אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צוקרברג: "מטאוורס? ווטסאפ ומסנג'ר יהפכו לעמודי התווך שלנו" מארק צוקרברג | צילום: בלומברג

צוקרברג: "מטאוורס? ווטסאפ ומסנג'ר יהפכו לעמודי התווך שלנו"

ברקע פיטורי הענק והירידה במניה, מייסד ומנכ"ל מטא מוריד ציפיות מפרויקט המטאוורס שמושך 20% מתקציב המו"פ של החברה; הבעיה: ההתחייבות של צוקרברג למייסדי ווטסאפ בעת רכישתה כי לא יוצגו בה פרסומות או ייגבו דמי מנוי

18.11.2022, 14:53 | רפאל קאהאן

המטאוורס אאוט, ווטסאפ ומסנג'ר אין - כך לפי דברים שאמר מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא, החברה האם של פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם. הוא דיבר בשיחת חברה רוחבית שנערכה שלשום (ד'), שאת פרטיה פרסמה סוכנות רויטרס. עיתוי הדברים קשור ככל הנראה למהלך הפיטורים הנרחב עליו הכריזה מטא לפני כשבוע במסגרתו היא מתכננת לשלוח הביתה כ-11 אלף עובדים.

צוקרברג התייחס בפעם הראשונה למצבה העסקי של מטא ובעיקר לאסטרטגיה לטווח ארוך שלה. לדבריו, "ווטסאפ ומסנג'ר נמצאות בשלב מוקדם מאוד מבחינת הכנסות פוטנציאליות", בהשוואה לפייסבוק ואינסטגרם. "אנחנו מדברים הרבה על הזדמנויות לטווח ארוך כגון המטאוורס, אבל המציאות היא שככל הנראה שאפליקציות צ'ט עסקיות צפויות להפוך לעמודי התווך של העסקים שלנו", כך צוקרברג. הוספת התיאור "לעסקים" לאפליקציות עשוי לרמז על הכיוון אליו הוא מכוון.

אחת הבעיות של מטא היא שבעת רכישת ווטסאפ היא התחייבה שלא לדרוש דמי מנוי מהמשתמשים ולא להציג להם פרסומות - מה שמנע מפייסבוק דאז להוון את האפליקציה שכיום נמצאת בשימוש של יותר משני מיליארד אנשים ברחבי העולם. מאז ניסו בחברה למצוא כל מיני פתרונות להיוונה של האפליקציה, אבל עד כה אף מהלך לא נחל הצלחה גדולה.

פייסבוק רכשה את ווטסאפ תמורת כ-19 מיליארד דולר ב-2014, ומאז לא ממש הצליחה למצוא מודל עסקי מכניס עבורה, בין היתר בגלל אותה התחייבות היסטורית למייסדי האפליקציה, יאן קום ובריאן אקטון. שניהם עזבו את פייסבוק לפני כמה שנים והפכו מאז למבקרים חריפים של מהלכיו העסקיים של מארק צוקרברג.

כיום, לווטסאפ יש חטיבה עסקית המכונה ווטסאפ לעסקים שדרכה החברה מצליחה לגבות דמי מנוי על שירותים שונים. כמו כן היא החלה לבדוק פיצ'רים נוספים לעסקים כגון אפשרות לבצע תשלומים והזמנות דרך צ'ט עם בית עסק באפליקציה, בין היתר בברזיל והודו. עד כה היא לא נחלה הצלחה גדולה בהפיכתה של ווטסאפ לכלי שיווק ומכירות מקוון, אך דברי צוקרברג מצביעים על כך שלטעמו לא הושקעו עדיין מספיק מאמצים כדי לקדם זאת.

צוקרברג מקדם זה כמה שנים את טכנולוגיית המציאות המדומה והמוגברת כעתיד של פייסבוק. הוא רכש את אוקולוס, אחת ממפתחות משקפי ה-VR הראשונות והחל להקים תשתיות מחשוב-על שיאפשרו את הפעלת הגרסה שלו למטאוורס. על פי ניתוח של הוצאות המו''פ של פייסבוק בתחום, ההקצאה הכספית עומדת על כ-250 מיליארד דולר לעשור הקרוב, כלומר כ-25 מיליארד דולר בשנה שאמורים להיות מושקעים בפיתוח המטאוורס של מטא. מדובר על כ-20% מתקציבה השנתי של החברה.

כמחצית מאותו תקציב הוקצה לפיתוח טכנולוגיות מציאות מוגברת - AR. החברה עומלת לפי דיווחים שונים על דגם של משקפי מציאות מוגברת, מהלך שמקביל לזה של אפל בתחום. 40% מושקע בפיתוח של טכנולוגיות מציאות מדומה - VR ועוד 10% מוקצה לפיתוח של העולם הווירטואלי שיספק את הפלטפורמה החברתית דרכה המשתמשים יעשו שימוש בטכנולוגיה.

צוקרברג עדיין סבור שהטכנולוגיה הזו תניב מוצרים "באמת גדולים", אבל רק בהמשך העשור. שינוי המגמה הזה עשוי להצביע על לחץ כבד מצד המשקיעים. מניית מטא צנחה ב-70% מאז אוגוסט 2021, וכיום היא שווה 295 מיליארד דולר לעומת מעל טריליון דולר לפני שנה.

סמנכ''ל הטכנולוגיות של מטא, אנדרו בוסוורת', שגם עומד בראש מעבדות הפיתוח Reality Labs, הסביר שכדי שמשקפי AR יוכלו להפוך למוצר נגיש כמו סמארטפון צריך למצוא להם שימושים שיהפכו אותם לכלי יעיל. לדבריו, העתיד של הטכנולוגיה נמצא בשימוש צרכני ולא מסחרי או ארגוני אותם כינה "נישה", וזאת אף שעד כה כל המוצרים בתחום מצאו את מקומם בשימושים מסחריים בלבד כמו משקפי ההולולנס של מיקרוסופט או הגלאס של גוגל.

תגיות