפועל זו כלל לא משימה קלה בגלל שהמכוניות החדשות שצריך להציג בתערוכה חשמליות ועבור צרכנים רבים במיוחד באירופה "חשמלי" ו"מהנה" לא הולכים בהכרח ביחד. מעבר לכך, יצרני הרכב האירופים צריכים להתמודד לראשונה עם תצורות רכבים שעד כה זלזלו בהם. בניגוד למדיניות העבר של היצרנים האירופים שקבעה שטסלה היא כאב ראש חולף, הפעם לא ניתן להתעלם ממנה. גם הסינים כבר אינם אנקדוטה אלא איום ממשי בגלל ההתקדמות שביצעו בכל הקשור בהנעה חשמלית.

כעת תעשיית הרכב האירופית צריכה לתת פתרונות, לכן אין פלא שהרכבים היותר חשובים שתעשיית הרכב האירופית הוותיקה מציגה אינם מוגמרים ומוכנים למכירה לצרכן, אלא רכבי אב טיפוס - כלומר, רכבים שרומזים על איך יראה עתיד היצרנית. הסיבה לכך כנראה טכנית: לסינים כבר יש רכבים נוסעים ומוכנים, האירופים עדיין לומדים גם את ההיבטים המכניים וההנדסיים וגם את העדפות הצרכנים – ובהתאם לכך בונים מוצג שיסתמך על ערכי המותג שעוברים אדפטציה לעידן החדש.

החדשות הטובות: יצרני הרכב האירופים החליטו כמעט כולם לשים דגש על מה שלסינים אין: מורשת. האירופאים החליטו להציג רכבים שלוקחים את המורשת הקיימת, את השמות המוכרים ואת ערכי המותג הישנים – ו"להגביר את האש". כלומר, העיצובים מבוססים על העבר אבל הם "צופים פני עתיד". מי שטיפח ערכים ספורטיביים מספק אותם כעת בגרסאות חשמליות ומי ששם דגש על איכות (עם קריצה לסינים) מדגיש כעת בקולי קולות שהאיכות הגרמנית לא מתה.

BMW וויז'ן נויה קלאס

קשה לומר ש-BMW הצליחה לייצר עד כה רכב חשמלי ראוי. חלק מהחשמליות שלה הן גרסאות של הדגם בעל מנועי הבנזין והדיזל – אבל עם מנוע חשמלי, חלק הן מכוניות מנהלים שמבחינה ויזואלית ומבחינת נהיגה רחוקות מאוד מהסטנדרט שאליו לקוחות ב.מ.וו מורגלים, ובתכלס, אף אחת מהחשמליות של ב.מ.וו אינה מה שהפך את ב.מ.וו ליצרנית כל כך מצליחה בשנות ה-70 וה-80: מכונית משפחתית ברת השגה ובעלת התנהגות כביש נפלאה - וכאן נכנסת לתמונה הוויז'ן נויה קלאס. בתרגום חופשי "חזון ב.מ.וו לקטגוריה חדשה" - אם כי לא צריך להיות מהנדס רכב כדי להבין שזוהי המתמודדת העתידית של ב.מ.וו מול טסלה 3 ודומותיה.

הפעם ב.מ.וו הולכת חזק על נוסטלגיה, אבל לא רק: קל לזהות בעיצוב קווים של דגמי ב.מ.וו משנות ה-70 וגם קצת ב.מ.וו סדרה 3 למי שמכיר, את פילוסופיית "חרטום הכריש" של היצרנית הגרמנית. הגריל הקדמי של ב.מ.וו שהפך בשנים האחרונות למיצג זוועתי של חוסר טעם בחזית המכוניות שלה הופך כעת לפריט נאה שנמתח לרוחב החזית. בפנים, ב.מ.וו חוזרת לבסיס: במה שהיא אולי מחווה למכוניות של שנות ה-70 שהפכו את המותג מרכבי יוקרה ורכבים עירוניים זעירים לנפוץ.

ב.מ.וו בחרה להתקין בנויה קלאס מושבי בד פשוטים בצבע צהוב. כמובן שיש מסך ששולט בחלק הקדמי של תא הנוסעים שנשלט על ידי מערכת ה-I DRIVE המוכרת של היצרנית, מערכת שליטה מעט מורכבת לתפעול ששולטת ברוב הפונקציות העיקריות, אבל בשורה התחתונה: העיצוב של ב.מ.וו עובד. ב.מ.וו מבטיחה שהרבה אלמנטים שמופיעים בנויה קלאס יופיעו גם בדגמיה העתידיים בשנת 2025. אין סיבה לחשוב שלא.

ויז ויז'ן נויה קלאס רכב חשמלי של BMW בתערוכת מינכן | צילום: EPA/RONALD WITTEK ויז

מרצדס CLA קלאס קונספט

אין פלא שמרצדס בנץ בחרה דווקא ב-CLA כדי להמחיש כיצד יראה חזונה העתידי: ה-CLA מהדור הנוכחי נחשבת בעיני רבים לדגם העממי של מרצדס בנץ, מכיוון שמדובר במכונית משפחתית לא גדולה שנושאת על כתפיה חשיבות אדירה: זהו "דגם הכניסה" לעולם של מרצדס, הדגם שממנו אפשר "לעלות" לדגמים יותר בכירים, יקרים ורווחיים.

הבעיה של מרצדס היא שהנוסחה שלה כבר לא עובדת: ה-CLA מיועדת למי שמוכן לשלם יותר על רכב משפחתי כדי שבחזיתו יופיע סמל "טכנולוגי", אבל מי שרוצה כזה רכב קונה היום טסלה, לכן המענה של מרצדס הוא בדיוק בקטגוריה של טסלה 3 אבל עובד על ערכי המותג המוכרים של מרצדס בנץ. כלומר, לאף אחד לא יכול להיות ספק שמדובר במרצדס CLA.

הדור העתידי של ה-CLA דומה מאוד ויזואלית לדור הנוכחי אבל שונה ממנו בדיוק היכן שיש להבהיר ללקוחות שהם רוכשים רכב חשמלי, כלומר ה-CLA נראית כמו הדגמים הבכירים של מרצדס אך גם קטנה יחסית. תא הנוסעים עושה את מה שעושים רוב דגמי מרצדס בנץ החשמליים: מציף את הנוסעים במידע באמצעות הפיכה של רוב חלקו של לוח המחוונים שמופנה אל הנהג והנוסעים למסך.

מה שחשוב באמת הוא הטווח: מרצדס מבטיחה 750 קילומטרים של טווח נסיעה רשמי - יותר מטסלה ויתר המתחרים הגרמנים. בהתחשב בעובדה שה-CLA החדשה היא כרגע רק מכונית תצוגה שאמורה להיות דגם הכניסה של מרצדס בנץ לעולם החשמלי בעתיד, מדובר בבשורה שתבדל את המרצדס ג'וניור מהמתחרים באופן יעיל.

  מרצדס בנץ מציגה את ה-cla החשמלית , צילום: יצרן מרצדס בנץ מציגה את ה-cla החשמלית | צילום: יצרן   מרצדס בנץ מציגה את ה-cla החשמלית , צילום: יצרן

פולקסווגן ID GTI

בחודשים האחרונים התרחש בפולקסווגן אירוע בעייתי: היצרנית הודיעה שבכוונתה לפטר עובדים בקווי היצור של המכוניות החשמליות. למה דווקא במכוניות החשמליות? ובכן,פולקסווגן הגזימה בהערכותיה אודות היקף הביקוש לרכבים חשמליים, ליתר דיוק, לרכבים החשמליים שלה.

פרשת דיזלגייט היתה מה שדחף את פולקסווגן לעבור ליצור של מכוניות חשמליות מסדרת ה-ID אבל היא פשוט לא לקחה בחשבון עובדה אחת: מכוניות הבנזין והדיזל שלה סופר פופולאריות וללא מעט לקוחות לא ממש אכפת מדיזלגייט ולא ממש אכפת מהחשמליות של פולקסווגן - שהיו מאוד ידידותיות לסביבה אבל בטח שלא היו נחשקות. מסיבה זו פולקסווגן "מחייה" את שילוש האותיות הדומיננטי ביותר בארסנל שלה : GTI.

שילוש האותיות הזה הופיע לראשונה על ישבנה של פולקסווגן גולף התמימה של שנות ה-70 ומאז הופיע על ישבנן של לא מעט מכוניות של היצרנית והבטיח שמי שירכוש אותן יקבל הרבה יותר ממכונית קומפקטית: זו תהיה מכונית קומפקטית חמה, מרתקת, מהנה לנהיגה. כעת פולקסווגן מצמידה את האותיות הללו לישבנה של פולקסווגן 2 ID, החשמלית הקומפקטית העתידית של היצרנית. פולקסווגן לא חשפה נתונים אודות הספק המנוע או אודות הביצועים ולמען האמת, בעידן החשמלי בו 500 כוחות סוס הם יעד בר השגה, פולקסווגן תצטרך להציע הרבה יותר ממנוע חזק.

פולקסווגן ID GTI בתערוכת מינכן, צילום: CHRISTOF STACHE / AFP פולקסווגן ID GTI בתערוכת מינכן | צילום: CHRISTOF STACHE / AFP פולקסווגן ID GTI בתערוכת מינכן, צילום: CHRISTOF STACHE / AFP

תגיות